Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 300 mm AFS f4 met teleconverters... Welke ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor 300 mm AFS f4 met teleconverters... Welke ?

De kogel is door de kerk !
    Naar aanleiding van dit topic - én met de hulp van vele BD'ers (waarvoor dank!) - uiteindelijk besloten om te gaan voor de Nikkor 300 mm AFS f4. Zeer scherp objectief, behoorlijk snelle scherpstelling, werkt zonder problemen met TC's en is zeer betaalbaar. Alleen de f4 is een toegeving...

Maar ik heb nog een vraag i.v.m. die TC's (teleconvertors)
    Momenteel heb ik de TC 1,4x van Sigma.
    a. Zal die werken met deze Nikkor 300 mm ?
    b. Of ga ik beter voor de Nikon-variant TC14E-II ?
    c. Iemand ervaring met de Nikon TC17E-II ?

De Nikkor 300 mm AFS f4 is een tussenoplossing. Tot andere prioriteiten minder "prioritair" worden en misschien tot Nikon een betaalbare 400 mm AFS f4 uitbrengt. Dat zou toch stilaan mogen...

Dank bij voorbaat voor uw gewaardeerde bijdrages !
    Greetz, Kariboe
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Re: Nikkor 300 mm AFS f4 met teleconverters... Welke ?

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
    De kogel is door de kerk !
    Naar aanleiding van dit topic - én met de hulp van vele BD'ers (waarvoor dank!) - uiteindelijk besloten om te gaan voor de Nikkor 300 mm AFS f4. Zeer scherp objectief, behoorlijk snelle scherpstelling, werkt zonder problemen met TC's en is zeer betaalbaar. Alleen de f4 is een toegeving...

Maar ik heb nog een vraag i.v.m. die TC's (teleconvertors)
    Momenteel heb ik de TC 1,4x van Sigma.
    a. Zal die werken met deze Nikkor 300 mm ?
    b. Of ga ik beter voor de Nikon-variant TC14E-II ?
    c. Iemand ervaring met de Nikon TC17E-II ?

De Nikkor 300 mm AFS f4 is een tussenoplossing. Tot andere prioriteiten minder "prioritair" worden en misschien tot Nikon een betaalbare 400 mm AFS f4 uitbrengt. Dat zou toch stilaan mogen...

Dank bij voorbaat voor uw gewaardeerde bijdrages !
    Greetz, Kariboe
    De Nikkors TC17E-II en TC14E-II werken perfect (ook de 20E-II) op deze net zoals op alle AF-S Tele's .

De sigma's TC passen enkel op de Sigma tele's.
    Kenko werkt waarschijnlijk ook maar ik heb geen ervaring mee.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

Comment

Niet echt een antwoord op je vraag, maar ik heb redelijk vergelijkbaar materiaal (een Nikon 300/4 maar de niet-afs versie op een Fuji S2). Ik gebruik een kenko pro-300 converter (1.4x), die werkt (itt tot de Nikon) zowel op "schroevendraaier AF" als op AFS lenzen, kost de helft van de Nikon en zou optisch quasi even goed zijn. Een idee? Ik ben alleszins zeer tevreden van de kwaliteit en vond de TC 2dehands voor een honderdtal eurokes
      Kris

Comment

Koop de Nikon TC14E,Koen.Die gebruik ik op m'n 300/4 AFs en die is optisch erg goed.Geen verlies van scherpte,kleur,contrast...Of je nu de TC14E of de TC14E II koopt,dat maakt niks uit want het zijn optisch net dezelfde converters.Op de II-versie heeft Nikon gewoon de (verf)coating vernieuwd zodat deze TC dezelfde finish heeft als de toenmalige nieuwe lenzenreeks met bijv.de 70-200VR.Voor de rest is er aan deze TC niks veranderd.En dan zegt men soms dat Nikon slecht is in marketing Als je dus een tweedehands TC14E kan kopen in goede staat,zeker doen!Ik heb de mijne tweedehands gekocht in de States voor zo'n 110 Euro.

De 1.7 zou je ook kunnen overwegen.Een kameraad van me gebruikt hem op z'n 70-200VR en is er tevreden van.Een x2 TC is uit den boze want je offert teveel kwaliteit op dus wat ben je er dan mee?Gewoon mijn gedacht hé
        Danny's Photosite

Comment

Heb de combinatie AFS 300/4 en de TC 14II uitvoerig gebruikt, en volgens mijn bescheiden meening is dit een top combinatie. Heb ook ooit eens de TC 1.7II op deze lens mogen proberen en het viel me toch op dat de beelden softer waren dan met de TC1.4II.
          Het enige min puntje aan de AFS 300/4 is de nogal slechte statief voet waardoor de lens niet echt 100% stabiel op de tripod staat, maar daar vindt je hier een goede oplossing voor en uit ervaring raad ik je dit ten stelligste aan.
          Je gaat er veel plezier aan beleven aan dit lensje, succes ermee en proficiat.
          Groeten.
          Patrick (smachtend naar taart en koffie)
          KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
          http://www.photopat.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner

Een x2 TC is uit den boze want je offert teveel kwaliteit op dus wat ben je er dan mee?Gewoon mijn gedacht hé
            Met deze Tc heb je een 600mm F/8. De kwaliteit vond ik nog te doen, maar de lens 'jaagt' veel alvorens ze een AF kan hebben.

