Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma Convertor TC 1401 x1.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma Convertor TC 1401 x1.4

    Kwam mee met de Sigma 150-600mm Contemp.-kit die ik (2dehands) kocht.
    Voor mij valt de combinatie best mee (wel tragere AF, verlies stops, maar dat is niet meer dan normaal volgens mij)

    Wat ik me nu afvroeg, kan deze ook gebruikt worden met (sommige) Canon EF lenzen ?
    Iemand die dat al geprobeerd heeft ?

    Ik heb geen EF lenzen waar het enig nut zou hebben (tele-object), en ik kan me best voorstellen dat de meesten een Canon TC zullen hebben

    Maar ja, ben nu eenmaal nieuwsgierig...

    (*) de Sigma lenzen waar hij voor geschikt zijn :
    - Sigma 120-300mm f 2.8 DG OS HSM Sports Canon EF-mount objectie
    - Sigma 150-600mm f 5.0-6.3 DG OS HSM Contemporary Canon EF-mount objectief
    - Sigma 150-600mm f 5.0-6.3 DG OS HSM Sports Canon EF-mount objectief
    - Sigma 500mm f 4.0 DG OS HSM Sports Canon EF-mount objectief
    - Sigma 60-600mm f 4.5-6.3 DG OS HSM Sports Canon EF-mount objectief

  • #2
    Buiten de optische eigenschappen en fysieke compatibiliteit (steekt de extender niet teveel uit en raakt de achterste lenselementen) speelt ook de software in de chip een rol.
    Zo dom zijn lenzen niet meer, ze praten eerst met de extender om dan aan de body te vertellen wat er juist aangekoppeld is.

    Zoals Sigma aangeeft is jouw extender gemaakt voor specifieke Sigma lenzen en zal misschien niet (of niet goed) werken op oudere Sigma lenzen die de EX extender nodig hebben.
    Deze laatste heb ik wel eens op Canon EF lenzen geprobeerd en ik had er geen goed resultaat mee.
    Op mijn Sigma 150 macro is de 1,4 EX APO DG extender zeer goed (ook de 2.0 maar dan wordt de AF door de lens uitgeschakeld zoals Sigma aangeeft - pech dus op een mirrorless body).
    Buiten de betere optiek zullen bv Canon type III extenders ook een snellere AF behouden op supertele's (voor alle andere lenzen maakt het niets uit en kan je evengoed type II gebruiken).

    Mijn ervaring: (de juiste) Canon extenders op Canon lenzen en idem voor Sigma.
    Last edited by palombian; 12 september 2023, 12:37.

    Comment


    • #3
      Bedankt voor je reactie en het delen van je ervaringen met ext.


      Comment

      Working...
      X