Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor Canon EOS20D / vakantie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lens voor Canon EOS20D / vakantie

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier en heb een vraagje.

Ik heb een Canon EOS20D en vertrek in september op safari naar Kenia.
    Ideale reis dus om hopelijk prachtige natuurfoto's te nemen.
    Nu zou ik mij graag de ideale lens hiervoor aanschaffen.
    De lens die ik momenteel in gedachten heb is de EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM van Canon.

Is dit volgens jullie een goede keuze of hebben jullie betere voorstellen/tips?

Alvast bedankt voor de reacties!!
    Groetjes

Re: Lens voor Canon EOS20D / vakantie

Naar wat ik ervan gehoord gezien, gelezen heb is dit zeker geen slechte lens. Maar ze biedt wel enkel het telebereik dus ik hoop dat je al een standaardlens hebt... Als je die al hebt zou ik ook zeker de 100-400L IS eens in overweging nemen. Daarvan heb ik al veel héél goede resultaten gezien! Kost wel zo'n 300 EUR meer...

(Ik heb geen van beide lenzen en spreek enkel op basis van wat ik al gehoord gezien heb)

Mvg

Comment

De 70-300 DO IS is een heel compacte en lichte lens waarmee je best wel mooie foto's kan maken. Ik weet niet hoe dicht je bij de beestjes kan geraken, dus kan ik ook niet zggen welke barndpuntsafstand er nodig zal zijn.

De 100-400 (die ik zelf ook heb) is ook heel goed, heeft een snelle AF en dan heb je ook 100mm meer tele. Maar die lens is ook wel vrij zwaar om de hele dag mee te sleuren.

De "IS" van de DO-lens zou wel wat beter zijn, omdat het een nieuwere generatie is, maar met de 100-400 heb ik al verschillende scherpe foto's gemaakt op 400mm en 1/60sec (zelfs op 1/30 sec is het aantal geslaagde foto's vrij hoog).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Nog nooit een safari gedaan, maar wat ik er van gehoord heb is dat je niet snel teveel mm's kunt hebben. Ook IS lijkt mij handig om tijdens de schemering toch nog scherpe foto's te kunnen trekken.
        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

Comment

Ik ben een aantal jaar geleden ook op safari geweest in Kenia en Tanzania en vorig jaar opnieuw in Namibië en kan je dus misschien een klein beetje helpen.

- Tele heb je inderdaad nooit genoeg, maar het is wel zo dat de safari-wagens dikwijls zeer dicht bij de dieren kunnen komen. Zo heb ik foto's van leeuwen waar de schaduw van ons voertuig op de leeuw valt. Zo dicht konden we er bij komen. Maar, dit gezegd zijnde, is het natuurlijk altijd wel leuk om een mooie close-up te maken met een zware tele.

- Zelf heb ik ondertussen de 100-400 L waarover al gesproken is. Fantastische lens en de IS zal je inderdaad helpen bij de late namiddag safari's die je ongetwijfeld zal maken. De lens is inderdaad zwaar, maar volgens mij vormt dit op safari niet echt een belemmering vermits je de meeste tijd in de safari-wagen zal doorbrengen en je er dus niet constant mee moet wandelen.

- Waar je ook misschien wilt aan denken: een andere lens (groothoek) om overzichtsfoto's van de landschappen te nemen. Of een overzichtsfoto van de kuddes. Maar in dit opzicht is het belangrijk om te weten dat stof natuurlijk wel dodelijk is en stof zal je ginder te slikken krijgen ! Dus een (kostelijke) optie zou zijn om bijvoorbeeld een extra body mee te nemen met op de ene body een groothoeklens en op de andere body een tele. Of een andere mogelijkheid is misschien om naast de 20D nog een compacter toestelletje mee te nemen voor de overzichtsfoto's.
          Als je toch beslist om lenzen te wisselen in de safari-wagen, zorg dan voor voldoende bescherming tegen het stof. Ik kan het niet genoeg herhalen: stof is er in overvloed !

- Een laatste tip: neem iets mee om de lens op te steunen. Een statief zal je niet zo gemakkelijk kunnen "ontplooien" in die wagens, maar je kan wel een zogenaamde "beanbag" meenemen of simpelweg een zakje rijst dat je dan op de rand van de wagen kan leggen om daar je lens op te laten rusten.

Hopelijk draagt dit iets bij tot jouw beslissing. Als je verdere vragen zou hebben, laat je maar iets weten !

Comment

Bedankt voor jullie antwoorden!!

Heb dit weekend de foto's van vrienden gezien die net terug waren van Tanzania. Zij hebben met een gewoon toestelletje toch tamelijk mooie foto's kunnen maken. Niet altijd even scherp maar toch...

Heb dit weekend ook de 70-300 DO IS getest en ik moet zeggen dat deze mij echt wel beviel. Vooral de compactheid is toch wel een enorm voordeel vind ik. Ik denk dat ik mijn keuze toch bijna gemaakt heb!!!
            Ik ga nu nog ergens de 100-400L te pakken zien te krijgen om te testen en dan kan ik definitief beslissen.

JoCam, bedankt voor de tips!!!!
            We gaan zeker een compact toestel meenemen voor de overzichtsfoto's!

Allemaal bedankt en groetjes
            San B

Comment

Working...
            X