Re: Sigma 18-200 blijkbaar toch echt 200mm en zelfs meer.
Wat de 50-500 betreft: die heeft op 500mm bij 3 meter ongeveer een brandpuntsafstand van 400mm. Echter: de Canon 100-400 waarmee vergeleken wordt als ware het een referentie, heeft bij 400mm en 1,8meter nog slechts 250mm over. Wie heeft er dan het meeste boter op zijn hoofd?
De vergelijking met de auto's gaat ten dele niet op. Bij lenzen is dit effect echt wel te wijten aan een technische limitatie, terwijl een auto nauwelijks last heeft van wat extra gewicht om zijn topsnelheid te bereiken. Alle lenzen hebben er echter last van, zoals alle auto's er ook last van zouden hebben indien er een technische limitatie zou zijn. En dan zou iedereen daar voor alle merken begrip voor hebben. Men beseft bij auto's inderdaad zeer goed dat een auto minder snel optrekt als hij volgeladen is. Mn gaat dan ook niet gaan klagen dat de 0-100km/h cijfers niet gehaald worden als men een ganse voetbalploeg in de auto stopt.
Het grote probleem in deze thread is onwetendheid: men weet niet wat de technische beperkingen of regels zijn. En dan ziet men het effect optreden, en speelt men de man (of het merk: Sigma in dit geval) in plaats van zich af te vragen wat er aan de hand is. En blijkbaar speelt men liever de man dan iets bij te leren. Ik heb bewust de formule niet gegeven die de relatie weergeeft tussen afstand, brandpuntsafstand en vergrotingsmaatsaf. Ik wacht nog altijd tot iemand daarachter vraagt. Maar nee hoor, men schimpt veel liever op een bepaalde fabrikant. Het zal wel een teken des tijds zijn...
Persoonlijk heb ik een groot respect voor Sigma. Men heeft daar op 10-15 jaar tijd een grote weg afgelegd, en men is inmiddels zowat de vernieuwer op optiekvlak. Ik ben er nog altijd niet goed van dat zij het aangedurfd (en gekund!) hebben een (betaalbare) full-frame 12-24 zoom uit te brengen. Vroeger knielde ik voor het oppermachtige Nikon omdat dit een 13mm f5.6 objectief in het arsenaal had die evenveel koste als een dikke personenwagen (en alleen op bestelling gefabriceerd werd). Sigma heeft daar dezer dagen gewoon de vloer mee aangeveegd. Er zijn er dan nog altijd die klagen dat die 12-24 optisch niet perfect is. Tja wat wil je, een quasi onmogelijke lens tegen een betaalbare prijs die dan ook nog volledig vrij van alle lensfouten zou moeten zijn. Voor echte mirakels moet je hierboven zijn, maar die hebben dan ook scherpstelmechanismes met variabel brandpunt uitgedacht. Sigma is in goed gezelschap
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
De vergelijking met de auto's gaat ten dele niet op. Bij lenzen is dit effect echt wel te wijten aan een technische limitatie, terwijl een auto nauwelijks last heeft van wat extra gewicht om zijn topsnelheid te bereiken. Alle lenzen hebben er echter last van, zoals alle auto's er ook last van zouden hebben indien er een technische limitatie zou zijn. En dan zou iedereen daar voor alle merken begrip voor hebben. Men beseft bij auto's inderdaad zeer goed dat een auto minder snel optrekt als hij volgeladen is. Mn gaat dan ook niet gaan klagen dat de 0-100km/h cijfers niet gehaald worden als men een ganse voetbalploeg in de auto stopt.
Het grote probleem in deze thread is onwetendheid: men weet niet wat de technische beperkingen of regels zijn. En dan ziet men het effect optreden, en speelt men de man (of het merk: Sigma in dit geval) in plaats van zich af te vragen wat er aan de hand is. En blijkbaar speelt men liever de man dan iets bij te leren. Ik heb bewust de formule niet gegeven die de relatie weergeeft tussen afstand, brandpuntsafstand en vergrotingsmaatsaf. Ik wacht nog altijd tot iemand daarachter vraagt. Maar nee hoor, men schimpt veel liever op een bepaalde fabrikant. Het zal wel een teken des tijds zijn...
Persoonlijk heb ik een groot respect voor Sigma. Men heeft daar op 10-15 jaar tijd een grote weg afgelegd, en men is inmiddels zowat de vernieuwer op optiekvlak. Ik ben er nog altijd niet goed van dat zij het aangedurfd (en gekund!) hebben een (betaalbare) full-frame 12-24 zoom uit te brengen. Vroeger knielde ik voor het oppermachtige Nikon omdat dit een 13mm f5.6 objectief in het arsenaal had die evenveel koste als een dikke personenwagen (en alleen op bestelling gefabriceerd werd). Sigma heeft daar dezer dagen gewoon de vloer mee aangeveegd. Er zijn er dan nog altijd die klagen dat die 12-24 optisch niet perfect is. Tja wat wil je, een quasi onmogelijke lens tegen een betaalbare prijs die dan ook nog volledig vrij van alle lensfouten zou moeten zijn. Voor echte mirakels moet je hierboven zijn, maar die hebben dan ook scherpstelmechanismes met variabel brandpunt uitgedacht. Sigma is in goed gezelschap

Comment