Kenmerken:
- Eerste fish-eye zoomlens speciaal ontwikkeld voor digitale camera's ter wereld. Het feit dat het een zoomlens is maakt het nog een beetje meer polyvalent...
- Quick-shift focus, maakt manuele correctie van de scherpstelling mogelijk.
- Super macro shooting: men kan scherpstellen tot 2.5 cm van het onderwerp! Dit is de eerste lens gemaakt voor (D)SLR's die dit mogelijk maakt. Samen met het fish-eye effect zorgt dit voor tal van creatieve mogelijkheden.
- Nieuwe SP-coating: speciale coating die het front element van het objectief beschermt tegen krassen en vuil.
Mijn eerste indrukken: Ik zal weer diep in mijn zak moeten tasten! Bij het doorlezen van de specs werd ik steeds meer verlekkerd... Ik heb de 17-28 fish-eye zoom, die ik altijd heel graag heb gebruikt, omdat er heel creatief mee kan omgesprongen worden. Het enige nadeel vond ik dat het ontworpen was voor filmformaat, wat betekent dat ik altijd een 'cropped' fish-eye' had. Van deze nieuw aangekondigde lens verwacht ik veel: niet alleen denk ik dat de beeldkwaliteit beter zal zijn (de nieuwkomer maakt gebruik van ED-glas), maar vooral de supermacro modus kan mij wel bekoren: het vervangt geen echte macrolens (daarvoor moet je te dichtbij komen), maar samen met het fish-eye effect is het heel creatief in te zetten (er zitten al ideetjes in het achterhoofd.)
Merk op dat er nogal wat 'firsts' in deze lens verwerkt zitten (super macro en SP-coating) waarmee nogmaals is aangetoond dat Pentax niet zomaar een meeloper is...
Natuurlijk wel niet goedkoop...
(zal ik maar mijn schoentje klaarzetten? )
Comment