Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over toestel en objectieven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraag over toestel en objectieven

Daar ik een beginneling ben en overstelpt geraak van letters en cijfers die mij rond de oren vliegen en er niets van begrijp had ik graag een vraag gesteld over mijn toestel en zijn objectieven.Ik heb onlangs een spiegelreflex camera Nikon D50 gekocht met daarbij 2 lenzen de één is een AF-S DX ZOOM-NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G ED en de andere
    AF-S DX ZOOM-NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G ED.
    Graag had ik van jullie vernomen waarvoor ik de 2 lenzen het best kan gebruiken,en of het goede lenzen zijn?en of ik er macrofoto's kan mee maken.
    Ik ben stillaan aan het leren van manuele foto's in te stellen,in de beginne niet zo eenvoudig.
    Bedankt voor eventuele reacties op mijn vraag.
    Groetjes zombie.

Re: Vraag over toestel en objectieven

Oorspronkelijk geplaatst door ZOMBIE
    Daar ik een beginneling ben en overstelpt geraak van letters en cijfers die mij rond de oren vliegen en er niets van begrijp had ik graag een vraag gesteld over mijn toestel en zijn objectieven.Ik heb onlangs een spiegelreflex camera Nikon D50 gekocht met daarbij 2 lenzen de één is een AF-S DX ZOOM-NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G ED en de andere
    Graag had ik van jullie vernomen waarvoor ik de 2 lenzen het best kan gebruiken,en of het goede lenzen zijn?en of ik er macrofoto's kan mee maken.
    Ik ben stillaan aan het leren van manuele foto's in te stellen,in de beginne niet zo eenvoudig.
    Groetjes zombie.
    Beetje rare manier van werken. Iets kopen en je dan pas gaan afvragen wat je ermee kan doen. Nu , je zult niet de enigste zijn hoor.

Ben mij zelf ook volle bak aan t informeren. In t algemeen en heel éénvoudig gesteld zal je die 18-55 in de standard situaties meer gaan gebruiken ( groothoek voor landschappen bijvoorbeeld ) en je 55-200 is om het onderwerp wat dichterbij te halen door erop in te zoomen.

Ik zou gewoon hier goed wat topics lezen, der zijn er een hoop interessante bij, daar leer je veel van...
    Mijn DeviantArt

Comment

deze 2 lenzen zijn kitlenzen maar ze zouden wel vrij goed zijn.

de 18-55 is dus uwe groothoek lens want hij heeft 18mm (breed beeld dus)
      de 55-200 is uwe tele.

ik denk dat je 80% de 18-55 gaat gebruiken

macro's neem je met een macro lens, want deze heeft 1:1
      bvb nikon 105 f2.8 micro of de sigma of tamron variant.

je zou wel met je 55-200 macros kunnen nemen maar dan moet je er een filter op zetten, een voorzet lens noemt dat = vergrootglas, of je zou tussenringen kunnen steken.
      maar 1:1 wordt het nooit + met tussen ringen ga je meer licht nodig hebben.

Groetjes zombie.

Comment

Immage,en Snakes,bedankt voor uw antwoord op mijn vraag,ik had vroeger een digitaal toestelletje,en de foto's waren nooit goed en moest alles verbeteren via de computer en daarom heb ik mij een goed toestel aangeschaft,en met dit forum,en de nodige boekinformatie zal ik er wel komen denk ik,het is tenslotte een hobby geworden van mij en vindt het tot hiertoe boeiend,ik dacht niet dat dit zo ingewikkeld ging zijn om een goede foto te maken,dat ge op zoveel dingen moet letten,en ik wil in de toekomst foto's maken zonder de hulp van de computer,want ik denk dat dit toch niet de bedoeling is,want dan had ik evengoed dat oude toestel kunnen behouden nietwaar?

Groetjes,zombie.

Comment

Jammer maar helaas,een DSLR vraagt altijd om wat nabewerking op je foto's,wat levels,soms wat meer contrast,en zeker wat USM(verscherpen van de foto).
          In tegenstelling van een prosumer waar het meestal in de camera gebeurd.

Mvg.
          Canon|Canon 70/200f:2.8 ISL|50mmf:1.8|580EX Flitske.
          Mijn website.

Comment

en ik wil in de toekomst foto's maken zonder de hulp van de computer,want ik denk dat dit toch niet de bedoeling is,want dan had ik evengoed dat oude toestel kunnen behouden nietwaar?
            Zoals Rumocool al aangeeft is het zo dat juist bij een DSLR nabewerking nodig is. Je kunt via parameters in het toestel wel een hoop bijregelen, maar optimaal wordt het zeker niet.

Digitale nabewerking is deel van de hobby, net als bij analoog het afdrukken erbij hoorde.
            Groeten,

Albert Jan

Website AJH
            lidnummer: BD0371NL

Comment

Een stomme vraag denk ik,maar wat betekent DSLR.

zombie.

Comment

DSLR betekent Digital Single-Lens Reflex.
                in het nederlands Digitale reflex camera.

Comment

Dank u wel voor het antwoord Nick 71.

Groetjes,zombie.

Comment

@ZOMBIE,laat u vooral niet terugschrikken met de nabewerking,ik kom ook van verschillende prosumers en dacht in begin ook,pfffff heb je een duurdere en betere camera bij en komt er die zooi weer bij .
                    Het voordeel van DSLR is dat je creatiefer kunt foto's maken,je kan lenzen wisselen,het kost wel wat meer maar na een tijdje ga je zelf moeten toegeven dat het zo is.
                    Een groot voordeel van DSLR is dat je meer met je DOF kunt spelen(meer of minder scherpte in je achtergrond)en dat je gemakkelijker je ISO omhoog kan schroeven zonder noemenswaardig kwaliteitsverschil.
                    Het is leren in het begin(voor mij ook nog steeds)maar het went wel

Mvg.
                    Canon|Canon 70/200f:2.8 ISL|50mmf:1.8|580EX Flitske.
                    Mijn website.

Comment

Working...
                    X