Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Info: Nikon AF 50 f/1.4D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Info: Nikon AF 50 f/1.4D

Hoi,

ik overweeg momenteel om de Nikon AF 50 f/1.4D aan te schaffen voor Kerst. Ik heb momenteel als lenzen voor mijn D70s de kitlens en een volledig manuele Series E lens (volledig manueel, ondersteunt geen TTL). Ik doe voornamelijk portret (full body en close-ups) en overweeg daarom deze lens, meer specifiek voor de kleine DOF.

Mijn interesse gaat vooral uit naar de prestaties in het 1.4-2.8 gebied. Moet de lens afgestopt worden om scherp te zijn, of is ze al mooi scherp in dit gebied?

Ik heb reeds een search gedaan, maar de gevonden info voldoet nog niet aan de uitleg/info die ik graag zou verkrijgen .

Re: Info: Nikon AF 50 f/1.4D

Dit is veruit de beste prime die ik heb. Je moet niet afstoppen, maar zie dat je focus zeer goed gecalibreerd is. Sedert ik twee f/1.4 lenzen heb en regelmatig volledig open trek constateer ik dat mijn camera front focust. Aangezien velen onder ons lenzen gebruiken vanaf 2.8 valt dit bij hen niet zo direct op. Het front focussen verdwijnt bij deze twee lenzen wel vanaf f/ 2.8 à f/3.2. Ik moet dus dringend mijn camera binnen doen om dit euvel te verhelpen. Niet is frustrerender dan mikken om iets en dan moeten constateren dat je er naast zit.
    Maar het blijven topprimes.

Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Volgens een grafiek die ik hier heb zou de AF 50mm f1.4D gelijkopgaand scherp zijn vergeleken met de AF 50mm f1.8D. Wijd open op f1.4 zou dit hetzelfde zijn als de f1.8 op dat diafragma = 53lp/mm. Op f1.8 zit de 1.4 al op 57lp/mm wat dus duidelijk beter is dan de 1.8. Op f2.8 zit de 1.4 aan 59lp/mm terwijle de 1.8 op 56lp/mm zit. Op f4 kruisen de grafieken elkaar op 60lp/mm en blijft de 1.8 nog doorstijgen naar 63lp/mm van f5.6 tot f/13 terwijl de 1.4 vlak blijft op 60lp/mm tot f/8 waarna die terug sterk afvalt. Natuurlijk zegt een grafiek meer dan deze cijfers alleen en kan ik deze wel emailen

Comment

Bedankt voor de info! Ik denk dat ik er mij eentje ga bestellen voor Kerst dan .

Enkele voorbeeldfotos zouden welkom wezen Pol Callens .

Comment

en vele foto's in dit albummetje zijn met de 50mm 1.4 gemaakt

Jo.
          A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
          Nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Curaby
            Bedankt voor de info! Ik denk dat ik er mij eentje ga bestellen voor Kerst dan .

Enkele voorbeeldfotos zouden welkom wezen Pol Callens .
            Ga morgen binnen bij Debeukelaer om mijn camera te laten calibreren. Laat nadien wel nog iets zien.

Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
            X