Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het juiste objectief voor reportages, maar welke?????

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Het juiste objectief voor reportages, maar welke?????

Nog niet zo lang geleden ben ik overgestapt van analoog naar digitaal.
    Ik heb gekozen voor de Canon 20D met grip, flitser etc.maar nog geen objectief gevonden. Genoeg te koop maar voor reportages misschien we te veel keus. De canon 17-85 blijkt te veel vignetering. Nu wil ik een keuze maken tussen de Sigma 24-70/f 2.8 of de Tamron 28-75/ 2.8 of de Tokina 28-80/2.8. Lichtsterke objectieven en volgens testen is de laatste het scherpst te stellen. Maar Tamron heeft weer weinig vertekening en Sigma neigt het meest naar een groothoek dus dat scheelt weer iets. Ik heb bv ook gekeken naar de sigma 18-50/2.8 maar dan mis je toch wat tele- maar heb je wel veel groothoek. Ik zal in de toekomst(volgend jaar)wel een aparte groothoek moeten kopen maar wil eerst even oefenen één van genoemde lenzen.
    De keuze is niet zo makkelijk dus.
    Ik hoop dat er iemand is die ervaring heeft met één van genoemde lezen en hoop dat jullie mij wat advies willen geven.
    Alvast bedankt.
    Last edited by jeroen1206; 18 september 2005, 08:49.

Re: Het juiste objectief, maar welke?????

Ik gebruik zelf de Sigma 18-50 f2,8 EX DC en de Tamron 28-75 f2,8. Beide lenzen werken prima op een 20D .

Maar ik denk dat een 17-85 toch niet veel last van vignetting zal hebben op een 20D, want die is daarvoor speciaal gemaakt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Re: Het juiste objectief, maar welke?????

Bij je titel ontbreek er nog wat, namelijk de toepassing.

Je mag nooit hopen om met 1 lens alles te doen dit kan al veel beter met twee tot drie lenzen die elkaar aanvullen. Onderstaandlijstje is TOP.

Canon EF 17-40 mm F4 L USM doormeter 77 mm
      Canon EF 24-70 mm F2.8 L USM doormeter 77mm
      Canon EF 70-200 mm F2.8 L USM (al of niet met IS) door meter 77 mm

Dit is duur ik weet het, maar dit is ook kwaliteit en hoge herverkoopwaarde plus een investering in de toekomst omdat alle lenzen ook geschikt zijn voor een full frame die nu al meer betaalbaar worden.

My2cents.

Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Re: Het juiste objectief voor reportages, maar welke?????

Jeroen, besef je je dat zaken als vignettering en vervorming minder erg zijn op digitale camera's dan op analoge? Het is vrij eenvoudig om vignettering en lichte vervorming te corrigeren in Photoshop.

Let er bij die "third party" lenzen op dat de auto-focus waarschijnlijk veel trager zal zijn dan bij de Canon USM lenzen!
        Gijs
        Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Heb zelf de 16-35 f2.8 van Canon, prima all round lens. De hogere prijs is af te zien aan de kwaliteit bij volle opening.

Naar wat ik hoor, is de Sigma 24-70 overigens ook een prima objectief, zij het inderdaad iets trager en luider bij het scherpstellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen1206
            Ik heb bv ook gekeken naar de sigma 18-50/2.8 maar dan mis je toch wat tele- maar heb je wel veel groothoek. Ik zal in de toekomst(volgend jaar)wel een aparte groothoek moeten kopen maar wil eerst even oefenen één van genoemde lenzen.
            Ik zou eerder de 18-50 kopen, omgerekend 28-80mm, en een aparte tele. Een groothoek die tot lichte tele gaat lijkt me veel handiger dan bv 17-40 + 28-70. Moest ik jou zijn, ik kocht de 18-50 2.8 van sigma en een 70-200 van Canon. Welke versie je hier kiest hangt van je budget af.

Mvg

Comment

Bedankt voor alle reacties, ik weet nu wat ik aan ga schaffen. Suprise! Maar ik laat het weten wanneer ik er wat mee geoefend heb.

Comment

Yep de Sigma 18-50/f2.8 aangeschaft. Zeker een heel mooi resultaat als je er mee fotografeeert. De Canon 70-200 is nog wat boven mijn budget dus wil ik op zoek naar een iets gelijkwaardige lens.
                Welke dat wordt weet ik nog niet.

Comment

Alhoewel ik een voorkeur heb voor de superkwaliteit van primes, gebruik ik voor allround m'n 17-85, prima lens, buitengewoon bereik, snel en scherp. Alleen niet echt te gebruiken in het donkere werk, maar iso brent soms oplossing. Dus voor het snelle werk, veel volk, druk... kies ik voor m'n 17-85. Voor mijn modellenwerk of concertjes de primes.
                  Die 17-85 is GEEN slechte lens, hangt er natuurlijk vanaf met wat je vergelijkt.
                  cu
                  York

Comment

Working...
                  X