Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

360° foto maken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 360° foto maken

Hallo,

Hoe maak le het best en met welke software een foto van 360°.
    Zou dus verschillende fotos moeten aan elkaar zetten.

Mvg Peter.
    Groetjes Peter.
    http://www.chernobyl.be

Re: 360° foto maken

Oorspronkelijk geplaatst door xeonbb.net
    Hallo,

Mvg Peter.
    Ik heb al eens zoiets gemaakt met The Panorama Factory. Hiermee heb ik al een zeer goede 360° panorama kunnen maken. Je kan volautomatisch panorama's maken, of alles manueel instellen (veel meer werk, maar beter). Het resultaat was bij mij zeer goed. Als output kun je kiezen voor een JPEG of een quicktime toepassing waarin je zelf kan ronddraaien/inzoomen.

Uiteraard het best zo'n foto's met statief nemen. En de camera zó instellen dat je zoveel mogelijk dezelfde belichting hebt.

Ik heb geen ervaring met andere software.

mvg
    Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xeonbb.net
      Hallo,

Mvg Peter.
      Voor het maken van een panorama (360° of niet). zijn een paar vereisten voor een zo goed mogelijk resultaat:

1. Allereerst moet je een panoramakop hebben voor op je statief, met deze panoramakop kan je je camera zo laten draaien dat het brandpunt van de lens het draaipunt is en dus niet het midden van je camera. Zo heb je weinig tot geen last van stitchfouten.
      2. Zet de witbalans vast (of als je in RAW schiet, zorg dan dat je bij het omzetten in de computer naar jpeg dezelfde waarden in K gebruikt voor alle foto's).
      3. Zet de camera op diafragma voorkeuze en maak een meting vanaf alle kanten (je ziet de sluitertijd veranderen).
      4. Vul de waarden (diafragma en sluitertijd) in in de handmatige modus M die jij denkt een goed resultaat geeft over de volledige 360°.
      5. Kijk vervolgens in je zoeker en bepaal de overlap (dit moet zeker 1/3 van je beeld zijn).
      6. Je kan nu die panoramakop instellen op bijv. 15° als dit 1/3 overlap geeft en maak je de foto's rondom elke keer precies bij 15° verder.
      7. Je kan nu je foto's importeren in een panorama programma. Ik gebruik zelf Arcsoft Panoramamaker, maar het kan ook met PanoramaFactory of PTGui of Pixmaker Pro (er zijn er genoeg).

Suc6. Als er vragen zijn kan je het altijd vragen aan mij, ik maak al 2 jaar pano's

Voorbeeld van een niet 360° pano:
      Nikon D50 | 18-55 mm. f/3,5 - f/5,6 | 50 mm. f/1,8 | 14 mm. f/2,8 | SB-600 | Omnibounce | 2gb SD-card

Comment

Thx voor de info tot nog toe.

Mvg Peter.
        Groetjes Peter.

Comment

1. Allereerst moet je een panoramakop hebben voor op je statief, met deze panoramakop kan je je camera zo laten draaien dat het brandpunt van de lens het draaipunt is en dus niet het midden van je camera. Zo heb je weinig tot geen last van stitchfouten.

Ik heb een Cullman 3430, dit zou een panoramakop moeten zijn?

Mvg Peter.
          Groetjes Peter.

Comment

Nope,

Dit is een standaard staief kop, als je camera daarop zet en hem dan draait dan draait de camera niet om het brandpunt van de lens. (het brandpunt van je lens moet echt midden boven het draaipunt van je statief zitten.

Kijk hier eens voor een betaalbare panokop: http://www.nodalninja.com/
            Nikon D50 | 18-55 mm. f/3,5 - f/5,6 | 50 mm. f/1,8 | 14 mm. f/2,8 | SB-600 | Omnibounce | 2gb SD-card

Comment

er bestaan ook van die 360° foto's wwarin je kan klikken en dan in een andere foto komt. kan niet direct een vb vinden, maar weet iemand hoe je dit kan bereiken? speciaal programma of niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alvonx
                er bestaan ook van die 360° foto's wwarin je kan klikken en dan in een andere foto komt. kan niet direct een vb vinden, maar weet iemand hoe je dit kan bereiken? speciaal programma of niet?
                Een hotlink. Ik weet dat het in Pixmaker pro zit, maar het zit niet in alle programma's, maar dat kan je ook maken met dreamweaver of flash of zelfs frontpage

Comment

@opgezetfan of wie zich aangsproken voelt.
                  wanneer je nu de panoramakop telkens met 15° draait zie je dat het oog van het kompas zich meeverplaatst dus niet meer100% horizontaal .Ben je nu verplicht dit te corigeren voor dezelfde horizontale lijn aan te houden of is dit niet echt van belang

Comment

Dat snap ik niet, je stelt de panokop eerst waterpas en als je dan draait dan kan het niet dat hij niet meer waterpas staat die 15° daariing staat los van het waterpas stellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zina
                      @opgezetfan of wie zich aangsproken voelt.
                      wanneer je nu de panoramakop telkens met 15° draait zie je dat het oog van het kompas zich meeverplaatst dus niet meer100% horizontaal .Ben je nu verplicht dit te corigeren voor dezelfde horizontale lijn aan te houden of is dit niet echt van belang
                      Als ik het zo hoor heb je de horizontaal instelling gedaan op basis van een waterpas dat op de statiefkop zit. Je moet dat echter doen op basis van een waterpas dat op het statief of op een zogenaamde leveler zit. Alleen dan zal bij het roteren van de statiefkop de horizontaalinstelling worden gehandhaafd.

Groeten, Miriam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Opgezetfan
                        Een hotlink. Ik weet dat het in Pixmaker pro zit, maar het zit niet in alle programma's, maar dat kan je ook maken met dreamweaver of flash of zelfs frontpage
                        Hmmm... voor zover ik weet bieden die programma's geen van allen echte pano-functionaliteit (dus een gedeelte van de foto zien en dan met de muis helemaal rondom kijken). Met behulp van PANO2QTVR kun je QuickTime VR-pano's met hotspots maken. Die hotspots kunnen naar andere QTVR pano's verwijzen of naar webpagina's.

Groeten, Miriam

Comment

'k heb die http://www.panoramafactory.com/ eens uitgetest. eenvoudige bediening, veel mogelijkheden en (voor mij) zeer bevredigend resultaat!

Het is wel op basis van uit de hand geschoten foto's met een kodak CX7525. Je zal het maar tegenkomen, sleept een D70 met alles er op en eraan tot op 1050m in het Turkse Taurusgebergte en merkt daar dat de batterij leeg is ...
                          D5200 waarvan ik al een paar knopjes kan gebruiken

Comment

@xeonbb.net sorry dat ik hier tussen val in jouw topic.
                            @ mvdh inderdaad moet gebeuren met de waterpas van het statief

Comment

@ zina, geen enkel probleem.

Ik zoek dus inderdaad zoiets dat je een stuk van de foto ziet en dan met de muis kunt laten draaien naar links of rechts.
                              Zal eens een paar van de hier aangegeven prog. bekijken.

Mvg Peter.
                              Groetjes Peter.

Comment

Working...
                              X