Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 28-300 L: gebruikers en ervaringen gezocht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 28-300 L: gebruikers en ervaringen gezocht

Beste BD'ers,

Ik poste een tijdje geleden de vraag omtrent de L-lenzen van Canon. Meer bepaald de vergelijking tussen de 70-200 L (alle versies) en de 28-300 L. Op de 70-200 kreeg ik nogal wat reacties, maar slechts één van een 28-300-gebruiker.
    Mijn voorkeur gaat voor het ogenblik toch wel naar de 28-300 versie, alleen is dit geen goedkope lens, maar wel een heel degelijke all-rounder.

Zijn er nog BD'ers met ervaring met de 28-300L?

Ik weet al dat ik een beetje scherpte ga moeten inleveren, en met een minder lichststerke lens zal werken, maar ik heb (bijna) alles in één lens, en moet derhalve (bijna) niet meer verwisselen.

Dat beetje minder licht vang je toch op door de ISO een tandje hoger te zetten. Klopt de redenering dat ISO 200 - F2,8 - 1/60 ongeveer gelijk is met ISO 400 - F3,5 - 1/60 of nog ISO 800 - F4,5 - 1/60? Met meer ruis... maar goed, dat weet ik dan.

En dat de 28-300 softer is rond de 300. OK, maar wat geeft de 28-300 in de range 70-200. Als dit vergelijkbaar is, is al wat er bij komt, meegenomen, EN extra range naar boven en onderen, voor een fractie meer dan de 70-200 L IS USM.

't Is geen gemakkelijke beslissing, en ik heb geen goesting om achteraf bij de reviews te moeten gaan schrijven: "had ik het geweten, ik zou deze lens nooit gekocht hebben".

Ik zou het liefst reacties krijgen van ex-70-200 gebruikers, die nu een 28-300 hebben. Maar zoveel zullen er niet zijn, vrees ik. Dus alle 28-300-gebruikers: laat iets horen (en zien).
    Canon Eos 20D - Canon Lenzen EF-s 10-22m / EF-s 17-55 / L 28-300.
    En nog wat studiomateriaal en gerief voor sferische fotografie.

Re: Canon 28-300 L: gebruikers en ervaringen gezocht

Oorspronkelijk geplaatst door jambo
    Beste BD'ers,

Ik poste een tijdje geleden de vraag omtrent de L-lenzen van Canon. Meer bepaald de vergelijking tussen de 70-200 L (alle versies) en de 28-300 L. Op de 70-200 kreeg ik nogal wat reacties, maar slechts één van een 28-300-gebruiker.
    Mijn voorkeur gaat voor het ogenblik toch wel naar de 28-300 versie, alleen is dit geen goedkope lens, maar wel een heel degelijke all-rounder.

Zijn er nog BD'ers met ervaring met de 28-300L?

Ik weet al dat ik een beetje scherpte ga moeten inleveren, en met een minder lichststerke lens zal werken, maar ik heb (bijna) alles in één lens, en moet derhalve (bijna) niet meer verwisselen.

Dat beetje minder licht vang je toch op door de ISO een tandje hoger te zetten. Klopt de redenering dat ISO 200 - F2,8 - 1/60 ongeveer gelijk is met ISO 400 - F3,5 - 1/60 of nog ISO 800 - F4,5 - 1/60? Met meer ruis... maar goed, dat weet ik dan.

En dat de 28-300 softer is rond de 300. OK, maar wat geeft de 28-300 in de range 70-200. Als dit vergelijkbaar is, is al wat er bij komt, meegenomen, EN extra range naar boven en onderen, voor een fractie meer dan de 70-200 L IS USM.

't Is geen gemakkelijke beslissing, en ik heb geen goesting om achteraf bij de reviews te moeten gaan schrijven: "had ik het geweten, ik zou deze lens nooit gekocht hebben".

Ik zou het liefst reacties krijgen van ex-70-200 gebruikers, die nu een 28-300 hebben. Maar zoveel zullen er niet zijn, vrees ik. Dus alle 28-300-gebruikers: laat iets horen (en zien).
    Mag een 35-350 user ook meedoen?
    Je verliest tov een 70-200L zeker wat aan scherpte, maar je wint dat dubbel en dik terug door het bereik. Wat heb je aan een 70-200 als je te dicht of te ver staat voor die fijne shot!! kombineer de 28-300 met IS en je hebt een winner!!
    Ik ben van Canon weggegaan, maar zoals iedereen hier wel weet, als er iets is dat ik mis, is het deze lens.
    En ik heb zeker het idee dat de 28-300 je huidige set gaat overklassen in scherpte.
    En wil je de lens eens grondig testen voor de koop (het is tenslotte niet niks van uigave), Henk van Foto Crown in Woudenburg heeft er zeker een paar liggen.

Comment

ter info: op kapaza.be staat er regelmatig eentje te koop.

bernie
      Grijzeblubber.be - de weblog van een kleur- en vormloze massa op 1 meter 90 hoogte.

Comment

Heb een paar dagen terug de 28-300 L IS gekocht ... had ook de 70-200 L IS.

Scherpteverlies is miniem en de winst in zoom enorm.
        De IS van de 28-300 is beter (recenter) dan op de 70-200.
        Scherpstelling gebeurt zeer snel.

Ik heb ook foto's in de pikkedonker genomen (binnen) met enkel de Speedlite 420EX als belichting en ook als hulplicht voor de automatische scherpstelling.

Voordeel is dat je ze als dure wandellens kan gebruiken
        Op stap zonder lenswissel is dus voor 90% mogelijk geworden als je geen breedhoek of macro nodig hebt op dat moment.

Wil je zien wat het geeft, zie deze even, zijn genomen met de 28-300 L IS.

Ze is niet goedkoop maar om hetzelfde bereik te bekomen moet je anders minstens 2 L-ekes kopen en dat kost niet minder.

Je verliest in die F-waarde, da's waar maar op de paar honderd foto's dat ik met de 70-200 genomen heb is er geen enkele aan 2.8.

Ik heb nog andere foto's maar die post ik niet op het forum

Mvg,
        Last edited by VerSeg; 2 november 2005, 23:47.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Hi Jambo,

Als je interesse mocht hebben om de 28-300L IS lens eens te testen:

Als het aanstaande zondag redelijk weer is, rijdt ik met de motor naar Menen. Dan kom ik normaal gezien bij jou in de buurt voorbij. Als je een paar testfoto's wil maken steek ik de lens in de koffer. Stuur maar een mailtje.
          Peter
          2011 BMW R1200GSA + Canon EOS EOS 5DIII / EOS 1DIV
          gspep.smugmug.com & steendorp.info

Comment

Working...
          X