Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Multifunctionele lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Multifunctionele lens

Ter vervanging van mijn Canon G3 ga ik heel binnenkort een reflexcamera halen. Over de body weet ik het wel: de Nikon D50 lijkt mij aan de huidige prijs (incl Cashback) qua prijs/kwaliteit de beste in zijn segment.

Alleen over de lens kan ik maar niet beslissen. Over het algemeen gebruik ik de camera voor reizen/uitstapjes/dergelijke, maar anderzijds gebruik ik hem ook vrij vaak voor optredens (meestal met niet de beste belichting).

Op het eerste zicht leek mij een 18-200 ideaal, alleen twijfel ik een beetje of die genoeg licht kan vangen tijdens optredens. Ik begrijp dat er geen lens bestaat die alles-in-één kan doen, maar kunnen jullie me iets aanraden dat toch goede resultaten geeft?

Re: Multifunctionele lens

ik zou dan een F/2.8 zoomlens kopen.
    als je het ervoor over hebt: de 70-200VR F2.8 van nikon.
    anders de goedkopere niet VR tegenhanger van nikon of die van sigma

als je niet zoveel tele nodig hebt dan kun je een zoomlens tot 70mm ofzo kopen.

ik spreek hier over 2.8 lenzen omdat je graag op een concert etc foto's neemt!
    foto als spiegel of als venster?

Comment

De Sigma 28-105 f2.8 lijkt mij een redelijke standaardlens.
      Of een tele Nikon AF 80-200 f/2.8D als het nogal veraf is tijdens uw optredens maar die kost wel een serieus stuk meer.

Groetjes
      Spogy
      Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Als je een goede (d.i. lichtsterke,snelle en scherpe) lens wilt ga je het zoombereik tss 18 en 200 mm moeten opsplitsen.
        De D50 kan je kopen met een kitlens Nikkor 18-55 die goed is voor een relatief kleine meerprijs, zit je alvast goed voor landschappen en binnenskamers. Voor optredens zie ik maar één alternatief als je het prijselijk wilt houden : de Sigma 70-200 F2.8 EX, maar die gaat je ook rap het dubbele van je body kosten.
        Als je een body apart koopt en maar een (voorlopig) beperkt budget hebt, overweeg dan de Sigma 24-135 2.8-4.5 : je hebt wat groothoek, wat zoombereik en wat lichtsterkte en ze is betaalbaar.
        fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tijs
          ... maar anderzijds gebruik ik hem ook vrij vaak voor optredens (meestal met niet de beste belichting).

.... Ik begrijp dat er geen lens bestaat die alles-in-één kan doen, maar kunnen jullie me iets aanraden dat toch goede resultaten geeft?
          Je zegt het zelf al: er is geen lens die alles-in-één kan !

En dat is nu juist het voordeel van een reflex: je kan lenzen gebruiken dit meer specifiek geschikt zijn voor bepaalde omstandigheden.

Voor beperkt licht (optredens) is een lens met vast brandpunt (prime) onmisbaar. (vb.: 50/1.8 of 85/1.8)

Met een 18-200 kom je (in het bereik van 85mm) al snel terecht op een diafragma van 4.8 vergeleken met 1.8 geeft dit:

1.8 <1/2 stop> 2 <1 stop> 2.8 <1 stop> 4 <1/2 stop> 4.8
          Dus: 3 stops verschil, dit betekent 8 x minder licht nodig bij de zelfde sluitersnelheid voor de 85/1.8 !! (tov de 18-200)
          "Away put your weapon, I mean you no harm"

Comment

Dus als ik een 18-200 koop, gecombineerd met een Nikon 50/1,8 AF D Nikkor, dan zit ik zowat in alle situaties goed?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yoda
              Voor beperkt licht (optredens) is een lens met vast brandpunt (prime) onmisbaar. (vb.: 50/1.8 of 85/1.8)
              Ben ik niet mee akkoord. Je bent veel beter af met de 70-200 AFS VR F2.8, tenzij je je natuurlijk ongehinderd kunt verplaatsen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict
                Ben ik niet mee akkoord. Je bent veel beter af met de 70-200 AFS VR F2.8, tenzij je je natuurlijk ongehinderd kunt verplaatsen.
                Mijn gedacht, je zult maar eens achteraan zitten met je 50 mm. heb je prachtige beelden van al die hoofden voor je
                fotosite

Comment

Ik heb een D50 met de 2 kitlenzen gekocht een tijdje geleden en ik ben er wel heel tevreden mee, met die 2 objectieven schiet je al een heel eind op en de prijs is heel aantrekkelijk ook. Een goed begin later kan je nog altijd uitkijken voor een ander objectief.Een sterkere tele of een lichtsterke lens maar die laaste zijn meestal vrij duur.

Groetjes
                  Spogy
                  Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Ik heb nog even wat rondgezocht en kwam de nieuwe Nikon 18-200 tegen. Is daarmee (in theorie uiteraard, tenzij iemand al ervaring heeft) in donkere omstandigheden wel goed te werken?

