Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk filter: B&W MRC of Hama Ultra Wide, C14

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk filter: B&W MRC of Hama Ultra Wide, C14

Hallo,

ben op zoek naar een 77mm filter voor mijn lens en ik heb de keuze tussen volgende:

B&W 77E UV (010) MRC aan 58,90€
    Hama 77mm, Schutzfilter UV-Effekt, Ultra Wide, C14 aan 65,90€

De B&W 77E UV (010) MRC Slim met Objektiefdeksel bekijk ik niet omdat het toch moet dienen voor een Nikkor 80-400 VR tele en ik er dan originele Nikon-dop dan niet meer opkrijg...

Iemand een idee wat optisch de beste filter is?
    Beide B&W en Hama zijn multicoating filters...
    Nikon D300 & een beetje glas...
    Iets kleiners als carry everywhere

Re: Welk filter: B&W MRC of Hama Ultra Wide, C14

Persoonlijk koop ik geen glas van Hama om op een toplens te draaien, enkel B+W & Hoya komen in aanmerking en staan bekend als héél goed!

Die 'slim' heb je zeker niet nodig voor een 80-400
    Maar misschien koop je achteraf nog een breedhoek met dezelfde diameter en dan zou die slim wel handig kunnen zijn om op beide te dienen...

Ikzelf heb een B+W 67mm slim pola-filter en moet toegeven dat ik niet 100% te vinden ben voor die rubberen lensdop, heb altijd het gevoel dat die er gaat afvallen, ook al is dat waarschijnlijk niet het geval, ik hou 'm toch meestal vast

Comment

ik zou voor nikon of hoya gaan

Comment

Ik kan je alvast vertellen dat het glas in de Hama C14 filters heel dun is. Volgens mij kan je er vrij makkelijk doorheen duwen met die diameter. Kwalitatief zijn het wat mij betreft wel goeie filters met goeie coatings.

Als het echt een smalle filter moet zijn, moet je eens zoeken naar de HMC super pro 1 reeks van Hoya. Die hebben ook schroefdraad aan de voorkant, in tegenstelling tot de B+W slim filters. Die schuifdoppen in plastic blijven inderdaad niet zo goed zitten. Als je de lens uit de tas haalt, komt de dop er meestal af. Al wandelend zal dat niet zo gauw gebeuren, maar toch...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Ik zou voor een Nikon filter gaan, eens heb ik een demo gezien van de nederlander Hans Braakhuis, hij legde een Nikon filter naast een B&W filter naast elkaar op een wit blad, en toonde de reflexi van de in het gebouw aanwezige TL lampen, op de B&w waren de TL lampen duidelijk zichtbaar, en op de Nikon nauwelijks zichtbaar dit ligt volgens Hans aan de gebruikte coatings waarmee deze filters behandeld zijn, en reflexi is terugkerend licht, terwijl dit zeker de bedoeling niet is bij fotografie, dit zijn de woorden van een kenner, want Hans heeft een aantal boeken geschreven over de geschiedenis van Nikon, en is zelfs uitgenodigd geweest bij Nikon in Japan zie zijn website.

Sorry voor spellingsfouten of eventueel ontbrekende lettertekens, ik ben namelijk nooit naar een nederlandse school geweest.
          Last edited by Guest42; 23 augustus 2005, 17:10.

Comment

Thanks voor de reacties...

Heb het ondertussen aan de leverancier (Top-foto) ook gevraagd en deze zegt dat de Hama C14 beter is dan de B&W door het gebruikt van meer coatings.

Heb dan ook deze besteld, ik zal zien wat het brengt, maar slecht zal dze alvast niet zijn.
            Nikon D300 & een beetje glas...
            Iets kleiners als carry everywhere

Comment

Working...
            X