Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dichtbij fotografie en flits

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• dichtbij fotografie en flits

Ik werk momenteel met de D70 en de twee kitlenzen 18-70 , 70-300 die me eigenlijk wel zeer bevallen qua prestaties , al gebruik ik de tele weinig .
    Beroepshalve moet ik zeer regelmatig foto's nemen van gebitten bij patiënten en dan schiet de 18-70 tekort omdat hij niet scherpstelt op afstanden van 10-15 cm . Ook qua kleurweergave weet ik niet goed hoe te verbeteren , de kleurbepaling is soms zeer crusiaal en ik vertrouw me niet op de foto .
    Ik heb vroeger met een Metz-flits gewerkt op een analoog Miranda reflex toestel en toen moest alles manueel ingesteld worden . De commentaren op de SB600 en 800 zijn niet steeds positief , zou een ringflits uitkomst bieden ?
    Liefst dan synchroon met de D70 ( auto ) , daar ik tijdens mijn werk ook geen tijd heb om alle standen te regelen ,
    Dus oplossing gezocht voor dichtbij foto's en flits ,

bedankt voor de hulp
    Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

Re: dichtbij fotografie , reactie aub ?

Graag reactie of hulp aub

Comment

Re: dichtbij fotografie en flits

hogere iso en niet flitsen.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

als je echte goed wil werken, koop dan een macro lens, en ringflitser zou veel helpen en dan nog eens een grijskaart naast de mond houden en bingo, de perfecte kleurfoto!!
        -=- Light is the key...

Comment

In jouw geval zou ik een macrolens kopen (de 60 of 105 mm) maar ook een ringflits, omdat ik denk dat je bij het fotograferen van gebitten niet veel hebt aan een gewone.

Nikon heeft overigens ook zg "medical-nikkors" gemaakt, speciaal voor deze doeleinden met de ringflits ingebouwd. Bjorn Rorslett heeft er enkele getest: http://www.naturfotograf.com/index2_PC.html
          Nikon & Dual Xeon

Comment

AF60/2.8Dmicro lens + SB-29-s ringflitser is zeker een bruikbare combinatie.
            Je kleurinstelling hoef je maar eens en voor altijd te bepalen omdat de werkafstand ongewijzigd blijft bij deze toepassing. Je kunt alles gewoon manueel instellen en na een korte inloop periode zullen al je beelden perfect zijn.

Ik heb de 3 Nikon macro lenzen ( 60, 105 en 200 mm) en ook de ringflitser evenals de SB-80-DX maar voor jou toepassing zal de 60mm best gaan gezien de juiste werkaftand.
            Een alternatief voor de ringflitser is de nieuwe macro versie die straks op de markt komt maar voor jouw toepassing zie ik minder winst.

Frans

Comment

de "WERK-AF-TAND", hé frans
              een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

Comment

Ik heb een zwager die tandarts is en voor zijn werk veel foto's maakt. Hij gebruikt een D70 met een 60 mm nikkor en een ringflitser. Zo heeft ie ruim zicht en een prachtig uitgelichte mond.

Als je een ringflitser gaat kopen kun je beter de Sigma nemen dat de Nikon ringflitser. De Nikon-versie kan niet overweg met het geavanceerde meetsysteem van de D70s en de Sigma kan dat wel. Als je geld zat hebt (zullen we nog wat vooroordelen over tandartsen gaan bevestigen ) kun je beter de nieuwe macroflitsers van Nikon kopen, want die lampjes kun je heel dicht naar de optische as van de lens brengen en dat is weer handig als wangen en een tong in de weg zitten.

Overigens zegt mijn zwager dat dat soort werk eigenlijk net zo goed door een opgeleide assistente of een mondhygieniste zou kunnen worden gedaan. Wat dat betreft zou hij geloof ik best een nog eenvoudiger (en vooral minder zware) te bedienden camera willen hebben.

Groeten, Miriam

Comment

allemaal vriendelijk bedankt voor jullie reacties , ik zal maar efkens beginnen sparen , ik had ook al aan die sigma ringflits gedacht . Die echte macro lenzen , die kosten stukken van mensen , zeker als je ze niet echt frequent nodig hebt , de 18-70 volstaat meestal maar komt soms te kort in scherpstelling als je te dicht komt .

Comment

De sigma 105mm f2.8 kost 398€ bij geheugenkaart.be
                    Nikon D90

Comment

Working...
                    X