Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenskeuze

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lenskeuze

Ik verplaats hierbij een topic van de camera sectie naar de objectieven sectie en verwoord mijn eerder aldaar gestelde vraag lichtjes gewijzigd.

Ik overweeg over te gaan tot de aankoop van een dslr.
    Bedoeling is foto's te nemen van paarden en honden (in beweging) in niet steeds de best verlichte ruimtes in een range van 5 tot 50 meter.

Een hoge framerate en een goede lichtgevoeligheid vind ik dus belangrijk.

Onder andere omwille van de goede framerate vind ik twee toestellen interessant: de nikon d70s of de snellere canon 20d (al zitten ze misschien niet drect in dezelfde klasse).

Wat het glaswerk betreft heb ik vertrekkende van jullie eerdere reacties enig opzoekwerk gedaan, maar vraag naar jullie opinie en ervaringen.

Lijken me interessant:

sigma 28-105 f2.8-4
    tamron 28-75 f2.8 XR
    Tokina 28-80 f2.8
    Tokina 80-200 f2.8
    Tokina 28-70 f2.8
    Nikon/canon 50 f1.8

Zitten hier (rekening houdende met het doel) echte afraders tussen? Met wat zou ik eventueel kunnen starten.

Alvast dank voor komende reacties.
    Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

Re: lenskeuze

Bij een range van 5 tot 50m blijft eigenlijk enkel xx-200mm f/2.8 over. En in dat bereik geef je enkel de tokina op, spaar dan nog even verder voor de 70-200 van sigma. Deze kost iets meer ongeveer 800 EUR nieuw en heeft HSM.

Mvg

Comment

Nogal een uiteenlopende verzameling als je één lens wil kopen.
      'k Ga van de veronderstelling uit dat je het met twee lenzen doet. Dan ziet je plaatje er evenwichtiger uit.
      Maar dan heb ik ok een vraagje : waarom (als je twee lenzen zou kopen...) vertrek je niet van 24mm i.p.v. 28 mm ?

Mijn aanraders : de Sigma 24-70mm f2,8 EX DG (De laatste nieuwe van Sigma is heel goed ) en een 80-200 van Tokina. Een heel goede lens. Maar als je het kan is de Sigma 70-200 f2,8 EX DG APO net dat ietsje beter om er veel, en lang, plezier van te hebben.

IMHO

Groetjes
      Skitch
      "In een tijd van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad." ~ George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scientist
        .......................... spaar dan nog even verder voor de 70-200 van sigma. Deze kost iets meer ongeveer 800 EUR nieuw en heeft HSM.

Mvg
        Dat is een heel goede raad.

Skitch
        "In een tijd van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad." ~ George Orwell

Comment

De Tamron 28-75 f2,8 en de Sigma 70-200 f2,8 gebruik ik zelf, en dat zijn twee heel goede lenzen .

Als je wat breder wil gaan is de Sigma 18-50 EX DC ook geen verkeerde keuze, die is wel alleen maar te gebruiken op DSLR's met kleine sensor (300D / 10D / 20D / 350D als je voor de Canon gaat).

De Sigma 24-70 f2,8 EX DG (Macro) zou in het begin wel problemen hebben opgeleverd in combinatie met een 20D (met de 300D waren er geen problemen). Er is nu een aangepaste versie uit die wel perfect werkt op de 20D.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

IK wou er geen nieuwe topic voor openen maar heeft iemand mij wat links voor informatie wat betreft lenzen. ( Notaties bij lens omschrijvingen, technieken, soorten ... ) . Liefst Nederlandstalig maar Engelstalig mag ook wel.

Ben aan t overwegen om de DSLR-wereld in te stappen en bij mij dus wat aan t informeren. Ik heb wat algemene fotografie-kennis maar weet weinig over Lenzen ...
            Mijn DeviantArt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Snakes
              ... maar heeft iemand mij wat links voor informatie wat betreft lenzen. ( Notaties bij lens omschrijvingen, technieken, soorten ... ) . Liefst Nederlandstalig maar Engelstalig mag ook wel.

Ik heb wat algemene fotografie-kennis maar weet weinig over Lenzen ...
              wat meer info wat betreft lenzen is nogal vaag uitgedrukt hé.

het zou mij verbazen mocht de info die je zoekt nog niet op dit forum aangewezig zijn probeer eens de zoekfunctie te gebruiken, en dan zien we je binnen een paar weken wel terug (zó veel info is hier op dit forum verspreid)...

en als je geen antwoord terugvind horen we dat wel

Comment

Even terug naar het uitgangspunt...

Gegeven het doel van mijn vraag: onderwerp = sportfotografie (en de minder sterk verlichte omstandigheden waarbinnen dit moet gebeuren én jullie aanwijzingen (waarvoor oprechte dank) houd ik een aantal opties open.

Ik twijfel namelijk tussen de sigma 24-70 f2.8 en de tamron 28-75 f2.8. Welke van beide zou ik het best kopen als start? Of zou ik beter starten met zeg maar de sigma 70-200 f2.8?

Misschien kan iemand me helpen deze laatste knoop door te hakken?
                Alles ineens kopen zal me niet lukken, vrees ik (zelfs indien ik heel diep in mijn vrouw haar ogen kijk LOL).

Alvast dank voor alle opbouwende reacties.
                Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

Comment

Over de Tamron 28-75 f2,8 lees ik meer positieve berichten dan over de Sigma 24-70 f2,8. Maar dat komt ook wel doordat er problemen waren met de eerste versie van die Sigma. Die werkte niet altijd even goed op een 20D, maar ondertussen hebben ze die lens wel aangepast.

De Sigma 70-200 f2,8 is gewoon een heel goede lens, die je perfect kan gebruiken voor sportfotografie, lichtsterk + snelle AF. De Tamron 28-75 heeft en veel tragere AF, maar dat is ook wel een lens met een totaal ander bereik. De Combinatie van de Tamron + de Sigma 70-200 is heel goed bruikbaar voor sportfoto's. Als je een snelere AF wil op een lens die ongeveer hetzelfde bereik heeft dan de Tamron 28-75, dan zal je een Canon 24-70 L f2,8 moeten kopen, en dan ben je evenveel geld kwijt als voor de Sigma 70-200 + een Tamron 28-75.

Beide lenzen (Tamron 28-75 + Sigma 70-200) staan trouwens tweedehands te koop in de koopjeshoek .
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Working...
                  X