Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bokeh vs Cropfactor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bokeh vs Cropfactor

    Hoi,
    Ben een fotograafje met een EOS R7 (cropcamera) en denk eraan om een Canon RF 100-400 aan te schaffen. De bedoeling is d.m.v. een groot diafragma hiermee een sterke Bokeh te verkrijgen via de cropfactor 1,6.
    Hierdoor kom ik dus van 400mm naar 640mm. (toch een grote focale lengte)
    Ga ik hierdoor een sterke bokeh bekomen? Of is dat toch meer echt weggelegd bv. met een 500mm op een FF?

  • #2
    Wat versta jij onder een "sterke Bokeh"

    En eerlijk gezegd zie ik geen relatie tussen "Bokeh vs Cropfactor"

    Comment


    • #3
      De titel is maar een titel hé.
      Een sterke bokeh, een foto waarbij de achtergrond zó wazig is dat deze niet meer herkenbaar is.​

      Comment


      • #4
        Een sterke bokeh zou ik eerder vervangen door een zachte, wazige bokeh.
        Die kan je best bereiken door gebruik van lenzen met grote opening: 300 f2.8, 500 f4, ... en vol open.
        Softwarematig kan je dit uiteraard ook in nabewerking wat oplossen.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Er zijn meerdere manieren waarmee je een zacht bokeh kan bekomen, een groot diafragma is er daar zeker eentje van maar ook de afstand van camera tot je onderwerp, des te dichter je het onderwerp kan benaderen des te zachter je bokeh en des te groter de afstand je achtergrond van het onderwerp ligt des te zachter je bokeh wordt. Zo zie ik het toch, verbeter mij gerust als ik fout zit.

          Comment


          • #6
            Toontje, om te beginnen een FF of crop een 100 - 400 blijft een 100 - 400, allen heb je bij een crop een kleinere uitsnede.
            Wat Paul eos schrijft kan ik volledig beamen.


            Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.​

            Comment


            • #7
              De beste en tegelijk de goedkoopste manier om een mooi bookeh te bekomen is inderdaad ervoor zorgen dat de afstand tussen onderwerp en achtergrond zo groot mogelijk is. Een lichtsterke lens, vol open, zorgt voor de kers op de taart. Maar ook inderdaad: met wat tele-bereik ga je de dieptescherpte ook wat kleiner maken. Maar dat staat los van FF of DX...

              Comment


              • #8
                Ik dacht dat de bokeh een eigenschap was van een lens waarmee de wazige achtergrond weergegeven werd.Romig of eerder met scherpere afgrenzingen.
                Een spiegelobjectief geeft van die donuts bv.bij reflecterende oppervlaken.Andere lenzen geven meer zachte overgangen.
                Maar ik kan het verkeerd op hebben.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                  Ik dacht dat de bokeh een eigenschap was van een lens waarmee de wazige achtergrond weergegeven werd.Romig of eerder met scherpere afgrenzingen.
                  Een spiegelobjectief geeft van die donuts bv.bij reflecterende oppervlaken.Andere lenzen geven meer zachte overgangen.
                  Maar ik kan het verkeerd op hebben.
                  ook mijn mening, ik denk dat DOF (scherptediepte/ Depth Of Field) en Bokeh hier door elkaar gebruikt worden ...
                  Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
                  - Isaac Asimov-

                  Comment


                  • #10
                    Klopt, de kwaliteit van die Bokeh (wazige achtergrond) wordt door de lens bepaald.
                    Hoe "wazig" je achtergrond wordt wordt dan weer bepaald door het diafragma in combinatie met de afstand tot het onderwerp en de afstand tot de achtergrond.
                    Of de camera een crop of full frame is heeft ook wel een bepaalde invloed. Door de cropfactor moet je met een crop sensor verder van het onderwerp blijven om dezelfde uitsnede te hebben bij eenzelfde brandpuntafstand als bij een fullframe.
                    Dit maakt je achtergrond iets minder onscherp in bepaalde omstandigheden.
                    Last edited by Striker; 5 april 2024, 12:38.

                    Comment

                    Working...
                    X