Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 24-70 f2.8 L II error 01

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon EF 24-70 f2.8 L II error 01

Mijn Canon EF 24-70 f2.8 L II gaf het vandaag op terwijl ik foto's aan het maken was op een evenement, ik kreeg de foutcode Err 01, er is een probleem met de communicatie tussen de lens en de camera (dezelfde foutcode op 3 verschillende camera's, contactjes reinigen geeft geen verschil).
    Die lens is nu 12 jaar oud, ze is veel gebruikt, waarschijnlijk is er in de lens zo'n flexkabeltje defect (komt blijkbaar wel meer voor bij sommige lenzen).
    Heeft iemand een idee hoeveel de reparatie zou kunnen kosten?
    Het grootste probleem is eigenlijk dat ik die niet lang kan missen, maar een nieuwe EF lens wil ik nu ook niet meer kopen omdat de spiegelreflexcamera's die ik nu heb ooit toch vervangen zullen worden door een mirrorless (mijn camera's zijn ook allemaal meer dan 10 jaar oud).
    Waarschijnlijk zal ik nu toch eerder dan voorzien een mirrorless camera met een RF 24-70 f2.8 moeten kopen (mijn andere EF lenzen zullen dan met een adapter worden gebruikt).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Voor zover ik jou soort fotografie kan inschatten, heeft het mirrorless systeem heel veel voordelen. Zelf heb ik de RF 24-70 f2.8 en ben daar zeer tevreden over, na mijn RF100-500mm de meest gebruikte lens. Het is natuurlijk een investering waarbij je jezelf goed moet bij voelen.

Comment

Ik was al van plan om over te stappen naar het mirrorless systeem.
      Maar een R6II met een RF 24-70 f2,8 kost 5028 euro, ik denk dan eerder aan de R6II met een RF 24-105 f4 (3629 euro), de EF 24-70 gebruik ik lang niet altijd op f2,8 en het grotere zoombereik de 24-105 is voor het soort foto's dat ik meestal maak ook een voordeel.
      Dan kan ik meteen verder, de EF 24-70 L II kan ik dan nog laten repareren en verder gebruiken met een adapter die ik toch al nodig heb om mijn andere lenzen te kunnen blijven gebruiken (alles tegelijk vervangen is een veel te grote aanslag op mijn spaarrekening ).
      Zolang de tweedehandsprijs van de EF 24-70 II hoger blijft dan de kostprijs van de reparatie blijft het interessant om die te laten repareren en die zo lang mogelijk verder te blijven gebruiken (of om die te verkopen na de reparatie).

De RF 24-105 f2,8 L IS ziet er ook heel goed uit, maar voor mij is die veel te duur en ook veel te groot en te zwaar, die lens alleen kost ongeveer even veel als een R6II met een RF 24-105 f4 erbij, en ik zou mijn fototas op dit ogenblik liever lichter maken dan zwaarder.
      (met de RF 24-105 f2,8 is het alleen de bankrekening die een stuk lichter wordt...).

Vrijdag heb ik het bericht gekregen dat de subsidie voor mijn nieuwe auto goedgekeurd is, die 4026 euro zal dan snel weer uitgegeven zijn (en de Belgische staat krijgt dan ook meteen 21% terug via de btw )
      BD0338BE

Comment

Wanneer de lens volopen geen error geeft is het de flexkabel van de diafragmamodule

Comment

De kans bestaat dat Canon de lens niet kan (of wil) herstellen omdat er geen stukken meer zijn omdat de lens te oud is.(wat ik dus tegengekomen ben.)
          Probeer eens info te krijgen bij Rofa in Den Haag.(www.rofarepair.nl)
          Kans dat ze daar wel wisselstukken hebben en tevens kun je de prijs vragen en duur van de reparatie.
          Heb daar een vijftal jaar geleden mijn 24-70,2.8 laten herstellen.(defect diafragma).Terzelfdertijd lensdelen gereinigd en scherpte gecontroleerd.Koste toen 329 eu.Was nog altijd duidelijk minder dan een nieuwe 24-70 of een 24-105.
          Goede service
          Last edited by demuro; 16 maart 2025, 11:30.

Comment

Ik vermoed dat ze voor de EF 24-70 f2,8 L II nog wel vervangonderdelen hebben want die staat nu nog nieuw te koop voor 1949 euro.

Bij de eerste foutmelding stond het diafragma nog open, na de lens te hebben geprobeerd op de 5DIII (de lens gaf het op toen ze op de 1Dx stond) is het diafragma nu bijna dicht.
            Normaalgezien staat het diafragma in "rust" altijd volledig open, als je nu door de zoeker kijkt, dan is het beeld ook heel donker.

BD0338BE

Comment

De lens heb ik net opgestuurd naar Camera Service Limburg (Nederland dus).
              Ik hou jullie wel op de hoogte, dat kan interessant zijn voor anderen die een defecte camera of lens hebben.

Als de lens op tijd terug hier geraakt, dan wordt de overstap van spiegelreflex naar mirrorless hier nog uitgesteld tot de R6III er is, dat zou volgens de laatste geruchten niet zo heel lang meer duren ( https://www.youtube.com/watch?v=GL4Q2jDbwQY ).
              BD0338BE

Comment

Working...
              X