Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DX lens of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DX lens of niet?

Hey BD'S,

Had een vraag ivm met nikon objectieven of misschien algemeen.
    Beschik zelf over een AFS DX 17-55/2.8 objectief van nikon.
    Doch zie ik regelmatig dat de meeste gaan voor een 24 (28..)...lens en dat de AFS DX niet zal werken op een full frame?

Daar mijn lens toch vrij duur is vraag ik mij af naar de toekomst...
    Was dit de correct aankoop?

Stel vast dat ik, wanneer deze lens op de camera(D70) toch vooral naar het groothoek werk en minder naar tele, dat was ook de rede van mijn aankoop van deze lens en die toch wel prachtige resultaten oplevert..

In de toekomst zie ik mezelf niet overstappen naar een professionele cam wel bv een upgrade naar bv een D200..

graag uw reacties..
    risto
    Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

Re: DX lens of niet?

DX lenzen zijn inderdaad niet bruikbaar op full frame. Canon's huidige topmodel dat er al een tijdje was voor de D2X is een full frame, Nikon volgde niet. Nu zou canon een betaalbaardere full frame uitbrengen, de vraag is of ook Nikon nu zal volgen. De D200, als hij komt, is 99.99% zeker een 1.5 crop, dus je DX lens blijft bruiklbaar. Wat de toekomst zal brengen, dat weet niemand. De crop-sensor zal wel blijven bestaan, anders had Nikon niet zoveel geld gestoken in de ontwikkeling van DX lenzen, maar wat er met de pro en semi-pro body's zal gebeuren...

Mvg

Comment

Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat Nikon over enkele jaren doodleuk gaat verkondigen aan zijn professionele klanten dat de DX lenzen niet meer kunnen gebruikt worden. Zo'n 17-55 DX is toch bedoeld voor de porfessionele fotograaf of voor de wat kapitaalkrachtigere hobbyist. Zou slechte zet zijn van Nikon denk ik.

Een 70-200 DX zal er nooit komen. Die DX lenzen zouden enkel aangewend worden in breedhoek lenzen zoals de 17-55 of de 12-24.
      Nikon D70

Comment

De 17-55 is wel bruikbaar op een full frame, maar je krijgt vignetering onder de 24 mm.
        Het lijkt mij ook weinig waarschijnlijk dat Nikon binnenkort een full frame digitaal uitbrengt en als ze dat zouden doen blijft er een grote markt aan DX formaat waar je die lens gemakkellijk kwijt kan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Risto
          Hey BD'S,

Had een vraag ivm met nikon objectieven of misschien algemeen.
          Beschik zelf over een AFS DX 17-55/2.8 objectief van nikon.
          Doch zie ik regelmatig dat de meeste gaan voor een 24 (28..)...lens en dat de AFS DX niet zal werken op een full frame?

Daar mijn lens toch vrij duur is vraag ik mij af naar de toekomst...
          Was dit de correct aankoop?

Stel vast dat ik, wanneer deze lens op de camera(D70) toch vooral naar het groothoek werk en minder naar tele, dat was ook de rede van mijn aankoop van deze lens en die toch wel prachtige resultaten oplevert..

In de toekomst zie ik mezelf niet overstappen naar een professionele cam wel bv een upgrade naar bv een D200..

graag uw reacties..
          risto
          De 17-55 is een prachtige standaardlens. Maakt het mogelijk minder te moeten wisselen. Alternatieven zijn uiteraard de 17-35 en de 28-70. Twee toplensen. Heb laatstgenoemde ook, maar zou verdomd niet weten waar de 28-70 sterker is tov de 17-55.

Groetjes,
          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik heb de 17-55 DX nog niet maar ik zie deze lens als ideale vervanger voor mijn 18-70. Lijkt me inderdaad ook de ideale standaard lens net zoals de 18-70 is maar dan lichtsterker en als je de prijs ziet hopelijk ook uitmuntent goed.

