Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

't is dus officeel : de Canon 24-105mm F4 IS wordt teruggeroepen!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 't is dus officeel : de Canon 24-105mm F4 IS wordt teruggeroepen!

Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam
    Dit doet mij zo een beetje denken aan de introductie van de mercedes A-reeks, jaren geleden. Of hoe je een goede reputatie zeer snel naar de maan kan helpen door een aantal marketingpipo's die met een matig product te snel naar de markt willen.
    Hier moet ik als autofreak toch even op reageren...

1. Die befaamde elandtest is zo onnozel als die groot is: je komt aan een bepaalde snelheid ( 50 à 60 kmh) afrijden en je moet een overwacht obstakel ontwijken, maar je mag niet remmen... Nu moet je eens dat instinct om te remmen proberen tegenhouden...

2. De Golf IV (+/- tegelijkertijd uitgebracht), slaagde ook NIET voor de elandtest, maar daar heeft zo ongeveer geen haan naar gekraaid... Ze hebben er dan maar een speciaal (lees hoger en moeilijker te krijgen) type band onder geschroefd, en dat moest het maar oplossen...
    Daarnaast kan je zo ongeveer elke auto laten kantelen bij die test (en dan mag je meteen beginnen met alle jeeps en SUV's ), dus aan de test zit meer dan aan reukje...

3. Dankzij dat grapje, is ESP nu ondertussen wel standaard op zo ongeveer elke degelijke auto, dus we zijn er wel beter van geworden... Ook al was het uitgangspunt technisch en practiesch gezien gewoon geschift...

4. Dat was dus een serieuze lastercampagne tegen de A-klasse, maar het heeft weinig geholpen, ze verkopen zonder problemen

Enfin, en nu terug naar de fotografie...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
      4. Dat was dus een serieuze lastercampagne tegen de A-klasse,

wat mij betreft mogen ze dat met elke mercedes doen, want 't zijn onverantwoord lelijke lompe bakken

Comment

Hier moet ik als autofreak toch even op reageren...

...
        Today 20:40
        Je kan eigenlijk bijna hetzelfde zeggen van die hetze tegen de 24-105 f4L. Die wordt niet teruggeroepen omdat hij zogezegd 'slechte beeldkwaliteit' of veel vignettering of zo zou hebben. De reden dat die wordt teruggeroepen is een specifiek, zelden voorkomend probleem met flare, dat bij gewoon gebruik in slechts extreem weinig gevallen zou voorkomen. Bij veel mensen komt het probleem gewoon helemaal niet voor, en die houden de lens dan gewoon bij.

In plaats van te zitten zagen dat de QA van Canon van zo'n slecht niveau is zou ik eerder zeggen dat dit een zeer moedige beslissing van Canon is. Ze zouden evengoed kunnen doen alsof hun neus bloedt, en in die paar gevallen dat het zou voorkomen het op user error of een toevallig slechte lens steken. Niemand zou er waarschijnlijk ooit iets van te weten komen, behalve dan een paar extreme measurebators die op enkele fora (weeral) gaan klagen over de slechte QA van Canon (en dan kijk ik eerder naar DPR en FM dan hier).

In plaats daarvan geven ze degenen die zo'n lens al hebben gekocht de mogelijkheid die te repareren of hun geld terug te krijgen. Vind ik persoonlijk zeer sterk van Canon.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geert1845
          In plaats van te zitten zagen dat de QA van Canon van zo'n slecht niveau is zou ik eerder zeggen dat dit een zeer moedige beslissing van Canon is.
          ik zeg dat omdat het de zoveelste lens is waarop gewoon veel te veel kwaliteitsvariatie zit

overzichte van extreem wispelturige L-lenzen (bestaan superversies van alsook dramatisch slechte):

28-70 2.8
          24-70 2.8
          17-35 2.8
          16-35 2.8
          100-400 IS

en nu dus ook de 24-105

Comment

Dit is wat Canon zegt:

The short version of the story is that there is a bizarre flare-like issue with the 24-105 that can occur when shooting at specific focal lengths, specific apertures, and specific lighting conditions. Apparently inventory has been recalled, and those who have already purchased the lens will get their repaired for free. The confusing thing is that Canon offices in different countries have responded differently. For example, Canon Norway has publicly communicated the recall and repair information by contacting its dealers and customers. It is not a universal problem but occurring on only some of the stock.
            Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

ze zulle 't wel snel oplossen hoop ik

vind 't ook goed dat ze ze dan terugroepen maar niet dat ze dit zelf niet hebbe kunnen vinden terwijl er toch wle echt erge foto's tussenzaten bij gewoon gebruik.

hoop toch mijn lensje eind november of begin december te hebbe

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
                ik zeg dat omdat het de zoveelste lens is waarop gewoon veel te veel kwaliteitsvariatie zit

overzichte van extreem wispelturige L-lenzen (bestaan superversies van alsook dramatisch slechte):

