Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

360° foto maken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 360° foto maken

Hallo,

Hoe maak le het best en met welke software een foto van 360°.
    Zou dus verschillende fotos moeten aan elkaar zetten.

Mvg Peter.
    Groetjes Peter.
    http://www.chernobyl.be

Re: 360° foto maken

Oorspronkelijk geplaatst door xeonbb.net
    Hallo,

Mvg Peter.
    Ik heb al eens zoiets gemaakt met The Panorama Factory. Hiermee heb ik al een zeer goede 360° panorama kunnen maken. Je kan volautomatisch panorama's maken, of alles manueel instellen (veel meer werk, maar beter). Het resultaat was bij mij zeer goed. Als output kun je kiezen voor een JPEG of een quicktime toepassing waarin je zelf kan ronddraaien/inzoomen.

Uiteraard het best zo'n foto's met statief nemen. En de camera zó instellen dat je zoveel mogelijk dezelfde belichting hebt.

Ik heb geen ervaring met andere software.

mvg
    Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xeonbb.net
      Hallo,

Mvg Peter.
      Voor het maken van een panorama (360° of niet). zijn een paar vereisten voor een zo goed mogelijk resultaat:

1. Allereerst moet je een panoramakop hebben voor op je statief, met deze panoramakop kan je je camera zo laten draaien dat het brandpunt van de lens het draaipunt is en dus niet het midden van je camera. Zo heb je weinig tot geen last van stitchfouten.
      2. Zet de witbalans vast (of als je in RAW schiet, zorg dan dat je bij het omzetten in de computer naar jpeg dezelfde waarden in K gebruikt voor alle foto's).
      3. Zet de camera op diafragma voorkeuze en maak een meting vanaf alle kanten (je ziet de sluitertijd veranderen).
      4. Vul de waarden (diafragma en sluitertijd) in in de handmatige modus M die jij denkt een goed resultaat geeft over de volledige 360°.
      5. Kijk vervolgens in je zoeker en bepaal de overlap (dit moet zeker 1/3 van je beeld zijn).