Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groepsfoto, welke Z lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groepsfoto, welke Z lens

    Hey, er is mij gevraagd geweest door een kennis om een groepsfoto te nemen van een 50-tal mensen. Ik heb 3 lenzen ter beschikking voor mijn Nikon z6II: de 40mm f/2, de 85mm f/1.8 en de 24-70 f/4. Ik veronderstel dat de 24-70 f/4 het beste is voor deze opdracht? Instelling van het diafragma op f/8? Alle tips zijn welkom!

  • #2
    Denk dat je in het verkeerde forum gepost hebt.

    Voor een groepsfoto sowieso die met de grootste hoek: 24mm. Om met een 85mm een groep erop te krijgen ga je op een serieuze afstand moeten gaan staan.
    mijn voorkeur gaat uit naar f/11 maar dat kan natuurlijk veranderen naargelang de lichtomstandigheden. Met f/8 zal de hele groep er ook wel scherp opstaan.
    Nikon D3300 - Nikon D7200

    Comment


    • #3
      Moderator Note: Verplaatst van Beginners, in de Fotohoek, waar alleen foto's thuishoren, naar Objectieven, waar de vraag perfect op z'n plaats staat.

      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

      Comment


      • #4
        Ik zou de 24/70 gebruiken.
        Ik vermoed dat je een fullframe Z camera gebruikt.
        Beginnen op 35 mm (met een APSC Z camera kan 24mm) en als je nog wat meer afstand kan nemen, dat doen en inzoomen.
        Als je wegens plaatsgebrek toch met 24mm werkt (fullframe) moet je opletten dat de personen niet te dicht tegen de rand van uw beeld komen (vervorming).
        Als je de personen op 3 rijen zet, focus op de middelste rij.
        Uw diafragma (dat o.a. zal bepalen of iedereen van voor tot achter scherp is) moet je bepalen op basis van de gekozen brandpuntsafstand en de afstand van de camera tot de groep: hoe groter de brandpuntafstand en/of hoe dichter je bij de groep staat, hoe kleiner het diafragma.

        Comment


        • #5
          De 24-70 op f8 of f11 is prima voor groepsfoto's (voor die grote groep zou ik f11 aanraden om zeker voldoende scherptediepte te hebben), voor veel grotere groepen heb ik een paar weken geleden nog gezien dat ze een hoogtewerker gebruikten om iedereen in beeld te kunnen krijgen van bovenaf.
          Op 24mm is inderdaad de kans op vervorming aan de randen een stuk groter.
          Hou ook in het oog dat de sluitertijd zeker kort genoeg is, liever de iso een beetje omhoog als dat nodig is (1/250 sec zou kort genoeg moeten zijn als ze een beetje willen luisteren naar de fotograaf).
          Een plaats waar je de personen op verschillende hoogtes kan zetten (trappen aan een gebouw bijvoorbeeld) maakt het wel gemakkelijker om alle 50 gezichten op de foto te krijgen.

          Maak zeker een aantal foto's kort na elkaar, er zijn er altijd wel die even de andere kant opkijken, of die net met hun ogen knipperen terwijl je de foto maakt.
          Als er dan bij meerdere foto's telkens iemand anders op staat met gesloten ogen, dan kan je dat in Photoshop nog wel opgelost krijgen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment

          Working...
          X