Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF VR Nikon 80-400 ja of neen trage focus?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• AF VR Nikon 80-400 ja of neen trage focus?

Over de Nikon AF VR lens 80-400 f/4.5-5.6 vindt men heel uiteenlopende beoordelingen. Men is wel eens dat die lens scherpe beelden en mooie kleuren weergeeft maar de AF-snelheid zou aan de zeer trage kant liggen. Daarom mijn vraag: is deze lens in staat om snel bewegende objecten te volgen, zoals auto's op circuit of moeilijker nog, vogels in de vlucht?
    Graag een oordeel uit eigen ervaring.
    D7000, 10.5 tot 340 mm . . .

Re: AF VR Nikon 80-400 ja of neen trage focus?

Oorspronkelijk geplaatst door dicidi
    Over de Nikon AF VR lens 80-400 f/4.5-5.6 vindt men heel uiteenlopende beoordelingen. Men is wel eens dat die lens scherpe beelden en mooie kleuren weergeeft maar de AF-snelheid zou aan de zeer trage kant liggen. Daarom mijn vraag: is deze lens in staat om snel bewegende objecten te volgen, zoals auto's op circuit of moeilijker nog, vogels in de vlucht?
    Graag een oordeel uit eigen ervaring.
    Op een D70? zeer twijfelachtig... Op een D2x... vrij goed. Het best zou ie werken op de nieuwe D200 volgens mensen op DPreview. Probleem bij SNEL vliegende vogels is dat deze tot 1/2000s nodig hebben om scherp op het plaatje te komen, en het diafragmawaarde waarop de 80-400VR optimaal scherp is (f/8 bij 400mm) helpt hier niet echt aan mee.

Zie ook deze topic waar dit objectief ruim aan bod geweest is: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=95223

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be
      Op een D70? zeer twijfelachtig... Op een D2x... vrij goed. Het best zou ie werken op de nieuwe D200 volgens mensen op DPreview. Probleem bij SNEL vliegende vogels is dat deze tot 1/2000s nodig hebben om scherp op het plaatje te komen, en het diafragmawaarde waarop de 80-400VR optimaal scherp is (f/8 bij 400mm) helpt hier niet echt aan mee.

Zie ook deze topic waar dit objectief ruim aan bod geweest is: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=95223
      Wat is traag/snel ? dat is subjectief, niet. Het is geen AF-S lens en geen Interne Focus, dus als ze van 80mm naar 400mm moet zoomen vraag het wat tijd.

Ik heb hem altijd op een D70 gebruikt en bij goede weersomstandigheden valt dat toch nog zeergoed mee. (zeker als je ze nooit op een D1X of D2X gebruikt hebt). De lens is wel sneller als je ze op de 'limit' stand laat staan ipv de 'Full' stand. In een donker bos is dat wel anders ! Maar welke lens is daar wel flitsend snel.

Een beter alternatief is natuurlijk de AF-S 200-400 F/4, maar je portemonnee zal wel effkens slikken. Trouwens 3.2kg tov van de 1.4kg voor de 80-400.

Kortom het de beste zoomlens van Nikon die je met dit bereik en prijsklasse kan kopen.
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

Comment

Ik weet wel dat ik hem nooit meer verkoop.
        Ik heb hem nog niet zolang, maar ik vind het een topper.

De snelheid, tja het ligt er veelal aan waar je hem voor ga gebruiken.
        Hij is gewoon niet supersnel maar dat hij nou zo hinderlijk langzaam is kan ik ook niet zeggen.
        Het is vergelijkbaar met mijn vorige 70-300 G.
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Working...
        X