Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zuiko OM lenzen gebruiken op DSLR's?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zuiko OM lenzen gebruiken op DSLR's?

wel eigenlijk heeft het niet echt iets met de sensor te maken maar de betaalbare dslr's hebben niet dezelfde goede kwaliteit van zoeker.

kleiner, donkerder en dat maakt manueel scherpstellen (zonder electronisch contact moeilijk.)

(oudere) toestellen zonder AF hebben een zoeker waardoor je heel goed kunt scherpstellen.
    foto als spiegel of als venster?

Comment

Het is de bedoeling dat je enkel ziet wat er op je sensor/filmvlak valt, als dat kleiner wordt zal wat je ziet ook minder zijn. Maar bij gelijke sensoren kan het ene toestel toch een grotere zoeker hebben dan het andere. Maar ben nog aan het nadenken om dit duidelijk uit te leggen, want snappen is 1 ding uitleggen is meestal nog wat anders

Mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
        Een body vervangen omdat er een nieuwe is met meer Mp's is zo ongeveer de domste reden om te vervangen die ik kan verzinnen.

De laatste reden is inderdaad geld weggooien
        ik denk dat je het eerder psychologisch moet zoeken dan

een bodyupgraden om een betere optische zoeker, dat kan ik nog begrijpen ; Mp verdubbelingen, neen dat niet.
        foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door etienne
          is er een rechtstreeks verband tussen sensor en zoeker ?
          er zit toch een spiegel tussen die de beelden omleidt ?

kan iemand dit verduidelijken ?

mvg etienne
          Geen probleem

Ik snap al te best wat je bedoelt... Als ik in de zoeker kijk van mijn oude SLR, lijkt het wel alsof ik naar een breedbeeldTV aan 't kijken ben...

Wat zie je in je zoeker? Het beeld dat je gaat vastleggen op je sensor. Bij de goude oude SLR was dit 36*24 mm, bij de APS sensor van de 20D is dit beeld 22,5 x 15 mm. Als je dat beeld wilt vergroten tot een zelfde zoekerbeeld, dan wordt de zoeker erg donker. Het is dus een beetje schipperen tussen een heldere zoeker en een grote zoeker. Vergeet niet dat het AF mechanisme al licht nodig heeft (de spiegel in een DSLR is semi-transparant en laat een beetje licht doorgaan naar een sensor die instaat voor de AF).

Canon heeft zijn huiswerk wel minder goed gedaan als Pentax en Minolta, die er in slagen wel een degelijke zoeker in hun APS cameras te voorzien...

Canon geeft een vergroting van 0,9 x aan voor de 20D, en dat zou erg goed moeten zijn, maar Canon speelt het spel niet eerlijk.

De goede SLR hadden een vergrotingsfactor van 1x (of minstens 0,9 x) met een normale lens. Dit betekent dat wanneer je met je linker oog door de zoeker kijkt en daarna met je rechteroog gewoon kijkt naar de scène die je wilt fotograferen met een normale lens. Een normale lens heeft een brandpuntsafstand gelijk aan de diagonaal van het formaat, dus 43,2 mm voor onze goede oude film.

De sensor van de 20D heeft een 27 mm diagonaal, dus zouden we met een 28 mm lens moeten meten, of maximaal met een 31 mm lens als we ons dezelfde fout zouden permitteren als vroeger (43->50 = 27->31). En wat doet Canon? Ze meten nog steeds met een 50 mm lens, wat eigenlijk al een lichte telelens is voor een APS sensor.
          Als Canon met de juiste lens zouden meten, zou de werkelijke vergrotingsfactor van de zoeker slechts 0,56 x zijn.

sugar
          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Working...
          X