Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nepal 6500mtr met canon 350 + sigma 18-50 2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nepal 6500mtr met canon 350 + sigma 18-50 2.8

Ben voornemens een canon 350d te kopen met een sigma 18-50 ex dc 2.8 lens en deze mee te nemen op een trek + beklimming van een 6500 mtr top in nepal. Dit gaat dan 21 dagen inhouden zonder stopkontakt en de temperatuur zal regelmatig beneden nul zijn.
    Vraag 1 is het verstandige combinatie?
    Vraag 2 is het überhaupt verstandig een digitale camera voor zo'n vakantie aan te schaffen? Bezit nu een nikon f100 met 28-105mm lens waar nog een film in moet:-)
    Ik top er een beetje over of de canon 350d het wel zolang uit zal houden zonder dat ik die accu moet opladen.
    Wie heeft er ervaring met digitale camera's en op soortgelijke vakanties?
    Graag advies waarvoor dank.
    Peter

Re: Nepal 6500mtr met canon 350 + sigma 18-50 2.8

Denk dat in de door u genoemde extreme omstandigheden beter gekozen wordt voor een analoge oplossing!....

Comment

Hier zijn nog zon'n posts geweest... effe searchen.. en batterij op lichaam houden!! En digicams kunnen gebruikt worden in "DIE" omstandigheden.
      -=- Light is the key...

Comment

In de gebruiksaanwijzing van de Canon staat : bedrijfstemperatuur van 0C° to 40C°. Dit wil niet zeggen dat je met vrieskou geen foto's kan nemen. Als het binnenste van je camera maar boven 0°C is.
        'k Weet wel dat dit "normgetallen" zijn met een marge...
        Problemen met condens en aangevroren condens moet je allezsins vermijden. Als de spiegel vastgevroren is heb je een probleem.

Een accu zal het lastiger hebben als ze onder 0C° is. De capaciteit zal drastisch verminderen. Alhoewel het mogelijk zal zijn om toch nog foto's te nemen. Wel veel minder.
        Omdat een CMOS weinig stroom verbruikt is het een voordeel om een camera met CMOS sensor te hebben. Zoals de Canon DSLR's. Dat is een voordeel.

Uit reisverhalen van bergbeklimmers weet ik dat ze voor de kleinst mogelijke camera kiezen. Met als reden : gewicht en ruimtebesparing in de rugzak.
        Die kleine point and shoot camera's hebben wel een groter stroomverbruik (als je het LCD-scherm niet uitschakeld) maar hebben dan het voordeel dat je ze gemakkelijk kan opwarmen bij je lichaam, onder de kleding.
        Maar dat kan je met de accu van de 350D ook. Wel moet je die dan , in de vrieskou, terug in de body krijgen. En niet laten vallen hé...

My 2€
        Groetjes
        Skitch
        " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

... 21 dagen zonder stopkontakt!...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
            ... 21 dagen zonder stopkontakt!...
            Genoeg batterijen meenemen......
            Er zijn verhalen genoeg van mensen die zonder problemen foto's maken met DSLR's met temperaturen van -20C°.
            Adem inhouden als je van lens verwisselt (wegens aanvriezen van lenzen en sensor....) en accu's zijn hun grootste problemen. Maar beheersbaar.
            Er zijn ook verhalen van filmrolletjes die broos worden aan -20C°.....
            En van de smeervetten voor het mechanisch gedeelte van een analoge camera. Dat vet wordt te stijf aan -20C°. Vroeger werden er speciale vetten gebruikt voor extreme koude. Alhhoewel de moderne mechanische camera wel veel (vetvrije) kunsstoffen gebruiken.....
            Dat is een groter probleem.

En inderdaad : 'k Ben nog niet in de Himalaya gaan wandelen.

Groetjes
            Skitch
            Last edited by Skitch; 10 juli 2005, 22:04.
            " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch
              Genoeg batterijen meenemen......
              ...
              .... extra gewicht is geen probleem...????

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                .... extra gewicht is geen probleem...????
                Inderdaad...... Maar dat geldt voor alles wat bergbeklimmers meenemen.....

