Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mag een objectief vast blijven aan de camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mag een objectief vast blijven aan de camera?

    Hoi allemaal,

    Ik ben nog maar net begonnen met fotografie (tenzij je de smartphone meetelt) en ik zit met de volgende vraag : mag je je objectief gewoon aan de camera in de tas laten zitten?

    Ik heb een Canon 250D met een 18 - 135mm objectief en dat zal voorlopig het enige objectief zijn dat ik voor de camera zal hebben. Het lijkt me zinloos om telkens het objectief van de camera los te maken maar misschien is daar een goede reden voor?

    Alvast bedankt voor jullie advies!

  • #2
    Je hebt er een klein voordeel bij om de lens er op te laten.
    Zo is er iets minder kans op stof dat in de camera komt zitten.
    Alhoewel een sterk zoomobjectief uit zichzelf al veel stof binnen trekt in de behuizing en dus ook in je camera.

    Comment


    • #3
      Er zijn verschillende reden om objectief erop te laten dan wel eraf te halen.
      Je kan deze erop laten:
      - als deze op een perfecte/goede manier in de tas past, d.w.z. dat het geen bewegingsruimte heeft in de tas.
      - als body + objectief de batterij niet sneller leeg trekt dan zonder objectief erop
      - het onmogelijk is dat body + objectief bij welke handeling ook met de tas er niet kan uitvallen (je zal niet de eerste zijn die vergeet de tas goed te sluiten en op te pakken en dan zien dat body en objectief het noodlot tart)

      Persoonlijk haal ik altijd het objectief van de body zodra ik thuis kom - als dat al van toepassing is -, want ik heb de tas zodanig ingedeeld dat body + objectief niet past. In veel gevallen haal ik ook het gebruikte spul uit de tas voor een "clean-up / uitdamp sessie" en gaat dat de tas weer in als ik op stap ga.

      Mijn advies zal dan in deze zijn: opbergen body en objectief van elkaar gescheiden en zodra je op stap gaat kan je het body en objectief met elkaar verenigen.

      Comment


      • #4
        Als je maar één objectief hebt zie ik geen enkele reden waarom je dat van je body af zou halen.

        Comment


        • #5
          De tas die ik bij de camera kreeg is wel een goede maar enkel geschikt voor de camera met de lens eraan op te bergen. En het is inderdaad (voorlopig) het enige objectief dat ik gebruik. Ik heb hier ook nog de kitlens liggen die erbij zat maar ik denk dat die niet veel meer gebruikt gaat worden.

          Intussen ga ik me een grotere tas aanschaffen waar alle cameramateriaal in kan, dus ook de lader, lenskap en filters. Dan kan ik die kitlens er ook insteken als backup, je weet maar nooit. Alvast heel erg bedankt voor jullie advies

          Comment


          • #6
            Als je maar één lens gebruikt, dan laat je die gewoon op de camera zitten, en dan is er ook wat minder kans dat er stof op de sensor komt.

            Op de 7D II zit hier altijd standaard een 18-135, alleen als ik een andere lens nodig heb dan wordt die er af gehaald.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Ik heb al heel m'n fotograafleven een objectief op mijn camera steken. Dat gaat samen in de fototas, samen met andere lens(en) die ik geregeld gebruik. De andere objectieven staan netjes in de kast.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Ik laat mijn lenzen zolang mogelijk op mijn cameras zitten.
                Groeten,
                Fabrice,
                Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

                Comment


                • #9
                  Ik haal mijn toestel enkel uit de tas als het vochtig was. Dan haal ik ook de lens er af en laat alles zo drogen. Zonder doppen. Anders blijft toestel met de laatste lens erop in de tas zitten.

                  Andere toestellen staan met lens in de kast. Maar altijd zonder dop op de lens.

                  Comment


                  • #10
                    Mijn camera ligt al jaren los in de auto, of in de kast thuis, geen doppen, geen kap
                    als de lens er 10 keer af geweest is sinds de aankoop, is het veel
                    tot nu toe heeft hij altijd prima gewerkt

                    de buitenkant is wat stoffig maar op de fotos heb ik nooit last gehad

                    Comment

                    Working...
                    X