Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma macro 150mm op Z-camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma macro 150mm op Z-camera

    Ik heb wat macro gesukkeld met een z5 en een wat oudere Sigma 150 mm 1:2.8 Apo macro DG HSM

    echt gesukkeld, de af heeft soms echt geen goesting zelfs als je die lens op de juiste keuzemogelijkheid instelt. Op de "Full"-stand werkt het nog het beste maar ook daar moet je dikwijls eerst aan de scherpstelring draaien tot je uw onderwerp min of meer herkenbaar in beeld krijgt. De andere standen vragen mij nog meer voorbereidend "handwerk" en dan moet je extra oppassen dat je binnen die range blijft ...
    Van de uiteindelijke scherpte mag ik zeker niet klagen als het dan wel lukt maar echt snelle actie is super frustrerend, veel meer missers dan treffers. Mijn veel oudere Oly EM1 mk2 is daar zowel met de 60mm macro als met de telezooms die ik ook voor closeup gebruik een ware luxe tegen.

    Iemand betere of slechtere ervaringen ? of tips ? if wat doe ik fout ?
    Last edited by Frakske; 17 september 2023, 08:28.
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

  • #2
    Kan er een probleem zijn met je adapter? Werkt de AF met andere objectieven wel naar behoren?
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      thirth party objectieven (vooral Sigma) geven mogelijks problemen op moderne bodys.
      De reden is dat de grote merken zoals Canon en Nikon hun lensprotocol niet vrijgeven aan derden.
      Dus zijn merken zoals Sigma en Tamron verplicht reverse enginering te doen.
      Meestal werkt dit goed als je binnen de zelfde tijdspanne blijft. Een lens uit 2020 zal meestal goed functioneren op een body uit 2020.
      Maar ouder lenzen geven nogal dikwijls problemen op moderne bodys.
      Dit is een oud zeer waar de sector al die tijd al mee sukkelt.
      Om dit te voorkomen koop je beste merkeigen lenzen. Daar komt dat probleem zo niet bij voor.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
        Ik heb wat macro gesukkeld met een z5 en een wat oudere Sigma 150 mm 1:2.8 Apo macro DG HSM
        ...
        Iemand betere of slechtere ervaringen ? of tips ? if wat doe ik fout ?
        De oude Sigma 150 Macro, de versie zonder OS dus, heeft idd geen AF in Liveview op Nikon DSLR's of op Nikon Z cameras.
        Je moet de 150 Macro OS hebben, die gaat wel. De 105 OS zal waarschijnlijk ook werken.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht

          De oude Sigma 150 Macro, de versie zonder OS dus, heeft idd geen AF in Liveview op Nikon DSLR's of op Nikon Z cameras.
          Zelfde ervaring hier met de Sigma 180mm macro ... of de latere versie met OS wel werkt weet ik niet ...

          Comment


          • #6
            Je moet het inderdaad geval per geval uitproberen.

            Zoals al gemeld werkt de Canon versie van de oude (non-OS) Sigma macro 150mm wonderwel op een Canon mirrorless, terwijl de 180 versie (vermoedelijk nog ouder) geen consistente AF had.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Kan er een probleem zijn met je adapter? Werkt de AF met andere objectieven wel naar behoren?
              Dat ding lijkt wel te werken met andere objectieven maar zeker niet supersnel.
              Ik ga eens vergelijken bij een vriend die jammer genoeg nu op reis is ...
              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

              Comment


              • #8
                Bedankt voor de reacties allemaal !
                bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                Comment

                Working...
                X