Comment

De aangekondigde Nikon DX VR 18-200 mm F3.5-5.6G Zoom is, zoals je kan zien, ook een lens met een variabel diafragma en op het lange einde niet echt lichtsterk. Ze heeft wel VR. Dus dit helpt een beetje de lange sluitertijden te overbruggen.

Ik heb de 24-120 3.5 - 5.6 VR. Dit is een goede all-rounder voor buiten en vrij goede licht omstandigheden. De 18-200 VR zal waarschijnlijk de opvolger worden van deze lens.

Ik denk niet dat iemand al ervaring heeft met deze lens, maar wat ik zeker al kan zeggen dat ze niet in de buurt komt van de 70-200 2.8 VR.

Dus de 18-200 is niet echt geschikt voor jouw toepassing -> scherpe foto's bij weinig licht. Trouwens ze is ook niet zo goedkoop.

Ik vrees dat je zal moeten investeren in beter glas.
                      BTW : op het forum staat er een 70-200 VR te koop.
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tijs
                        Dus als ik een 18-200 koop, gecombineerd met een Nikon 50/1,8 AF D Nikkor, dan zit ik zowat in alle situaties goed?

Die wou ik mij ook beide aanschaffen! Tamron 18-200 en de Nikon 50/1,8.

Die tamron heeft minimum 3.5, wat ook het minimum is van de kortste kitlens van de D50. Als ik goed gevolgd heb zal hij dat op 200mm wel niet halen, maar dat doet de langste kitlens van de D50 ook niet he.

Ik fotografeer vooral buiten en als ik binnen fotografeer zijn het mensen van dichtbij. Dus daarom de 50mm erbij -

Of vinden jullie het raadzamer om eerst een duurdere kortere lens aan te schaffen, en op termijn dan nog is een dure telelens?
                        Last edited by JoFramboos; 19 november 2005, 15:02.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                          De D50 kan je kopen met een kitlens Nikkor 18-55 die goed is voor een relatief kleine meerprijs, zit je alvast goed voor landschappen en binnenskamers. Voor optredens zie ik maar één alternatief als je het prijselijk wilt houden : de Sigma 70-200 F2.8 EX, maar die gaat je ook rap het dubbele van je body kosten.
                          De kitlens zit bij 55mm al aan f/5.6, dus allesbehalve ideaal voor binnenskamers.
                          Een sigma 70-200/2.8 kost zeker niet het dubbele van een D50-body. Voor een 700 EUR vind je ze zeker 2e hands. Voor hetzelfde geld vind je ook een Nikon 80-200/2.8 draaizoom of voor een 400-500 EUR een schuifzoom.

Mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JoFramboos

Die tamron heeft minimum 3.5, wat ook het minimum is van de kortste kitlens van de D50. Als ik goed gevolgd heb zal hij dat op 200mm wel niet halen, maar dat doet de langste kitlens van de D50 ook niet he.
                            IK zou deze meegeleverde kit-lenzen nu niet bepaald als de standaard nemen vor je lenzen keuze !

De 50 1.8 is een zeer goede lens. De 35mm F/2 is ook zeergoed (ietkse duurder)

Als je dan toch voor een super zoom wil gaan, wacht dan op de resultaten van de Nikkor 18-200 VR. Dan heb je tenminste de VR die je helpt om scherpe foto's te nemen. Zeker aan het lange einde van de lens is dit een grote hulp.

Mijn huidige tele's hebben VR en de toekomstige zullen het ook hebben.
                            Dit wil niet zeggen dat een statief overbodig is.
                            BD0497BE : Nikon body + glas
                            www.RudyVerrijt.info

Comment

Dus ge wilt eigelijk zeggen dat het zéér moeilijk is om scherpe foto's te maken als je maximaal inzoomt? Daar had ik eigelijk nog nooit bij stilgestaan.

Ik ben maar een amateur die vroeger een F50 heeft gehad en zo van hier en daar wel een paar kneepje al kent. 'k Zal nog veel moeten leren, daarom lees ik hier ook het forum. Maar de camera moet dienen om zowat allround foto's mee te maken. Bezoekje aan de zoo, uitstapje naar hier of daar, kleine die de tuin aan't spelen is, inzoomen op vogels in de tuin, etc. Vooral buitengebruik dus. Ik dacht altijd dat de lens hier toch wel redelijk geschikt voor zou zijn.

De aanschaf van zo'n toestel is (voor mij als student toch) een serieuze aankoop. Maar als ik dan toch meer dan 1000€ uitgeef (kaart, statief en tas inbegrepen) dan wil ik wel niet vaststellen dat ik nooit maximaal kan inzoomen omdat ik zo nooit scherpe foto's kan nemen. Ik zie mezelf ook niet altijd op uitstap gaan met het statief in de hand...

Comment

Working...
                              X