Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bijkomende lens voor EOS 350D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bijkomende lens voor EOS 350D

Hallo Iedereen,

Ik had een vraagje, van mijn "oude" EOS 500 heb ik de EF 75-300 4-5.6 II lens overgehouden op om mijn EOS 350D te gebruiken.
    Nu heb ik begrepen dat EF-S lenzen voor Digitale SLR toestellen en EF lenzen voor Analoge SLR toestellen zijn. Als men een EF lens op een DSLR gebruikt moet men rekening houden met een vergrotingsfactor van 1,6. Dus is mijn 75-300 eigentlijk een 120-480 geworden.
    Nu zit ik met een gat tussen de kitlens EF-S 18-50 en de EF 75(120)-300(480).

Als ik een EF lens zou aankopen om dit te dichten moet ik de waardes vermenigvuldigen met 1.6. Daarom dacht ik aan volgende lens: Canon 28-105/4-5,6 EF USM.
    Is dit een goede keuze of zou ik beter vanuit een ander standpunt vertrekken?

Groeten,

Re: Bijkomende lens voor EOS 350D

Ieder zijn gedacht natuurlijk, maar ik vind het niet noodzakelijk dat elk "gaatje" tussen je lenzen moet gedicht worden (vraag maar aan de "prime" fanaten, die hebben niets dan "gaten").

Vergeet niet dat je 18-55 kitlens eigenlijk ook met de beeldhoek van een 28-90 mm objectief bij kleinbeeld overeenkomt (de fysische brandpuntsafstand blijft steeds dezelfde, of je nu met een analoge camera werkt of met een digitale 1.6x crop DSLR).

Ik heb de indruk dat je denkt dat de beeldhoek van je kitlens overeenkomt met de beeldhoek van een 18-55mm op een kleinbeeld camera en dit is niet correct.

Dus eigenlijk heb je maar een gat van 90-120 (vgl. kleinbeeld beeldhoek).
    Vind ik persoonlijk perfect aanvaardbaar .
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poje
      Hallo Iedereen,

Ik had een vraagje, van mijn "oude" EOS 500 heb ik de EF 75-300 4-5.6 II lens overgehouden op om mijn EOS 350D te gebruiken.
      Nu heb ik begrepen dat EF-S lenzen voor Digitale SLR toestellen en EF lenzen voor Analoge SLR toestellen zijn. Als men een EF lens op een DSLR gebruikt moet men rekening houden met een vergrotingsfactor van 1,6. Dus is mijn 75-300 eigentlijk een 120-480 geworden.
      Nu zit ik met een gat tussen de kitlens EF-S 18-50 en de EF 75(120)-300(480).

Als ik een EF lens zou aankopen om dit te dichten moet ik de waardes vermenigvuldigen met 1.6. Daarom dacht ik aan volgende lens: Canon 28-105/4-5,6 EF USM.
      Is dit een goede keuze of zou ik beter vanuit een ander standpunt vertrekken?

Groeten,
      Ook EF-s lenzen moeten met de vergrotingsfactor gerekend worden. Ze zijn idd. bedoeld voor APS-C sensoren, maar de brandpuntafstand blijft wat hij is... Dus ook hier maal 1,6 ...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

Comment

GeertB>> Ik dacht inderdaad dat deze soort lenzen "speciaal" voor DSLR toestellen gemaakt waren. Idd van 90 naar 120 niet zo erg.

CooMa>> Als de factor hier ook van toepassing is dan kan ik voor het ogenblik verder met deze 2 lenzen.

Dank voor jullie antwoorden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poje
          En mocht je ooit een andere lens kopen, koop dan deze niet. Er is ook een 28-105/3,5-4,5 en dat is een stuk betere kwaliteit. 2dehands vind je deze lens voor nog geen 200 euro. Misschien betaal je 100 euro minder voor de minder lichtsterke versie, maar het is weinig geld voor veel extra...

Comment

Inderdaad, na een tijdje fotograferen met deze twee lenzen zal je merken dat je de brandpuntsafstand tussen 55 en 75 mm. eigenlijk niet mist.

Ik heb zowat een jaar met deze twee lenzen gefotografeerd en ik heb nooit het gevoel gehad dat ik ook nog een lens met de overbruggende brandpuntsafstand nodig had.
            Is this the real life? Is this just fantasy?
            Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

Comment

Hoi,

voortbordurend op deze topic heb ik een vraagje. Er worden op het ogenblik heel veel complete analoge SLR-sets aangeboden met diverse (goede) lenzen voor weinig. Als ik bv een canon camera van pakweg 5-10 jaar oud koop met bijbehorende lenzen en filters kan ik deze lenzen dus gebruiken op een EOS 350D body?

Groetjes Marion

Comment

Mits ze een EF mount hebben passen ze op de DSLR's waaronder de 350D.
                Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                lidnummer: BD0371NL

Comment

Mits ze een EF mount hebben passen ze op de DSLR's waaronder de 350D.
                  En waar zou ik dat kunnen zien/lezen?

Groetjes Marion

Comment

Staat in de naam van de lens. Ze beginnen met EF of ED (dacht ik) ED is oud, EF is nieuw.

Dus in de trent van EF 17-40 f4 L.
                    Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Bedankt voor je snelle reactie

Groetjes Marion

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                        ED is oud, EF is nieuw.
                        Niet ED maar FD is de voorganger van EF.
                        ED is een aanduiding op Nikkorglas, als ik me niet vergis.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
                          Niet ED maar FD is de voorganger van EF.
                          ED is een aanduiding op Nikkorglas, als ik me niet vergis.
                          Oeps, ik begin zaken door elkaar te halen

Je hebt 100% gelijk over de FD mount.
                          Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Working...
                          X