Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Breedhoeklens - Kan niet kiezen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Breedhoeklens - Kan niet kiezen

Ik weet niet wat kiezen ...

Ik heb nu een 70-200 en de 28-135 voor mijn 10D maar regelmatig stel ik vast dat de 28 niet breed genoeg gaat.

Wat zou nu het beste zijn om erbij te nemen? Ik ken persoonlijk niemand met een serie lenzen om te proberen en had dus graag eens een mening gehad van anderen.

Probleem is meestal bij het fotograferen van gebouwen, een kerk gaat er nooit op (ja, die van een dorp of twee verder wel als er open veld tussen is), ook monumenten en zo geven dikwijls problemen.

Ben ook hetzelfde probleem tegen gekomen op verlof en alles wat bezienswaardigheden was gaf problemen omdat je van redelijk dichtbij moet fotograferen.

Is de beste keuze een zoom of een vaste lens in dit geval? Kwestie om ook niet alle twee minuten van lens te moeten switchen natuurlijk.
    Is er een andere lens dat tevens als vervanger kan dienen voor de 28-135 welke scherper is?
    Blijft ik best bij Canon of is Sigma evenwaardig voor minder geld?
    Wel liefst iets in de genre van een L-lenske ... ik wil wel iets redelijk goed.
    Ik heb geen ervaring met Sigma.
    Ik ben al op zoek gegaan naar reviews maar de ene site spreekt de andere tegen ... hangt precies een beetje af van hun persoonlijke voorkeur.

Had al gezien :
    Canon EF 16-35mm f2.8L USM
    Canon EF 17-40mm f4.0L USM
    Canon EF 24-70mm L f2.8 USM
    Canon EF 24-105mm f4L IS USM
    Sigma 12-24mm EX f 4,5-5,6 DG IF Asp HSM
    SIGMA 15 - 30mm f3.5-4.5 EX DG ASP
    Canon EF 14mm f2.8L USM ( prijs )

Ik vrees dat 24 t.o.v. 28 niet echt een zo groot verschil is en dat f4,5 niet ideaal is?

Thanks voor advies.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Re: Breedhoeklens - Kan niet kiezen

Ik zou zeker naar de Tokina 12-24 kijken (genoeg te vinden via search). Kris.

Comment

de keuze is nog moeilijker .. ik heb een Tokina 12-24 f4.0 gekocht en ben er heel tevreden van voor als je echt breed wilt. Niet duur en optisch meer dan behoorlijk! (zeker niet slechter dan de Sigma)

een werkbaardere lens als je niet voortdurend zo breed moet gaan is een 16-35 bereik (of 17-35) wat circa overeenkomt met een beeldhoek van 24-53 op een kleinbeeld toestel.

het hangt een beetje af van wat je wilt fotografen welk bereik je het beste zal liggen. hou er rekening mee dat geen enkele lens "perfect" is op haar uitersten (zowel diafragma als brandpuntafstand)

De sigma 15-30 is optisch ook super, maar heeft het nadeel dat je er geen filter voor kan schroeven ter bescherming van je lens. (kan wel op de Tokina) De Sigma heeft ook sneller last van flares

de 24-105 en de 24-70 zijn geen alternatieven voor de andere lenzen in je lijstje .. maar complementair met de andere lenzen in dat lijstje: het zijn immers "standaardlenzen"

Comment

Vergeet ook de Sigma 10-20 mm F4-5.6 niet. Dat is pas breedhoek en ideaal om ook gebouwen mee te fotograferen.
        Beste, Heeft iemand ervaring met deze lens: Sigma 10-20 mm F4 - 5.6 EX DC HSM? Hij zou moeten functioneren op een D70. Alvast bedankt, WDW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
          Ik ken persoonlijk niemand met een serie lenzen om te proberen en had dus graag eens een mening gehad van anderen.
          Ik heb geen serie lenzen, maar je mag gerust bij mij de 17-40 L f4 en de 24-70 L 2.8 komen testen.

hesy.be
          BD0319BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hesy
            Ik heb geen serie lenzen, maar je mag gerust bij mij de 17-40 L f4 en de 24-70 L 2.8 komen testen.
            Alvast iedereen bedankt voor de reacties en ook u voor dit voorstel.

Die 17-40L heb ik ook al een tijdje in het oog, vergeleken met de 16-35L is er wel een zeer groot prijsverschil. Natuurlijk is de ene een 2.8 en de andere een 4.0 maar ik stel mij de vraag in hoeverre ik er nut zou van hebben om dit prijsverschil waardig te zijn.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Ik zie de Sigma 18-50 EX DC niet in het rijtje staan.
              Daarmee heb ik gisteren nog ruim 400 foto's gemaakt op de modeshow in het Paterspand te Turnhout.
              Die lens kan ik je wel aanraden .

Ik was begonnen met de Tamron 28-75 f2,8 , maar omdat ik te dicht bij de modellen stond, moest ik heel snel wisselen naar de Sigma 18-50. Anders moest ik tussen de toeschouwers gaan staan om foto's te maken .

Met de 24-105 f4 L IS (die ik in bestelling heb) had ik net toegekomen, maar bij Canon kunnen ze er voorlopig nog niet genoeg leveren .
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                Ik vrees dat 24 t.o.v. 28 niet echt een zo groot verschil is en dat f4,5 niet ideaal is?
                Beginnen bij f4.5 is niet ideaal, dat is waar.
                Je andere stelling moet je wel bijschaven: van 28 naar 24mm maakt een zeer groot verschil; zeker op een 1.6x crop. Sinds ik de 24-70 heb, wordt de echte groothoek veel minder gebruikt. Die 4mm besparen mij zeer veel lenswissels, en de 24-70 is in dat bereik ook een stuk beter dan de 17-40.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Working...
                X