Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 180mm apo macro vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sigma 180mm apo macro vraagje

Een compromis: een paar jaar geleden heb ik tijdens de vakantie een Activ VGT-303 "statief" gekocht. De aanhalingstekens zijn beslist noodzakelijk want het ding is eigenlijk de naam statief niet waard. Maximaal 114 cm hoog en een gewicht van slechts 528 gram. Als ik geen statief wil meenemen en toch een beetje steun wil hebben, dan is dit een heel aardige tussenoplossing.

Meestal maak ik macro's zonder statief, maar als het even kan zoek ik wel iets dat mijn hand kan ondersteunen: een hekje, een stoel of zonodig de rug van iemand anders...

Lange belichtingstijden bij zeer sterke macro's zijn meestal niet mogelijk als je bewegende kleine beestjes wilt fotograferen. Zoals ik al eens eerder opmerkte is een mier die vlak voor je lens loopt net zo iets als een racewagen die op 7 meter afstand voor je camera langsscheurt: hij is uit beeld voordat je er erg in hebt. De relatieve verplaatsing is bij dat soort foto's veel te groot om tijden langer dan pakweg 1/125 seconde te gebruiken. Een flitser is dan haast noodzakelijk om de belichtingstijden kort genoeg te houden.

Groeten, Miriam

Comment

een D70 levert nog iets bruikbaar op iso 800.

beetje ruis neem ik er bij.

op 1600 liever niet...
      foto als spiegel of als venster?

Comment

Heb ook ne 180mm Macro op ne 20 D staan. Als het even kan trek ik ook uit de hand. Maar ik trek dan altijd 3 foto's achter elkaar. Ik weet uit ervaring dat de eerste foto meestal wazig is door het afdrukken, de tweede is meestal goed en de derde ook.Dus de slechtste wordt gewist.

Ook ga ik graag met de monopod op stap. Manfrotto 680B.
        Hier staat rechtstreeks de lens op met de camera. Voor te wandelen heb ik de monopod met camera en lens op de schouder liggen, een klein beetje uitgeschoven. Als ik een vlinder of een ander beestje zie is de monopod bliksemsnel op de goede hoogte in te stellen en door de lensring los te laten kun je ook snel veranderen van landschap naar portret. Wil ik de vlinder van boven nemen dan schuif ik uit tot boven de vlinder en laat dan de monopod naar voor hellen, bij een zijaanzicht op een knie gaan zitten en de monopod inschuiven tot op ooghoogte. Ik gebruik de monopod ook voor netels aan de kant te duwen, om hellingen te beklimmen, om te zien hoe diep de beek is waar ik door moet, als wandelstok, om koeien van me af te houden.

Kortom, die heb ik bijna altijd bij me.

Edit:

Met de tripod ben ik bijna altijd te laat ,toch bij vlinders, want eer dat ik ben opgesteld zitten die al op een andere bloem.

Groetjes

JO
        Last edited by jo99841; 24 augustus 2005, 22:39.
        Groetjes
        ----JO

Comment

Working...
        X