Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telezoom voor vogelfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Telezoom voor vogelfotografie

Ik ga binnenkort (eerst nog wat doorsparen ) mijn eerste DSLR kopen. Het zal waarschijnlijk een Konica-Minolta 5D worden (omwille van de AS), tenzij jullie vanuit het objectieven-standpunt een ander merk aanraden.

Ik ben namelijk van plan veel vogels te fotograferen. Na een heel aantal threads gelezen te hebben, heb ik begrepen dat je daar best een sterke telezoom voor nodig hebt.
    Omdat mijn budget beperkt is, had ik aan de deze gedacht: Sigma 135-400mm F4.0-5.6 Apo DG ASF KM.

Is er iemand die ervaringen heeft met dat objectief?

Is het, met het oog op vogelfotografie, aan te raden een ander objectief te nemen? Liefst wel in dezelfde prijsklasse (500-600 euro).
    Misschien zijn er voor Nikon of Canon wel andere en betere telezoom objectieven?

Re: Telezoom voor vogelfotografie

Ik zou uitkijken voor de sigma 50-500 (zonder DG) eventueel goeie tweedehands.

Toch een stuk beter dan uw voorstel, én nog eens bijna 100mm extra. Beter in 1 keer goed dan 2 keer....

Comment

mij lijkt het mss nuttig om de 80-400 van sigma met optical stabilization te overwegen, wat altijd handig is bij langere brandpuntsafstanden.
      Of de bigma uiteraard, maar dan heb je al heel wat licht nodig om uit de hand bewegingsvrije foto's te maken. Hier helpt de OS wel, maar let op: het is geen wondermiddel!

Daarenboven is dit objectief compatibel met de teleconvertors van sigma, maar dan enkel in manual focus mode, zodat je de brandpuntsafstand eventueel nog max. kan verdubbelen.

Anders lees je alvast maar eens de gebruikerservaringen met de 135-400 op fredmiranda. (zie: http://www.fredmiranda.com/reviews/s...&cat=37&page=1)
      Last edited by yowan-kenobi; 6 januari 2006, 08:30.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flat-6
        Ik zou uitkijken voor de sigma 50-500 (zonder DG) eventueel goeie tweedehands.

Toch een stuk beter dan uw voorstel, én nog eens bijna 100mm extra. Beter in 1 keer goed dan 2 keer....
        Als je een 50-500 koopt koop dan de DG versie. Is gewoon scherper op 500 mm
        dan de non-DG. Zeker van belang als je de brandpuntafstand wilt verlengen met converters. Eén ding is zeker : voor vogelfotografie heb je altijd te weinig zoom . Zoals Yowan-Kenobi aanhaalt : de 50-500 is compatibel met Sigma converters maar wel enkel met de EX-converters goed bruikbaar en idd zonder AF. Ze vraagt behoorlijk wat licht maar mits de juiste instellingen (Iso wat hoger zetten, spotmeting gebruiken) toch zeer goed bruikbaar en die sluitertijden dat valt na een maandje oefenen wel mee : ik laat mijn sluitertijden uit de hand regelmatig terugvallen naar 1/160 zonder bewegingsonscherpte. De lens is dermate zwaar én goed uitgebalanceerd dat ze behoorlijk stabiel in de hand ligt. Mss iets buiten budget maar als lens in het veld geeft ze het bijkomend voordeel dat je kunt terugzakken naar een brandpunt van 50mm en uitzoomen naar 500mm : een serieuze werkafstand.
        Ze laat ook zeer goede close-ups toe ('t is uiteraard geen macrolens) : vlinders kan je beeldvullend krijgen vanop drie meter.
        fotosite

Comment

Of de Sigma 50-500 DG, op welke brandpuntsafstand dan ook, scherper zou zijn dan de non-DG versie, zou ik zo direct niet durven zeggen zonder daar eerst, en in volledig identieke werkomstandigheden, vergelijkende testopnamen van te zien.
          Neem iig. gerust aan dat de non-DG versie zéér scherp tekent, ook op 500

Kleine, maar mss. toch niet onbelangrijke opm.: indien voor Sigma HSM-optiek wordt gekozen, weet dan dat de HSM functie enkel beschikbaar is voor Sigma, Canon en Nikon bodies!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
            Kleine, maar mss. toch niet onbelangrijke opm.: indien voor Sigma HSM-optiek wordt gekozen, weet dan dat de HSM functie enkel beschikbaar is voor Sigma, Canon en Nikon bodies!
            Ook niet vergeten dat alle SIGMA HSM lenzen best gerechipped worden voor de Nikon D200.
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
              Ook niet vergeten dat alle SIGMA HSM lenzen best gerechipped worden voor de Nikon D200.
              Men heeft mij verteld dat dit niet echt nodig zou zijn als je focust via de shutter knop : bij half indrukken van de shutter release zou de HSM gewoon werken.
              't Zou enkel bij gebruik van een bepaalde knop zijn dat de HSM niet reageert.
              Ik hoop dat dit zo is want ik overweeg de D200 en heb weinig zin al mijn Sigma's binnen te doen voor een paar weken
              fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                Of de Sigma 50-500 DG, op welke brandpuntsafstand dan ook, scherper zou zijn dan de non-DG versie, zou ik zo direct niet durven zeggen zonder daar eerst, en in volledig identieke werkomstandigheden, vergelijkende testopnamen van te zien.
                Neem iig. gerust aan dat de non-DG versie zéér scherp tekent, ook op 500

Effe over het hoofd gezien dat TS dacht aan Konika-Minolta. Ik heb alleen ervaring met Sigma EX lenzen op Nikon en via een kennis met Canon. Daar presteren ze voortreffelijk op. Ik heb zelf naast de 50-500 de 70-200EX
                en mijn kennis de 50-500 en de 100-300EX.
                fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                  Men heeft mij verteld dat dit niet echt nodig zou zijn als je focust via de shutter knop : bij half indrukken van de shutter release zou de HSM gewoon werken.
                  't Zou enkel bij gebruik van een bepaalde knop zijn dat de HSM niet reageert.
                  Ik hoop dat dit zo is want ik overweeg de D200 en heb weinig zin al mijn Sigma's binnen te doen voor een paar weken
                  Klopt perfect!
                  No worries, maar voor de puristen, idd. alle knopjes moeten werken hé...

Comment

Met dat budget lijkt me de sigma 135-400 een hele goede keuze. Ook op deze lens kun je natuurlijk converters gebruiken alleen verlies je dan AF. (net als de bigma)
                    De bigma is ook een goede keuze maar ook gelijk wat duurder...
                    Het grootste nadeel van de 135-400 vond ik de zoom-creep. Wanneer je met de camera om je nek wandelt, dan wordt de lens heel gemakkelijk langer en bengelt dan zowat tegen je knieen aan als je niet oppast. Kwalitatief vond ik het een goede lens (op een nikon). Met het AS systeem van minolta is er wellicht nog meer uit te halen met deze lens...
                    Groetjes Edwin
                    Mijn Foto's

Comment

Working...
                    X