Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

MAKRO functie op 18-200 lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: MAKRO functie op 18-200 lens

Met afbeeldingsmaatstaven rond de 1:4 kan je geen van de drie 18-200 lenzen "macro" noemen Wel zijn ze bruikbaar voor close-ups, ook handig als je op wandel/reis bent!

Ik heb enige tijd geleden wat praktische tests gedaan met mijn 18-200VR, resultaten in deze galerij op pbase.com.
    BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door baloo
      Ik heb enige tijd geleden wat praktische tests gedaan met mijn 18-200VR, resultaten in deze galerij op pbase.com.
      Rene, heb je enig idee waarom sommige opnames met F11 nog aan scherpte winnen terwijl andere dan alweer terug wat onscherper worden? Ik zou verwachten dat bij een bepaalde brandpuntsafstand de 'sweet spot' altijd hetzelfde diafragma is.
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Ik heb dat ook gezien, maar heb er niet direct een verklaring voor... Ik dacht even dat het iets te maken kon hebben met de ligging van het scherpstelpunt (en dus de plaats waar de 100% crop genomen is) binnen het gehele veld, maar dat bleek toch niet zo.

Die snelle testopnames werden gemaakt op statief, dichtbij de kortste scherpstelafstand (maar niet altijd exact dezelfde), met mirror lock-up maar zonder afstandsbediening (die ik niet heb). Misschien zijn het nog effecten van trillingen?
        BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

Comment

in deze thread zie je een voorbeeld van een close-up met de 18-200 gemaakt :
          Onder goeie omstandigheden valt het resultaat nog heel goed mee vind ik, natuurlijk niet te vergelijken met een echte macrolens. De witte bloemen achteraan storen wel wat maar ik kon wegens " niet mijnen hof " niet zomaar eender waar plaats nemen. En wegclonen, daar heb ik echt geen kaas van gegeten. Deze foto is
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Ik heb een paar dagen geleden eens een testje gedaan met de Tamron 2X TC er tussen. Uiteraard werkt de AF niet meer maar das toch geen probleem voor makro.
            Ik heb het niet uitgerekend maar ik vermoed dat de makro zo iets van 1/1.5 zal zijn en das niet slecht als je occasioneel eens makro wil doen.
            Als ik het wat rustiger heb(CF kaartjes vliegen momenteel rond de oren) zal ik de 2 testfotokes eens posten.

Hubert
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
              Ik heb een paar dagen geleden eens een testje gedaan met de Tamron 2X TC er tussen. Uiteraard werkt de AF niet meer maar das toch geen probleem voor makro.
              Ik heb het niet uitgerekend maar ik vermoed dat de makro zo iets van 1/1.5 zal zijn en das niet slecht als je occasioneel eens makro wil doen.
              Als ik het wat rustiger heb(CF kaartjes vliegen momenteel rond de oren) zal ik de 2 testfotokes eens posten.

Hubert
              Ik heb zonet de macro functie van de 18-200 gemeten.
              Enkel 18-200: volle breedte op meetlat is 95mm. Sensorbreedte = 23.6mm dus macro = 1/4.025
              18-200 + 2XTC Tamron: volle breedte op meetlat is 46mm dus macro = 1/1.95 en de min afstand is ±45cm.
              Met de TC is wel MF

Hubert
              Hubert

Comment

Met de 18-200 kom je wel dicht bij maar dat mag je geen macro noemen.

Met een 50 mm en een BR-2a tussenring (20 euri) kom je wel heel dicht bij.

Ook noemt iemand dat je gebruik zou kunnen maken van "stacked lenses".

Van mijn site > button macro >

"Een leuke mogelijkheid is om alle objectieven die je in je bezit hebt eens te stapelen. Met stapelen bedoel ik dat je ze op elkaar monteert. Opnieuw: gebruik geen zoomobjectieven. De scherpstelling van beide objectieven op oneindig. We stellen scherp volgens de macromethode: beweeg de hele camera voor- en achteruit. Wat gaat goed: zet een 200 millimeter objectief op je camera en zet daar omgekeerd een 50 millimeter objectief op. Het koppelen van de lenzen kan met speciale ringen, die aan 2 kanten een uitspringende schroefdraad hebben, of je plakt met secondenlijm 2 ringen op elkaar met de gewenste draad. Hama noemt zo’n ring een koppelring. Hebben beide objectieven dezelfde frontdiameter dan plak je ze aan elkaar met plakband. Zet er tegen een eventuele beschadiging een zelfgemaakt kartonnen ringetje tussen. Je kunt twee passende filters met secondenlijm op elkaar lijmen, maar elk luchtvlak en elk glasvlak geeft aberratie. Je kunt twee Cokin adapterringen op elkaar lijmen. Het omgekeerde objectief zet je voor de opname of f5,6 of f8. Afhankelijk van de gebruikte objectieven kom je tot een bereik van 1:2 tot 6:1. Je kunt zelf uitrekenen wat het bereik zal worden. In het voorbeeld van een 200 en een 50 objectief is de functie 200/50= een 4x macro-objectief. Zoek op het internet eens naar 'stacked lenses' en dan kom je daar wel voorbeelden tegen. Sommige combinaties geven vignettering en de scherpte aan randen en hoeken laat soms ook te wensen over."
                Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Hans,

Ik heb daar ook eens een experimentje mee gedaan en het geeft leuke effecten maar ik vind er 2 nadelen aan.
                  - Je hebt echt een zeer kleine scherpte diepte. Dikwijls kun je bv een vlieg niet volledig scherp krijgen.
                  - Je moet ook vrij dicht bij je object komen, waardoor je dit dikwijls, als het levend is, weg jaagt. Je komt ook dikwijls in belichtingproblemen, daar je in je eigen schaduw komt te zitten, waardoor je weer van die speciale dure macrofitsen nodig hebt.

Ik heb liever een beetje afstand en wat meer scherpte diepte. Misschien kan ik dan niet zo sterk vergroten maar dan neem ik wel een microscoop

Hubert
                  Hubert

Comment

Working...
                  X