28-70 2.8
                24-70 2.8
                17-35 2.8
                16-35 2.8
                100-400 IS

en nu dus ook de 24-105
                Heb je dat grote kwaliteitsverschil zelf met wetenschappelijk verantwoorde tests gemeten of heb je deze informatie slechts van measurebator fora? Ik krijg een beetje de indruk dat de variatie tussen exemplaren van lenzen sterk overdreven wordt door het enorme verschil aan verwachtingen van verschillende mensen, user error, variabele omstandigheden, etc. De menselijke factor leidt m.i. tot veel meer variatie dan fabrieksomstandigheden.
                Gijs
                Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Persoonlijke ervaringen :

- EF 70-200 f4 L USM : op 1 dag 3 exemplaren gehad wegens FF/BF op de 1D
                  - EF 28-70 f2.8 L USM : de eerste niet gekocht wegens niet overdreven goed tot matig en zelfs slecht. De tweede die ik tweedehands heb gekocht was super (24-70 mocht er eens aan ruiken), Ebi heeft toen hetzelfde voor gehad met zijn eerste 28-70 f2.8 L USM.

Vrij beperkte gevallen bij mij dus, maar gezien de prijs en het 'L' label had zeker bij het eerste geval (nieuwkoop dus) dit NIET mogen voorvallen.

Het is weer zoals bij iedere andere kritiek op een bepaald merk/type. Er is een probleem, zoveel is duidelijk. Of het aan kwaliteitscontrole ligt, of aan een fabricage fout (waar de QC dan zou moeten ingrijpen IMHO), het is en blijft een probleem. Geef toch gewoon toe dat er een probleem is. Anders moet je de veel geprezen 17-40 f4 L USM maar eens op een full frame body zetten. Er zullen ook ongetwijfeld goede EN brakke exemplaren tussen zitten.

PS : mijn Minolta 7D is ook al 2x binnen geweest hoor, eerste maal omdat ik blijkbaar een exemplaar met BF had, de tweede maal voor andere controles. Maar met het prutsglas van Mibrolta heb ik NOG GEEN ENKEL probleem gehad (enkel de Tamron 28-75 f2.8, maar die is netjes omgeruild geweest door De Beuckelaer, ondanks het feit dat ie van Duitsland kwam). Zelfs de oeroude pvc pijpen van Mibrolta werken perfect op mijn body, of deze nu 1 jaar of 20 jaar oud zijn.

Comment

Wel raar, dat er sommige nog niet gereageerd hebben, zou kritiek dan toch merkgebonden zijn??
                    Mijn ervaring met Canon L glas is redelijk, een heel goede 28-80 L gehad, een heel goede 24-70 L , een heel goede 35-350 L , een heel goede 100-400 L , en een troeplens 17-40 L naar mijn normen. al vind ik die lens overroepen in het algemeen.

Toch tof dat ze het openlijk toegeven, en niet minimaliseren

Pvc pipes, en dan reklameren bij KM dat ge bf hebt!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
                      Pvc pipes, en dan reklameren bij KM dat ge bf hebt!!
                      Verwend hee geuzeke, verwend ......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom
                        Verwend hee geuzeke, verwend ......
                        btw, de groep begint serieus aan te zwellen..

Comment

Vraag mij wel af of alle lenzen dat probleem hebben.
                          Hier op bd toch al iemand gezien met de 5D en de bewuste lens en foto was toch goed.
                          zouden beter eens vragen of hij enkel verschilen wil posten.

Grts
                          Formatje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Formatje13
                            Vraag mij wel af of alle lenzen dat probleem hebben.
                            Hier op bd toch al iemand gezien met de 5D en de bewuste lens en foto was toch goed.
                            zouden beter eens vragen of hij enkel verschilen wil posten.

Grts
                            Formatje
                            Het leeuwendeel van de lenzen zal wss niets hebben, maar als er toch zo'n ongerustheid is, neem dan maar aan dat er wel genoeg "defecte" exemplaen tussen zullen zitten.

Comment

Ja dat klopt.
                              Maar dan durf ik (en denk velen onder ons) toch niet die lens kopen.
                              Kinderziektes zeggen ze.
                              Maar al meermaals hier gelezen en vind daar wel waarheid inzitten, L lenzen zijn dan ook hun naam niet waardig he

Grts
                              Formatje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
                                wat mij betreft mogen ze dat met elke mercedes doen, want 't zijn onverantwoord lelijke lompe bakken

[ChitChat on] Ieder zijn gedacht, maar ik heb het vermoeden dat je al een tijdje niet meer buiten geweest bent...
                                En anderzijds heb ik liever een lelijke lompe die het doet dan een supersexy ding waar je niets aan hebt [ChitChat off]
                                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                                Fuji S602Z & extra's
                                www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Working...
                                X