Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens beschermen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lens beschermen ?

Hallo allemaal

Een eenvoudige vraag, om je lens te beschermen wordt er meestal een filter op geschroefd.
    Nu mijn vraag, wat lijkt het best om altijd op je objectief te laten zitten, een UV filter of een Skylight filter of nog iets anders en natuurlijk zonder al te veel lichtsterkte te verliezen.

Groetjes
    Spogy
    Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Re: Lens beschermen ?

Met een UV of Skylight filter heb je geen lichtverlies. De UV filter zal zelf weinig tot geen invloed hebben op de kleuren. Een Skylight filter wel. Daarom zou ik voor digitale fotografie niet voor deze laatste opteren. Als de kleuren in de opname te warm of te koud zijn kan je veel betere en fijnere aanpassingen maken in je postprocessing software.

Let wel op dat je een filter aankoopt van voldoende kwaliteit. 't heeft geen zin om op een lens van meer dan 500 € een filter van 15 € te plaatsen. Voor groothoeklenzen ook rekening houden met de beeldhoek en dikte van de filter, want er bestaat kans op vignetering.

Ik gebruik op mijn lenzen de Ulta-Wide Sharp Cut UV-Haze filters van Canon, maar je kan ook kijken bij Hama of B+W.
    DigiCam

Comment

Hallo

Bedankt voor de nuttige informatie.

Groetjes
      Spogy
      Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam
        Met een UV of Skylight filter heb je geen lichtverlies. De UV filter zal zelf weinig tot geen invloed hebben op de kleuren. Een Skylight filter wel. Daarom zou ik voor digitale fotografie niet voor deze laatste opteren. Als de kleuren in de opname te warm of te koud zijn kan je veel betere en fijnere aanpassingen maken in je postprocessing software.
        Bij mij zit er wel een Skylight op (kwestie van smaak, ik hou van warme kleuren) en dit spaart met een hoop post-processing uit (niet voor elke foto natuurlijk)
        Canikon 40D - D200, D300

Comment

Niekske filters bij mij, zonnekap gebruiken is véél beter.

Comment

Ben een zonnekap gebruiker, voor mij geen filter die er alleen maar zit voor lensbescherming...

De reden: kijk eens hier
            Greetz Geert.
            Canon gerief...

Comment

Ik gebruik voor mijn lens een zonnekap en een UV filter van B+W.

Is dus niet alleen om ongewenst zonlicht te vermijden, maar zeker voor bescherming van mijn lens.
              Nikon D70 + Tamron 28-300

http://photobucket.com/albums/f308/RimD70/

Comment

Ik zal hier eens een duidelijk voorbeeld geven waarom ik nooit nog een UV-filter op mijn lenzen schroef:
                Let op de flare-vlekken (je kan er niet naast kijken ).

Bij deze foto zou een zonnekap ook niet veel geholpen hebben, want de lichtbronnen waardoor de flare ontstaan is zitten mee in het zicht. Een zonnekap helpt alleen tegen licht dat van de zijkanten (ook boven en onder natuurlijk) op het voorste lenselement valt, zonder dat de lichtbron zelf op de foto staat.

Hier is nog een voorbeeldje zonder UV-filter maar wel met een zonnekap (maar hier zitten de lichtbronnen ook mee in beeld):

De vergelijking is wel niet helemaal juist, want de eerste foto is gemaakt met een 28-135 IS, en de tweede met de Sigma 18-50 f2,8 EX DC (die heel weinig last heeft van flare ).
                Last edited by Black B@ndit; 13 november 2005, 20:58.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Ik heb zonnekappen op mijn lenzen, tulpvormige en vrij grote (6 tot 8 cm diep)
                  maar geen UV filters. Hoe goed ook en hoe dun ook, het blijft extra glas, houdt licht tegen en zorgt voor ongewenste effecten zoals boven treffend geïllustreerd.
                  fotosite

Comment

ja maaaaaar, als je nou een heeeeele dure neemt, of maakt dat niets uit.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk
                      grt,bouk.
                      Het is en blijft een laagje glas dat voor extra interne reflecties zorgt. Daaraan kan een heel duur UV-filter ook niet zoveel verhelpen.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Toch nog even in het juiste forum gooien.

seppuku [mod]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk
                          grt,bouk.
                          ... je hebt dan wél ....heeeeele dure refLecties hé!....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                            ... je hebt dan wél ....heeeeele dure refLecties hé!....
                            LOL @ LudD

Ik heb op aanraden van verschillende forumleden geen extra filter aangeschaft. Ik ga tegen volgende zomer wel een polarisatiefilter kopen voor op verlof.

WANT
                            Dat oogt toch mooi, zo een strand met hopen paraplu's, luchtbedden en een krioelende mierennest en daarboven een diepblauwe hemel met een reklamevliegtuig voor een wildwaterpark. Hhhmmm...
                            Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                            BE-Wommelgem
                            .: 20D & D700 :.

Comment

Working...
                            X