Met de 1.4 kan je ze nog uit de hand gebruiken, hoger is zekere monopod of statief nodig.
            www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
              ..De kwaliteit vond ik nog te doen..
              Tja,dat maakt ieder voor zich uit.Ik heb de fotookes graag scherp.De x2 is me te soft.

Zoals Paepke zegt is die Kirk collar erg goed.Heb hem zelf ook gebruikt gehad en ik was er erg tevreden van.Een goede investering al kost het natuurlijk weer extra geld.
              Ik heb de Kirk samen met m'n toenmalige AFS 300/4 verkocht toen ik de 70-200VR kocht en dacht de 300mm toch niet meer te gebruiken.Ik heb me die verkoop achteraf vaak beklaagd en heb me vorige zomer terug voor een goede prijs een tweedehands AFS 300/4 gekocht.De kirk heb ik me nog niet terug aangeschaft.Zot zijn doet (al maar goed ) geen pijn
              Danny's Photosite

Comment

Proficiat
                [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Tja,dat maakt ieder voor zich uit.Ik heb de fotookes graag scherp.De x2 is me te soft.

Zoals Paepke zegt is die Kirk collar erg goed.Heb hem zelf ook gebruikt gehad en ik was er erg tevreden van.Een goede investering al kost het natuurlijk weer extra geld.
                  Ik heb de Kirk samen met m'n toenmalige AFS 300/4 verkocht toen ik de 70-200VR kocht en dacht de 300mm toch niet meer te gebruiken.Ik heb me die verkoop achteraf vaak beklaagd en heb me vorige zomer terug voor een goede prijs een tweedehands AFS 300/4 gekocht.De kirk heb ik me nog niet terug aangeschaft.Zot zijn doet (al maar goed ) geen pijn
                  Yep, ik kan alleen maar bevestigen.
                  Toplens maar de statiefbeugel is niet stevig genoeg om de trillingen van de lens te vermijden.
                  Bracht Nikon maar een VR uit
                  www.RudyVerrijt.info

Comment

Die ie er toch, 300 mm 2.8 VR
                    www.sportactiefoto.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marbico
                      Die ie er toch, 300 mm 2.8 VR
                      Yep, wel een enkele verschillentjes : 1.5kg zwaarder en 3000 Eur duurder
                      Ik ga voor een 200-400 F/4 VR
                      www.RudyVerrijt.info

Comment

Jup Kariboe,

heb enkele weken geleden dezelfde lens gekocht. Blij dat je beslist hebt, ik ben er alvast heel tevreden over. Ik kocht er de Kenko 1,4 TC bij, toch een heel stuk goedkoper en dit zou een hele goede combinatie zijn (zie ook deze pagina ).

Veel plezier ermee!

Comment

Oke, iedereen bedankt voor de ideeën en raadgevingen
                          Het wordt dus een Nikon TC14EII (om te beginnen). Later misschien ook eens de TC17EII. De TC20 zie ik niet echt zitten... scherpte is voor mij primordiaal !

Oorspronkelijk geplaatst door paepke
                          Het enige min puntje aan de AFS 300/4 is de nogal slechte statief voet waardoor de lens niet echt 100% stabiel op de tripod staat, maar daar vindt je hier een goede oplossing voor en uit ervaring raad ik je dit ten stelligste aan
                          Ik ken het probleem (mens, ik heb waarschijnlijk 100 reviews gelezen) Ik hou de Kirk collar een beetje achter de hand. Ik wil het eerst eens proberen met het truukje met het filmdoosje (of kurk). Bedankt voor de hulp... enneuuuh, zwijg over taart, ik ben aan het lijnen !!!

Daarom ben ik blij dat ik de laatste tijd wat pijn begin te voelen... in de streek van m'n broekzak, waar mijn portefeuille zit
                          Bedankt Roadie voor de hulp - ik schat je oordeel hoog in...

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
                          Yep, wel een enkele verschillentjes : 1.5kg zwaarder en 3000 Eur duurder
                          Ik ga voor een 200-400 F/4 VR
                          Euh, dat is misschien m'n volgende of - zoals reeds eerder gesteld - een spiksplinternieuwe Nikkor 400 mm AFS f4 of f5,6. Alleen die Japanse ingenieurs wakker krijgen...
                          Bedankt Jepe !!!

Ook krisd, hellcat (die Sigma 120-300 komt er toch nog, hoor - in minder 'zware' tijden), marbico en free bedankt voor het bijdragen van de besluitvorming...

En nu nog Corné wakker schudden
                          Greetz, Kariboe
                          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!

Comment

Ook intressant:

TABEL VOOR TC's OP NIKON

Hopelijk heb je hier wat aan
                            www.fotofolio.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kayrun
                              Ook intressant:
                              TABEL VOOR TC's OP NIKON
                              Hopelijk heb je hier wat aan
                              Ja, bedankt
                              Had ik die nou maar eerder gezien, 't zou mij wat opzoekingswerk/twijfel hebben bespaard...

@iedereen - deze is werkelijk interessant en behoorlijk volledig
                              Tnx Kayrun !!!
                              Greetz, Kariboe

Comment

Working...
                              X