De 17-35 heeft naar mijn inziens geen zoombereik genoeg.
            De 28-70 lijkt me na 1 jaar Nikon D70 gebruik geen breedhoek genoeg. Of je zou al een 12-24 moeten bijkopen maar dan riskeer je wel veel te moeten wisselen natuurlijk. Ik vrees dat ik in die situatie zou belanden.
            Hetgeen ik hier op het forum las van gebruikers van de 17-55 DX missen ze het extra zoombereik van bvb de 18-70 DX niet.

Ik heb dat al eens proberen te testen en inderdaad wat meer naar voor gaan of naar voor buigen en je hebt hetzelfde bereik.
            Nikon D70

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pondlib

De 17-35 heeft naar mijn inziens geen zoombereik genoeg.
              Het verschil tussen 35mm en 55mm is toch ook maar een stap naar voren
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

Comment

Hoeveel nieuwe Dx lenzen heeft Nikon zelf al uitgebracht ?
                Denk alleen de "basis" lenzen voor de DSLR instapper.

D70:
                18-70,70-300
                D50:
                18-55,55-200

Volgens mij wordt het een toekomst met 2 snelheden (bijna Canon hebben ze ondertussen waarschijnlijk al 5 vitessen

Een Dx reeks met een deel "basis"-lenzen voor de amateurkes (D50 - D70, D140 ? ..)
                en de full-frame lenzen gaan ze nog niet ombouwen ...
                Waarom ?
                Omdat de echter Pro's hun lenzen van vb 10.000€ niet gaan weggooien voor een Dx-lenske.
                Voor hun is op dit moment film nog altijd beter dan een paar Mpixel+ruis en maar 6/7 stops ipv 14.
                Als morgen Nikon met een veel-Mpixel PRO camera uitkomt (25Mpixel of zo, met een groter dyn-bereik en minder ruis ...dus 2006 -2007), stappen ze over van film naar Pro-DSLR aka full-frame.
                En dan kunnen die de goei lenzen verder gebruiken.
                Ik weet ook dat ge een "goei" lens op nen Dx kunt zetten.
                Hoeveel 2.8's of 1.4's heeft Nikon al in zijn assort. ?
                De D3x misschien nog niet, maar den D4 verwacht ik toch in FULL frame met non-Dx lenzen. (terwijl de ama's ondertussen aan de Dx lenzen vast hangen)

Spijtig dat 't geen 1 april is, anders zou't ge er misschien nog mee weg zijn ... of juist niet..
                www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Nikon heeft wel al meerder pro-DX lenzen uitgebracht, zie maar naar de 17-55mm f/2,8; de 12-24mm f/4, en de fisheye 10,5mm. Dus ik denk dat nikon hierin niet dezelfde richting volgt als canon, die enkel goedkopere ef-s lenzen heeft gemaakt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pondlib
                    Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat Nikon over enkele jaren doodleuk gaat verkondigen aan zijn professionele klanten dat de DX lenzen niet meer kunnen gebruikt worden. Zo'n 17-55 DX is toch bedoeld voor de porfessionele fotograaf of voor de wat kapitaalkrachtigere hobbyist. Zou slechte zet zijn van Nikon denk ik.
                    Ik kan me dt heel goed voorstellen. Niet onmddelijk maar toch binnen de 5 jaar.
                    Reden: Nikon zal altijd markleider willen blijven en het beste aanbieden aan de professionele klanten. Als dit beste FF is dan zal Nikon FF aanbieden. Bovendien worden professionele investeringen afgeschreven over een relatief korte periode. En het zal Nikon een zorg wezen of de oude lenzen nog bruikbaar zijn of niet, zolang er maar voldoende nieuwe lenzen kunnen verkocht worden.

Jan.

Comment

Je hebt zeker een goeie keuze gemaakt
                      Deze lens komt er zelfs bijna nooit meer af

Ook naar de toekomst toe maak ik mij geen zorgen
                      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Working...
                      X