Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk objectief te kiezen voor mijn vrouw (hobbyfotograaf) / kerstcadeau

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk objectief te kiezen voor mijn vrouw (hobbyfotograaf) / kerstcadeau

Hallo, voor mijn vrouw had ik graag een nieuw objectief gekocht voor haar kerstcadeau. Zelf heb ik er geen kennis van vandaar hat ik hier even mijn vraag stel.
    Mijn vrouw is een beginnende hobbyfotograaf. Vooral foto's van het gezin en op familiefeestjes. Momenteel beschikt ze over een Canon EOS R met een 24-105 lens die er standaard bij zat.
    Het zoombereik is behoorlijk beperkt en zegt vaak om eens een nieuwe lens te kopen.

Ik heb al even zitten rondkijken en volgende 2 lenzen trokken mijn aandacht:
    Canon EF 75-300mm F/4-5.6 III (230euro)
    Canon EF 70-300mm F/4-5.6 IS II USM (605euro)

​Tussen beide lenzen zit er wel een prijsverschil. Vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar de Canon EF 75-300mm F/4-5.6 III.
    Wat zouden jullie aanraden? Als louter hobbyfotograaf.
    Eventueel andere suggesties zijn zeker ook welkom.

Ik raad niets aan want u weet het al.

Comment

Dat kan je best met een kwinkslag aan je vrouw vragen zodat het niet teveel opvalt.

Comment

Ik ben zelf niet vertrouwd met de spiegelloze Canon-modellen, maar zou toch eer naar lenzen kijken die zonder adaptor kunnen gebruikt worden. Mensen zoals ik die van een spiegelreflex-camera naar een spiegelloos toestel zouden willen gaan, en toch een aantal lenzen zouden willen ‘meenemen’, die hebben dan weer baat bij een adaptor.
        Uitkijken naar originele RF-lenzen dus. Welke? Wat is de voorkeur van je vrouw qua onderwerp? Groothoek of liever van verder af? Portret of macro? Denk misschien ook aan een externe flits, zeker in de donkere maanden met meer binnenfotografie.

Mijn vrouw, ook nog op een klassieke dSLR, was onlangs maar wat blij met een 50mm f/1.8 lens, een goedkope prime met talloze toepassingen.
        Last edited by LesC; 16 november 2024, 18:02.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Helemaal eens met LesC. Ik heb een RF 35mm F/1.8 lensje en dat is een zaligheid om stadsfotografie te doen, het weegt bijna niks en niemand kijkt ernaar want het valt nauwelijks op. Een RF 50mm f/1.8 lens is ook interessant maar dat hangt natuurlijk allemaal af van de voorkeur van Simon zijn vrouw.

Comment

Wat uw vrouw wenst weet ik niet, meer telebereik of juist het tegenover gestelde groothoek bereik, persoonlijk zou ik deze aanraden als groothoek Canon RF 15-30mm F/4.5-6.3 IS STM.
            en als telebereik deze: Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM. Wel beperkt bij slecht weer maar zeer betaalbaar.
            De betere telelenzen kosten tegenwoordig een arm en een been, maar je kunt er in alle weersomstandigheden gebruiken.
            Als ik een nieuwe lens koop wil ik deze eerst eens testen want voor de ene is die lens goed, voor een andere is die weggesmeten geld.
            Het blijft zeer moeilijk iemand raad daarin te geven, je moet het zelf uitproberen.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Die Canon EF 75-300mm F/4-5.6 III is wel een zeer oude lens met teleurstellende kwaliteit. Dat is ook aan de prijs te zien (ik heb de mijne ooit gratis weggegeven).
              Je moet trouwens ook nog een EF/RF adapter kopen.
              Zou ik niet meer doen.

RF lenzen zijn niet zo goedkoop.
              De reeds voorgestelde RF 100-400 heeft zeer goede kritieken.
              Alhoewel nogal lang voor familiefeestjes.
              Misschien is de ultrawide RF 16mm f:2.8 een leuke uitbreiding van de beeldhoek en meer binnen budget ?
              Last edited by palombian; 17 november 2024, 10:15.

Comment

Die 75-300 III is nog ontworpen voor analoge camera's, ik heb die ooit gebruikt op een 300D, en zelfs op die 6 megapixel camera viel de scherpte tegen.
                Ik zou die zeker niet gebruiken op een recentere camera met veel meer megapixels.
                Het is een oude lens die niet meer geschikt is voor de huidige camera's, dat is ook de reden waarom die zo goedkoop is, de autofocusmotor is ook heel traag ten opzichte van nieuwere lenzen.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Net als LesC zou ik een prime lens 50mm 1.8 overwegen. Dat is een totaal andere manier van kijken en cadreren.
                  Als (beginnende) fotograaf moet je je ook anders en bewuster positioneren tegenover het onderwerp dat je wil fotograferen.
                  Om in te zoomen zal ze dichter moeten gaan, om uit te zoomen een paar stappen achteruit.
                  Het zal vooral haar leerproces ten goede komen. En haar manier van kijken.

35mm kan ook (en ben ikzelf grote fan van, doe quasi alles met die 35). Dat geeft een specifieke look aan foto's, maar moet je (zeker als beginnend fotograaf) soms redelijk wat lef hebben om heel dicht bij je onderwerp te gaan. Je kan geen foto's "stelen" door van veraf een foto te maken. En ook voor de mensen die je wil fotograferen wil dat wel eens overweldigend of intimiderend zijn. Vraagt een goede communicatie met de mensen die je op beeld wil.

En die 50mm prime lenzen zijn ook niet zo duur.
                  Ongeveer elke fotograaf heeft ook een 50mm prime of 35mm prime mee in z'n fototas.​
                  Kan je weinig mee verkeerd doen.
                  Google maar eens op die 50mm lenzen en hun toepassingen.

Voor dat groter zoombereik zou je eigenlijk heel specifiek moeten weten waar ze precies tegen aan loopt met haar huidige lens. Wat die lens haar niet kan geven en wat ze verwacht van die nieuwe lens. Fotografen hebben een heel speciale verhouding met hun lenzen.
                  Last edited by ddyhel; 17 november 2024, 22:54.
                  www.freddyhelsen.be

Comment

Leuke intentie maar ik zou als hobbyfotograaf niet graag hebben dat anderen voor mij beslissen wat mijn nieuwe speeltje gaat worden, doe haar en jezelf dat niet aan
                    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                      Leuke intentie maar ik zou als hobbyfotograaf niet graag hebben dat anderen voor mij beslissen wat mijn nieuwe speeltje gaat worden, doe haar en jezelf dat niet aan
                      Wijze woorden.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht

Wijze woorden.
                        Ook helemaal mee eens.

Comment

Of je komt met een echte verrassing opdagen.
                          Iets wat erg leuk is om mee te werken is een 35mm lens. Waar ze zonder twijfel heel veel plezier mee zal hebben.
                          En beter voor je budget ook

Comment

Working...
                          X