Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtsterke 50 mm lens ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lichtsterke 50 mm lens ?

Deze morgen een paar foto's gepost met de bedoeling wat respons te krijgen, maar behoudens wat opmerkingen over PS job, blijf ik daar wat op mijn honger.
    foto's : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=96803
    Effe een andere piste bewandelen: als ik diezelfde foto's neem met een 50mm1.8
    of eventueel zelfs een 1.4 ? Gaat me dit merkelijk verschil opleveren in sluitertijden ? Kun je goede crops met een D50 maken uit foto's genomen met deze objectieven ? Ik blijf met afstanden zitten van een 25 meter zodat 50 mm
    mss wat kort uitvalt. Weet er iemand in F1.8 lichtsterkte of er een ander (groter) bereik dan 50mm te krijgen valt (betaalbaar liefst) ?
    fotosite

Re: Lichtsterke 50 mm lens ?

de 50 mm is het scherpst op een f waarde van 4

dus dan ben je niet meer veel met die 1.8 he

tja ... ik zit er nu een beetje op te denken. zou het ook niet weten

mss,iets aand e techniek doen???

op af-c trekken bvb
    en eventueel op statief zodat jouw bewegingen er al uit zijn.

kwee nie zenne
    ben maar aan het denken

Comment

lang en lichtsterk is niet iets wat erg goed samengaat. Een 135 mm f1/2.0 misschien maar dan zit je wel al tegen de 1000 EUR aan...

sugar
      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Diverse mogelijkheden"
        1.8 85mm, vanaf rond de 200 euro voor een goede lens.
        1.4 85mm vanaf 550-600 euro
        2.0 105 of 135 die hebben dc maar die mag je ook zonder dc gebruiken, je ziet prijzen van 500-700 euro.

Dit zijn natuurlijk 2e handse prijzen.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

Ik ben mijn paardesportfoto's van de laatste 2 maand eens nagegaan en de conclusie is dat ik voornamelijk op een brandpuntsafstand tss de 70 en de 100 mm. zit. De snelheden die haalbaar zijn met een F2.8 schommelen van 1/80-1/100 zonder verlichting tot 1/160 als ze de TL verlichting aansteken.
          Brandpuntsafstand 50 mm gaat me verplichten van te sterk te croppen,135 mm
          is te lang voor afstanden van gemiddeld 15-30 meter met een onderwerp als ruiter en paard. Conclusie : 85 mm 1.8 zou een uitkomst zijn ? Of zie ik iets over het hoofd ? Is het wishfull thinking te veronderstellen dat een degelijke 1.8 prime
          minder zichtbare ruis veroorzaakt dan een 70-200 2.8 ? Zou me toelaten naar ISO800 te gaan zonder daarna te moeten gaan filteren.
          fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
            Ik ben mijn paardesportfoto's van de laatste 2 maand eens nagegaan en de conclusie is dat ik voornamelijk op een brandpuntsafstand tss de 70 en de 100 mm. zit. De snelheden die haalbaar zijn met een F2.8 schommelen van 1/80-1/100 zonder verlichting tot 1/160 als ze de TL verlichting aansteken.
            Brandpuntsafstand 50 mm gaat me verplichten van te sterk te croppen,135 mm
            is te lang voor afstanden van gemiddeld 15-30 meter met een onderwerp als ruiter en paard. Conclusie : 85 mm 1.8 zou een uitkomst zijn ? Of zie ik iets over het hoofd ? Is het wishfull thinking te veronderstellen dat een degelijke 1.8 prime
            minder zichtbare ruis veroorzaakt dan een 70-200 2.8 ? Zou me toelaten naar ISO800 te gaan zonder daarna te moeten gaan filteren.
            Met een 85mm f1/1.8 ga je 1,5 stops winnen tov f1/2.8 van je 70-200, en waarschijnlijk zelfs iets meer (bekijk mijn topic f-waarde t-waarde maar eens). Dat betekent dat je van ISO 1600 waarschijnlijk naar ISO 400 kan switchen (of van ISO 3200 naar ISO 800). Zonder velichting ga je mogelijkerwijze wel cameratrilling introduceren met een 85 mm op 1/100 s (gezien de 1,6 x crop). Ik denk dus dat je eerder 1 stop zal moeten investeren in sluitersnelheid in de onverlichte zaal, en ééntje in ISO winst gaat overhouden. In de verlichte zaal krijg je dan twee stops ISO winst
            Misschien kan je de lens gewoon eens een week-endje te huren? Voor Canon materiaal ken ik een aantal adresjes, voor Nikon niet, maar ik vermoed dat iemand anders je wel kan helpen
            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Denk ook dat de 85mm voor jouw doeleinden zeer geschikt is.
              Je foto's waren toch op iso 400 gemaakt? Hoezo zou een 1.8 lens je dan toe staan om naar iso 800 te gaan? eerder iso 200 lijkt me...
              De 85mm 1.8 is vol open echter niet op z'n scherpst, en wil je op 1.8 of 2.0 schieten dan is de 85mm 1.4 de lens voor je. Een mooi Bokeh krijg je er dan gratis bij. Je scherptediepte neemt uiteraard wel wat af, maar op de afstanden die je noemde lijkt me dat niet het probleem.
              Heb je die sigmalens ook geprobeerd op 640 of 800 iso?
              Groetjes Edwin
              Mijn Foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
                Denk ook dat de 85mm voor jouw doeleinden zeer geschikt is.
                Je foto's waren toch op iso 400 gemaakt? Hoezo zou een 1.8 lens je dan toe staan om naar iso 800 te gaan? eerder iso 200 lijkt me...
                De 85mm 1.8 is vol open echter niet op z'n scherpst, en wil je op 1.8 of 2.0 schieten dan is de 85mm 1.4 de lens voor je. Een mooi Bokeh krijg je er dan gratis bij. Je scherptediepte neemt uiteraard wel wat af, maar op de afstanden die je noemde lijkt me dat niet het probleem.
                Heb je die sigmalens ook geprobeerd op 640 of 800 iso?
                Groetjes Edwin
                Redeneringsfoutje Ik bedoelde natuurlijk naar Iso200
                640Iso kan ik met mijn D50 niet. 800iso ga ik eens proberen van het weekend.
                fotosite

Comment

Ik heb die 85 mm 1.8 van spanjaart overgekocht

je kan ze wel een weekje uitproberen voor Nikon

grtz
                  D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
                  Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
                  en ewa flitsspeelgoed

Comment

Working...
                  X