Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Camerakeuze is in ieder geval zeer degelijk Welke kit ben je van plan te kopen? Zelf heb ik sinds half juli een 350D met BG3 (batterijgrip) en 17-85 IS. Van de camera en die lens ben ik heel erg tevreden.
Ik heb er tegelijk een 75-300 IS bijgekocht,
Hoewel je er redelijk wat mee kunt (aangenaam groot bereik, IS, weinig CA, niet te zwaar of te groot) en de kwaliteit van de foto's best meevalt, heeft deze lens natuurlijk ook wel zijn beperkingen:
- AF niet supersnel,
- boven de 200mm is wordt ze wat minder scherp.
- niet zo lichtsterk, maar voor situaties met voldoende licht is dit minder een probleem. Anders win je wel weer een stop of meer met de IS als je die versie kiest.
Het hangt er natuurlijk van af wat je ermee wilt gaan doen. In combinatie met de 17-85 is het bereik natuurlijk meegenomen, en het hele zaakje met de twee lenzen past netjes in een kleine fototas. Je moet er dan wel op letten dat je die dicht doet voor je er mee op stap gaat, want mijn 75-300 is momenteel in reparatie na een onzachte aanraking met het asfalt
Als je iets meer budget voor de lens hebt zijn er zeker wel alternatieven te vinden. Zelf ben ik in blijde verwachting van een 70-200 f/2.8L IS USM, maar die is natuurlijk langs geen kanten met de 75-300 te vergelijken
Al bij al, de 75-300 is een leuke lens met groot bereik, voor een redelijke prijs. Ik heb er heel mooie foto's mee. Maar als je net dat ietsje meer wilt, kijk je misschien best nog wat verder.
grtz,
PieterR
It is possible to fly without motors, but not without knowledge and skill. - Wilbur Wright
Welke versie van de lens is het? I, II of IS of de recent aangekondigde???
Er zit in elk gevel serieus verschil tussen de eerste 3 alleen al, en van de laatste nog geen echt exemplaar gezien...
Met de 75-300 bedoelt pieter wsl de allereerste redelijk compacte lens van canon die werd uitgerust met beeldstabilisatie.
Ook ik heb die lens gedurende enige tijd overwogen mede dankzij zijn goede prijs, net onder de 500 euro als ik me niet vergis.
Als je bijvoorbeeld de reviews leest op fredmiranda.com wordt je al gauw een pak wijzer....
voordelen van de lens zijn:
compact en licht. Qua optiek zit het wel goed voor die prijs.
De lens heeft echter een meedraaiend front element, dwz dat de voorkant van de lens meedraait bij het zoomen, wat het gebruik van circ. polarizers onmogelijk maakt. Persoonlijk vind ik dit al genoeg om deze lens niet te kopen.
Daarenboven is dit een IS versie van de eerste generatie, en die heeft ook maar één stand (Aan of uit). Bij IS van de laatste generatie heb je hier al twee standen: eentje voor standaard horizontale + verticale stabilisatie en ee andere stand (modus 2) die je enkel verticale trillingen onderdrukt. Dit heeft als voordeel dat je een horizontaal bewegend onderwerp kan volgen tijdens het fotograferen om bewegingseffect toe te passen (panning).
Dit zal je perfect kunnen met de nieuw aangekondigde 70-300 IS, of de 70-300 DO IS (die laatste kost wel het dubbele van de eerste).
Mijn raad: wacht even op de beschikbaarheid van de nieuwe lens, en geef 200 euro meer ofzo. Je zal het je niet beklagen!
Net even gaan horen in de lokale fotozaak:
Er stond een Canon 75-300mm f/4-5.6 III USM lens voor 299€.
Lijkt me een goede deal.
Het is niet voor professioneel gebruik, gewoon om me wat te amuseren.
Wat denken jullie hiervan?
Oh ja, ik ben niet van plan om 600-700€ uit te geven aan een lens.
Net even gaan horen in de lokale fotozaak:
Er stond een Canon 75-300mm f/4-5.6 III USM lens voor 299€.
Ohja, sorry hoor, deze had ik over het hoofd gezien en ik zadel je dan onmiddellijk op met lenzen boven je budget.
Heb je de sigma 70-300 macro al overwogen? Er zijn veeeel forumleden die deze lens hebben en die zijn er bij mijn weten zeer tevreden over.
De prijs die jij opgeeft is ongeveer 100€ duurder dan de gemiddelde online shop. Persoonlijk is 100€ het mij wel waard om ze online te bestellen. Inclusief verzendingskosten ben je nog altijd 80€ ofzo goedkoper af. Voor die prijs heb je al een circ. polake erbij.
Als je hetzelfde bedrag wilt betalen kan je online ook die sigma waar ik het over heb (Sigma AF 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro), hebben voor pakweg 250€. Ik ben er van overtuigd dat deze lens beter zal presteren dan de canon, zowel qua gebruik als de uiteindelijke resultaten.
Geen idee of de 75-300 IS vergelijkbaar is met de niet-IS versies, maar hier heb je in ieder geval al een idee van wat mijn lensje kan (of misschien niet kan . Commentaar welkom!
Hoi,
Enkele sfeerfoto's van mijn zweefvliegvakantie in Polen
Grob Astir CS 77
Grob Twin Astir net airborne achter een Wilga sleepvliegtuig
Twin in final
Allemaal gemaakt met 350D en 75-300 (versie met IS maar IS stond uit).
grtz,
PieterR
De laatste twee zijn op 300mm gemaakt, uit de hand maar zonder IS want er was toch genoeg licht. Foto 2 en 3 beide F8.0 1/800.
grtz,
Pieter.
It is possible to fly without motors, but not without knowledge and skill. - Wilbur Wright
Comment