Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude nikor lenzen op mijn niewe D50

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oude nikor lenzen op mijn niewe D50

Ik heb van mijn pa nog 2 hele oude nikor lenzen gekregen nl:
    een 135mm 2.8 en een 50mm 1.8
    Nu kan ik deze enkel in mode M gebruiken, maar er gebeurd niets van lichtmeting, is het mogelijk met mijn nikon D50 het lichtmeterbalkje te gebruiken?
    of is er een andere manier om te zien of mijn foto onder of overbelicht zal zijn?

Re: Oude nikor lenzen op mijn niewe D50

die 50mm is goed!

spijtig genoeg zal je geen lichtmeting kunnen forceren
    foto als spiegel of als venster?

Comment

Je kunt het beste eerst even de instellingen bepalen voordat je het objectief erop zet en dan eventueel met behulp van het diagram je belichting later nog aanpassen.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

als je het echt wilt gebruiken kun je mss een tweede hands simpele lichtmeter gbruiken en in raw schieten.

Comment

Manueel kun je toch Fwaarde via de ring op de lens instellen en de tijd op de camera. Neem gewoon een foto en kijk op je histogram wat het resultaat is. Pas je instelling aan en neem zoveel beelden als je wilt in ongeveer dezelfde lichtomstandigheden. Dat is toch geen enkel probleem!

Bijna alle foto's neem ik manueel. Voor mijn vliegende beestjes moet ik ook de diafragma ring op de lens instellen terwijl F--- op de display staat, tijd kun je gewoon inzetten en na een paar oefeningen zijn al je foto's tip top zonder de minste problemen! Ah lichtmeting, in de oude tijd hadden ze ook zoveel niet nodig..... En ze hadden toen zelfs geen histogram om op te kijken

Frans

Comment

inderdaad frans, maar in elke boek dat ik hier heb liggen van de jaren zeventig staat steeds één ding in bij de uitrusting: een lichtmeter!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
              inderdaad frans, maar in elke boek dat ik hier heb liggen van de jaren zeventig staat steeds één ding in bij de uitrusting: een lichtmeter!
              Juist, er zijn toepassingen waar dit absoluut nodig is zoals bij opnames waar je de belichtings moet regelen. Vooral in studio is dit een must. Voor de dagelijkse opnames waar je toch weinig of geen invloed hebt kun je het beter doen met een opname te maken en het histogram te bekijken. Zijn er toestanden waar je maar 1 opname kunt maken dan moet je wel lichtmeting toepassen.

Besluit hangt sterk af van je toepassing!

Frans

Comment

yup, en in de jaren 70 kon je moeilijk je histogram gaan bekijken

Comment

Bedankt voor de reacties.
                  Het wordt dus gewoon wat oefenen
                  Verder moet ik wel zeggen dat het wel heel goede lenzen blijken te zijn (de prijs vroeger ook zegt mijn pa )

Ik heb er ook nog een Gossen Lunasix 3 lichtmeter bij gekregen, alleen lukt het mij nog niet zo goed om daar mee te werken. De belichting klopt nog niet altijd zo goed en soms geeft mijn camera andere instellingen aan. Nu ja ik moet maar een beetje prutsen en oefenen.

Comment

Working...
                  X