Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 300mm F4.0 IS: voetbal?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon EF 300mm F4.0 IS: voetbal?

Hey,

Ik zoek nog een lens om voetbal (avondwedstrijden, goed verlichte stadions (1e en 2e klasse)) mee te kunnen fotograferen die een 300 mm bereik heeft. Een F2.8 lens zou ideaal zijn, maar dat is me net wat te duur.

Ik heb een tijdje terug mijn Sigma 70-200 2.8 + 1.4TC gebruikt, maar dat viel dan wat tegen, soms wat hunten bij het focussen en vrij donkere foto's (op 1/400e genomen, was nog wel recht te trekken in PS)

Volstaat de Canon EF 300mm F4.0 L USM IS hiervoor? De 4.0 baart me wat zorgen, maar is het dankzij de IS mogelijk om bv 1/200 als sluitertijd te gebruiken?
    Of zit er echt niets anders op dan sparen voor een 300mm F2.8?

Re: Canon EF 300mm F4.0 IS: voetbal?

De 4.0 is volgens mijn mening niet lichtsterk genoeg. (toch niet voor avondmatchen)

Het zal dus sparen worden voor de 2.8, die gewoonweg SUPER is

J.
    johnvde

Comment

Ah, damn.

Nuja, als die 300mm F4.0 echt niet voldoet zal het denk ik eerder een Sigma 120-300 F2.8 worden dan een 300mm F2.8, is me dan toch net iets veelzijdiger.

By the way, prettige feestdagen everyone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jo3r1
        Hey,

Ik zoek nog een lens om voetbal (avondwedstrijden, goed verlichte stadions (1e en 2e klasse)) mee te kunnen fotograferen die een 300 mm bereik heeft. Een F2.8 lens zou ideaal zijn, maar dat is me net wat te duur.

Ik heb een tijdje terug mijn Sigma 70-200 2.8 + 1.4TC gebruikt, maar dat viel dan wat tegen, soms wat hunten bij het focussen en vrij donkere foto's (op 1/400e genomen, was nog wel recht te trekken in PS)

Volstaat de Canon EF 300mm F4.0 L USM IS hiervoor? De 4.0 baart me wat zorgen, maar is het dankzij de IS mogelijk om bv 1/200 als sluitertijd te gebruiken?
        Gebruik je een monopod ?

anders raad ik je toch eens aan om foto's te maken met een monopod voor je die 300 m F4.0 koopt.

Met die IS ga je zelfs foto's kunnen maken op 1/125ste maar ik vraag mij af of de persoon dan nog scherp is die je moet vastleggen ?
        Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
        Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Comment

Ah, damn.

Nuja, als die 300mm F4.0 echt niet voldoet zal het denk ik eerder een Sigma 120-300 F2.8 worden dan een 300mm F2.8, is me dan toch net iets veelzijdiger.

By the way, prettige feestdagen everyone

ik zou ook eigenlijk eens willen weten of deze lens aanvaardbaar is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xentro
            Gebruik je een monopod ?

anders raad ik je toch eens aan om foto's te maken met een monopod voor je die 300 m F4.0 koopt.

Met die IS ga je zelfs foto's kunnen maken op 1/125ste maar ik vraag mij af of de persoon dan nog scherp is die je moet vastleggen ?
            Monopod gebruik ik niet nee. Ik weet wel dat ik met IS lange tijden kan halen, maar dan zit ik inderdaad met onscherpte, daarom dat ik 1/200 zei. Ik denk dat dit nog net op het randje is voor een scherpe foto? Meeste foto's die ik nu neem zijn op 1/400 F2.8, Dus ik dacht die stop minder te kunnen compenseren door 1/200e te nemen.

Ach, in ieder geval, als de winterstop gedaan is ga ik eens proberen zo'n lens te huren/lenen voor een wedstrijd mee te doen, kan ik zelf eens testen. Kent iemand toevallig een adres waar ze lenzen verhuren in de buurt van Antwerpen (Lier), of een bd'er in de buurt die ze eens een zaterdagavond kan missen?

Comment

Monopod gebruik ik niet nee. Ik weet wel dat ik met IS lange tijden kan halen, maar dan zit ik inderdaad met onscherpte, daarom dat ik 1/200 zei. Ik denk dat dit nog net op het randje is voor een scherpe foto? Meeste foto's die ik nu neem zijn op 1/400 F2.8, Dus ik dacht die stop minder te kunnen compenseren door 1/200e te nemen.

Ach, in ieder geval, als de winterstop gedaan is ga ik eens proberen zo'n lens te huren/lenen voor een wedstrijd mee te doen, kan ik zelf eens testen. Kent iemand toevallig een adres waar ze lenzen verhuren in de buurt van Antwerpen (Lier), of een bd'er in de buurt die ze eens een zaterdagavond kan missen?
              Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
              Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Comment

De f4 / 300 mm is een erg mooie lens alleen niet geschikt voor het vastleggen van snelle sporten (zoals voetbal) bij weinig licht. Mijn ervaring is dat je de f2.8 echt nodig hebt. Zelfs overdag heb ik de f2.8 soms nodig (i.c.m. 1600 iso) in deze donkere (mid)dagen om de situatie te bevriezen. Zeker in een sporthal is deze lens -naar mijn mening- onbruikbaar voor sportfotografie. Daar gebruik is vaak de 85 mm op f1.8 of f2.

gr.
                FS.
                Canon.

Comment

Ok, bedankt voor de info.

Dan zal ik het nog maar even bij men 70-200 houden en wat meer croppen, en ondertussen verdersparen voor een F2.8

Comment

Hey,

Om avondwedstrijden te fotograferen beschik je, zoals hierboven al aangehaald, inderdaad best over een f2,8, zeker als je over tweede klasse spreekt, waar de belichting soms al dramatisch is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Raceshot
                      Om avondwedstrijden te fotograferen beschik je, zoals hierboven al aangehaald, inderdaad best over een f2,8, zeker als je over tweede klasse spreekt, waar de belichting soms al dramatisch is.
                      Ok, bedankt. 2e klasse is nog niet zeker, maar zoals Lierse er nu voor staat heb ik het er toch al maar bijvermeld

Comment

Working...
                      X