Groetjes
                Skitch

Comment

Op 6500 meter zou ik liefst zo weinig mogelijk extra gewicht meenemen, zelfs een 350D zal al veel te zwaar zijn. Een heel compact cameraatje dat je in je binnenzak kan steken om het warm te houden zal volgens mij veel beter zijn, en dan liefst nog ééntje dat waterdicht is, anders krijg je problemen met condensatie door de enorme temperatuursverschillen. Er zit dan ook geen mechanische sluiter in die kan vastvriezen, en ik zie je ook geen setje lenzen meenemen om daar te kunnen wisselen. Als ik hier een halve dag met mijn 20D + een paar lenzen rondgelopen heb, ben ik gewoonlijk blij dat ik de fototas kan neerzetten. Op die hoogte is dat nog veel erger .

Ik ben zelf nog nooit op zo'n hoogte geweest, maar bij National Geographic heb ik er al wel documentaires over gezien. Het lijkt mij al heel moeilijk om daar gewoon rond te wandelen, zelfs zonder die extra 2 kg (350D + 18-50 + fototas en nog wat geheugenkaartjes en akku's zal wel zo'n 2 kg wegen) om mee te sleuren .
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Goeie rugzak doet wonderen! Ik ga richting zermatt en chamonix met een weekje en ga daar ook naar hoogtses van +4000m . Probeer die batterij wat op temperatuur te behouden, maak een keuze in lenzen en als je kan neem nog analoog toestel mee, ik doe dit ook . Grtz Kurt
                    Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
                    http://www.racenews.be

Comment

Dit artikel ben ik eens tegengekomen.
                      Misschien heb je er iets aan.

Comment

koop een volledig batterij-onafhankelijk toestel van nikon, waar dus die lens op past die je nu hebt. Dan kan er gewoon niets mislopen.

Voorbeelden:

nikon FM(2) (vrij duur)
                        nikkormats (moet je voor weinig geld kunnen vinden)
                        nikon F of F2 (schitterende toestellen, maar wat zwaarder)

om je een idee te geven van prijzen: ik heb nog wat nikkormats liggen waar ik 50 euro voor vraag, voor een nikon F vraag ik 150 euro, voor een F2 200

Comment

Deze winter zat ik 10 dagen in m'n tent (allée ... 's nachts toch) in de Vercors waar het toch ook zo'n 15° onder 0 was en ik fotografeer met een Nikon D70. 'k Heb ongeveer 300 foto's genomen en geen enkele keer mijn batterij moeten vervangen! Let inderdaad op van condens ... steek uw gerief in een plastieken zak bij grote temperatuurwissels. Mijn sluiter is even raar gaan doen ... en ik was even in paniek ... maar alles is goed gekomen.

Gewicht is voor ons klimmers inderdaad een belangrijk criterium ... maar een schone foto is ook altijd leuk.

Hieronder vind je enkele misschien voor jou nuttige maar vooral mooie links:

Some photography tips for rock/mountain climbers: best gear, cold temp, risk...

Site officiel et boutique en ligne des plus belles photographies de montagne, des tirages d'art et des livres de Mario Colonel.

Greetinz,
                          WDW

Comment

Ik heb vorig jaar op skivakantie mijn digital ixus meegenomen, en had daar alleen maar teleurstellende resulaten mee.

Ik hield die in mijn binnenzak (om hem wat te beschermen en warm te houden).

Maar door het zweten was dat een nogal vochtige plaats, dus vanaf het moment dat ik die bovenhaalde om foto's te nemen kwam daar een helehoop condens op.
                            met als gevolg dat alle foto's een waas over zich hadden.

de volgende dag heb ik die dan ook maar wijselijk thuis gelaten.

Mvg,
                            Greg
                            As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
                            like.no.other

Comment

over extreme kou kan ik niks bijdragen. Ik kan wel enkele suggesties doen ivm het sparen van je batterijen.

1) zet de preview uit of op zo'n kort mogelijke tijd. Indien het niet nodig is, zit dan niet te 'prullen' in de menu's enzo.

2) en vooral zet je lens op MF. Misschien dat de AF van een kleine lens niet zoveel energie verbruikt, maar met een grote lens merk je duidelijk het verschil in de levensduur van je betterijen (om nog maar van IS te zwijgen)

3) nog iemand anders andere hintjes ?
                              --
                              Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Working...
                              X