Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Misschien een domme vraag maar als beginner in de reflexfotografie vraag ik mij af of de oude lenzen van de ae1 (1983) passen op de body van de canon 300d?
Thanks!!
Voor zover ik weet is het antwoord niet categoriek "neen", maar wel "soms wel" , zie hiervoor het artikel van Bob Atkins: Canon heeft ooit adapterringen gemaakt (nu en dan nog tweedehands te vinden), en voor Tamron lenzen met Adaptall mount is er zelfs nieuw nog iets te vinden (Adaptall mount voor Pentax + adapter Pentax->EOS).
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd (heb een Canon 350D, en nog ergens een oude Tamron zoomlens) omdat de MF lens die ik heb toch geen superlens is.
Inderdaad,FD-objectieven kunnen met een adaptor gekopppeld worden op een Eos.Om op oneindig te kunnen focussen zit er daarom een lensje in.
Canon heeft dit ooit gemaakt,maar dit vinden is iets anders.Ik heb er één gevonden in Engeland,maar geen Canonadaptor.Lensje is stuk plastiek,en trekt op niets.Ik gebruik dit ding als adaptor om een FD-macrobalg op Eos-body te plaatsen.
Lensje eruit gedraaid en funtioneert dus als een banale tussenring.
De oorspronkelijke Canonadaptor werkte maar bij een beperkt aantal lenzen
van hoge kwaliteit.Was bedoeld om analoge beroeps over de meet te trekken naar Eos-camera's.Kwaliteit was niet al te best.
Besluit:Waarschijnlijk best geen geld spenderen aan deze FD-lenzen,en koopt er iets anders nuttig mee.
Ik heb dit al helemaal eens uitgezocht. Het blijkt nu dat van alle lenzen die er bestaan de Canon FD lenzen het minst makkelijk op een EOS body gezet kunnen worden. Zoals reeds gezegd is er een adapter nodig met een lensje erin om te zorgen dat je op oneindig kan focussen. Je brandpuntsafstand wordt dan wel nogmaals vermenigvuldigd met 1,5 (bovenop de 1,6x crop dus) en je maximale diafragma wordt f4. Daarbij verlies je ook nog eens wat licht, dus krijg je een donkere zoeker, hetgeen vervelend kan zijn want je moet handmatig scherpstellen.
Het is ook mogelijk om zelf een adapter te maken die geen lensje bevat. Dan heb je alleen het probleem dat je niet meer op oneindig kan scherpstellen.
Voor de andere systemen is er meer beschikbaar. Ik heb zelf eens gekeken voor de Pentax M42 schroefdraad adapter. Kost 30 euro en dan kan je zonder problemen de oude Pentax objectieven (en alle andere met een M42 schroefvatting) gebruiken. Die lenzen kon ik destijds ook voor bijna niets kopen. Ik ben er toen niet aan begonnen omdat ik het vermoeden had dat ik toch gewoon meer mijn EF lenzen zou gebruiken. Weggegooid geld dus...
Comment