Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50 1.4 en 1.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 50 1.4 en 1.8

Tja heb dezelfde keuze moeten maken.

Ik ben voor de 1.4 gegaan want de 1.4 vind ik al interessant en op 1.8 is ie scherper. Maar vooral voor de USM een feature die ik toch belangrijk vind.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
      Tja heb dezelfde keuze moeten maken.

Ik ben voor de 1.4 gegaan want de 1.4 vind ik al interessant en op 1.8 is ie scherper. Maar vooral voor de USM een feature die ik toch belangrijk vind.
      Idem voor mij.

hesy.be
      BD0319BE

Comment

ik heb voor m'n nikon de volgende primes:

nikon 20mm 2,8
        nikon 50mm 1,8
        nikon 85mm 1,8

de meest gebruikte is de 85mm direct gevolgd door de 20mm. sinds ik een 28-75 2,8 heb moet ik wel toegeven dat ik die primes minder en minder gebruik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vinstermik
          Maak je dan gebruik van het croppen of hoe doe je dit?
          Je kan "het gebeuren" toch niet naar je toe trekken. Is het omdat de foto's zo scherp zijn dat croppen weinig probleem geeft?
          stomme vraag misschien maar ik zou het toch willen weten.
          dan moet je wel dicht bij 't podium gaan staan hé

enkele shots die op mijn site www.hotshots.be staan
          foto1
          foto2
          foto3
          foto4

ISO rond 800-1000
          en je hebt nog redelijk wat DOF op 1.8 (enkel foto3 is ingeflitst)
          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faan
            IK heb enkel de 1.8 en heb nog nooit een 1.4 mogen testen. Inderdaad, plastiekerig, maar daar heb ik nog nooit last van ondervonden.

Volgende werden allemaal daarmee genomen:
            http://faan.31tigersqn.be/home.php?p...phy&cat=events (allemaal)
            http://faan.31tigersqn.be/home.php?p...phy&cat=people (een hoop, zie exif rechts van de foto)

Als je de 1.4 niet nodig hebt, zou ik voor de 1.8 gaan...
            Woww Faan, ik ben onder de indruk van je concertfotos met de 50mm lens.
            zonder flits neem ik aan, waar stond je iso op?

Gr S
            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jijsambalbij
              Woww Faan, ik ben onder de indruk van je concertfotos met de 50mm lens.
              zonder flits neem ik aan, waar stond je iso op?

Gr S
              De iso waarden en alle andere instellingen staan telkens naast de foto's...
              Uiteraard zonder flits, autofocus en al de rest manueel...
              Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
              Focaldesign

Comment

De iso waarden en alle andere instellingen staan telkens naast de foto's...
                Uiteraard zonder flits, autofocus en al de rest manueel...

ik heb pas een 350D met een 50mm f1.4 lens (enigste lens die ik ook heb tot nu toe). Het enige wat me serieus ergert is het feit dat autofocussen bij weinig licht bijna nooit gebeurt! Hij weigert gewoon! Is dat normaal?

Waarom kunnen alle stomme comsumer cams wel bij super weinig licht focus'n?
                Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Consumer cams hebben meestal een gans andere range qua diafragma, veelal gaan ze van zeer laag (+- 2.0) tot maar lichtjes hoog (+- 8.0). Volgens mij scheelt er dan toch iets met je lens (denk ik, ben geen expert uiteraard), maar focussen met met 1.8 en sigma 2.8 gaan altijd zeer snel in donkere omstandigheden...
                  Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                  Focaldesign

Comment

Consumer cams hebben meestal een gans andere range qua diafragma, veelal gaan ze van zeer laag (+- 2.0) tot maar lichtjes hoog (+- 8.0). Volgens mij scheelt er dan toch iets met je lens (denk ik, ben geen expert uiteraard), maar focussen met met 1.8 en sigma 2.8 gaan altijd zeer snel in donkere omstandigheden...

Iets schelen? hoe kan ik dat testen? Welke mode van focussing gebruik je?

Edit: Juist alleen de TV opgezet. Voor de rest alle lichten uit. Als ik dan op de boekenkast erachter probeer te focussen lukt het niet! terwijl ik ze met mijn eigen ogen toch lichtjes kan waarnemen!

En een raar fenomeen, ik krijg soms reflecties van hevige lichtobjecten. Ik merk nu op dat dat door de B+W uv filter komt. De spiegel reflecteert tegen het glas binnenin. En dat wordt geregistreerd door de cmos. Leuk is dat niet eigenlijk.
                    Last edited by multipasser; 11 september 2005, 21:35.
                    Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door multipasser
                      En een raar fenomeen, ik krijg soms reflecties van hevige lichtobjecten. Ik merk nu op dat dat door de B+W uv filter komt. De spiegel reflecteert tegen het glas binnenin. En dat wordt geregistreerd door de cmos. Leuk is dat niet eigenlijk.
                      Dat is filter flare en is de reden waarom ik nooit UV filters gebruik.
                      Meer info : http://www.vanwalree.com/optics/filterflare.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                        Dat is filter flare en is de reden waarom ik nooit UV filters gebruik.
                        Meer info : http://www.vanwalree.com/optics/filterflare.html
                        Als het kind maar een naam heeft .
                        Ja ik wil gewoon mijn 50mm F1.4 permanent beschermen. Dus er zit niet veel anders op denk ik. Alle de andere permanente filters zullen ook flare veroorzaken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door multipasser
                          Ja ik wil gewoon mijn 50mm F1.4 permanent beschermen. Dus er zit niet veel anders op denk ik. Alle de andere permanente filters zullen ook flare veroorzaken.
                          Toch wel, je zonnekap er altijd opzetten.

Comment

Ik ben nu een "leen" 50 - 1.4 nikon aan het testen, maar ik ben echt zeer verbaasd over het resultaat.

Als ik een foto maak bij weinig licht, lijkt het op de foto wel of de lens meer licht doorliet, dan er daadwerkelijk was. Echt verbluffend.
                            De scherpte is inderdaad ook zeer goed, vooral bij protretten of in ieder geval een focus dichtbij!

Leuk om mee te werken, deze lens!
                            Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yoy
                              Als ik een foto maak bij weinig licht, lijkt het op de foto wel of de lens meer licht doorliet, dan er daadwerkelijk was. Echt verbluffend.
                              Dat heb je met een f/8 lens ook. Je lichtmeter zorgt daar namelijk voor . 18% grijs remember, dus als het onderwerp te donker is wordt de belichtingstijd aangepast. Daarom moet je voor nachtopnames compenseren (onderbelichten).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yoy
                                Ik ben nu een "leen" 50 - 1.4 nikon aan het testen, maar ik ben echt zeer verbaasd over het resultaat.

De scherpte is inderdaad ook zeer goed, vooral bij protretten of in ieder geval een focus dichtbij!

Leuk om mee te werken, deze lens!
                                Hij laat niet meer licht door dan jij ziet! Je ogen passen zich gewoon aan de situatie aan! En in donkere situaties zitten je ogen al op de gevoeligste modus.
                                De ccd kan natuurlijk veel gevoelig zijn dan een oog en hij lijkt meer licht te zien dan er is. Op zich is het gewoon langer belicht in feite!

Als je 1/30ste op f1.4 trekt kan je idd bij zeer weinig licht toch een heel heldere foto bekomen (net alsof hij getrokken is bij helder weer).

Comment

Working...
                                X