Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

krassen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• krassen

Er staat bij een fotozaak in Gent (Focilux, iemand ervaring mee?) een Nikkor AF 35-70, f2.8 te koop aan 150 Eur... Nu staat de lens vol kleine krasjes, maar de handelaar beweert hoog bij laag dat dat geen enkel negatief effect heeft op het beeld. Mij leek dit bizar, maar ik heb ook een klein krasje in één van mijn lenzen en heb daar tot nochtoe nog geen effect van ondervonden. Ik heb wel sinds die kras nog geen foto erg groot uitgeprint...
    Kan iemand hier iets meer over zeggen?
    Bedankt,
    Sarah

Re: krassen

Volgens mij heeft ie gelijk.

Tot op een bepaald niveau is dat waar.
    Kleine krasjes, of stofjes op een lens, merk je niet op fotos.

Maar ik probeer toch ook mijn lenzen niet te mishandelen...

Groeten
    Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Een krasje kan niet veel kwaad. (Een heel klein beetje... maar niet veel)
      Twee krasjes eigenlijk ook niet zoveel. Dat kan nog te doen zijn.
      Op een afdruk van bvb 10x15 cm zal je er niets van merken.

Maar toch : Een lens presteert het beste zonder krasjes. We zouden anders geen UV filter kopen om de lens te beschermen hé. En ons daarna nog zorgen maken over hoe we die lens kuisen, zonder de lens te beschadigen.

En een lens "vol krasjes" kan niet meer goed presteren.

Mijn grootste bedenking is ook dat een verkoper je toch nog zo'n lens wil aansmeren. Of je moet van hem een lage prijs kunnen afdingen. Zo'n 50€.

Persoonlijk zou ik die lens laten liggen.....

Groetjes

Skitch
      ​​

Comment

Kan je de lens niet even testen ? Gewoon er naartoe gaan, op je camera zetten enkele foto's ermee trekken en thuis analyseren.
        natwork.be

Comment

Ik heb ook al eens staan snuisteren in de tweedehandskast bij Focilux.

Onwezenlijk veel geld vragen ze daar voor dikwijls reeds totaal verouderde spullen. Bovendien vind ik Focilux voor heel veel artikelen (ook nieuw) té duur, vooral als je gaat vergelijken met zaken als Corné.

Jammer, want het is wel de grootste zaak in Gent....

Dirk
          Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

Comment

Krasjes worden pas zichtbaar bij een echt klein diafragma. Echter, die krasjes hebben nog wat andere effecten die wat slechter te testen zijn maar waar je op een onverhoopt moment wel tegenaan kunt lopen. Waar een kras zit, is de antireflexlaag kapot - daar kun je rare lichteffecten verwachten als het licht er ongelukkig op valt. Kortom: laten liggen dat ding.

Comment

Hey allemaal,

Erg bedankt voor alle info!!!

Ik denk dat ik dan toch voor een minder beschadigde tweedehands lens ga gaan... Elk beetje serieuze fotograaf zorgt i.d.d. normaal gezien toch heel wat beter voor zijn materiaal dan wat ik daar gezien heb... Wie weet welke andere mankementen die lens nog heeft door het blijkbaar toch wel erg brute gebruik van de vorige eigenaar...!

Ik heb op dit forum zitten grasduinen en de naam Corné verschillende keren zien staan. Is blijkbaar een goeie zaak...? Waar kan ik deze winkel vinden? (Heb gezocht in de Gouden Gids maar niet gevonden...)

Thanks a lot!

Comment

http://www.cornevaniperen.nl/index.php
                Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                lidnummer: BD0371NL

Comment

mij moet je ook niet meer spreken over focilux ....

kijk maar eens snel op die link die hierboven staat
                  En toen kocht ik mij een kodakske
                  D70/DX 18-70AF/70-300 AF NIKKOR/50mm 1,4D/Tamron DI28-300 3.5-6.3 macro/SB600/Sigma 80-400 mm F 4.5-5.6 D OS APO

Waarom zijn lenzen rond....En foto's rechthoekig??????
                  Da vraag ik mij nu ne keer af zie....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door megakiek
                    mij moet je ook niet meer spreken over focilux ....

kijk maar eens snel op die link die hierboven staat
                    Idem dito hier. Zij hebben dan wel een 'winkel', maar de uitleg was zeer rudimentair en niet correct en van vriendelijkheid hadden ze daar ook al geen last... Dus wat mij betreft - weg voordeel winkel !!!
                    Corné is dan nogal wat interesanter, goedkoper, klantvriendelijker... !
                    Greetz, Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Working...
                    X