Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EFS 18-55 USM

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon EFS 18-55 USM

Heb dit weekend een promoblaadje in de bus gekregen (www.topcamera.be) waarin een pakket wordt aangeboden (Canon 350D + EFS 18-55 + batterygrip +tas).
    In dit pakket steekt een EF-S 18-55 mm 3,5-5,6 II USM lens. Ik weet dat er nogal discussie was over de kwaliteit van de standaard lens bij canon. Vraag is nu kan iemand mij uitleggen wat het verschil is met de vroeger meegeleverde lens (USM??) ? Heb ook gezocht op de site van canon (belgië) en heb die lens niet teruggevonden.
    Uit mijn vraag gaan jullie al begrepen hebben dat ik een beginneling ben, hopelijk is iemand toch zo vriendelijk om een antwoordje te formuleren.

Re: Canon EFS 18-55 USM

dinsdag of woensdag heb ik de 300D met die lens, ik zal dan wel zeggen wat ik er van vind.
    ik kan u eventueel wat foto's doorsturen als ge dat wilt.
    Kodak EasyShare DX6340
    Canon 350D + Sigma 18-50mm F2.8

Comment

Wacht vol spanning je anwoord af. Bedankt!

Comment

je kan ook hier al kijken voor enkele samples.
        alle foto's zijn getrokken met de Canon EFS 18-55 USM.
        Kodak EasyShare DX6340

Comment

Mocht ik van jouw zijn, zou ik die lens er zeker bijnemen.
          Die 18-55 is echt geen slechte lens op een 350d.
          Hier een voorbeeldfoto geschoten met die lens:http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=76336

De 350 heeft een cropfactor, één van de gevolgen daarvan is, dat de camera, voornamelijk het middenste van je lens gebruikt, het beeld dat in de hoeken van je lens wordt gevormd, komt als het ware niet op de sensor terecht.

Een zeer goede breedhoeklens is over het algemeen een zeer dure lens...
          Het grootste kwaliteitsverschil tussen een slechte en een goede breedhoeklens, zit hem nu net in die hoeken. Een zeer goede zal nog een scherp beeld leveren in de hoeken...

Maar aangezien het beeld gevormd in de hoeken bij de 350d er af gecropt wordt, merk je naar mijn mening weinig verschil tussen een zeer dure en de goedkopere 18-55 op de 350 d. Mocht ze op een full-size sensor, of een film-dslr passen(maar dat doet ze niet), zou ze volgens mij veel slechter presteren, en door de mand vallen.

Zel heb ik eerst een matige zoomlens gekocht(55-200), die ik later vervangen heb door een veel betere lens(70-200). Ik was met verstomming geslagen wat voor verschil dat gaf. Haarscherpe beelden, het verschil was echt zeer frappant.
          Onlangs heb ik mij een andere breedhoeklens gekocht(17-40). De fotos die ik daarmee geschoten heb zijn beter. Maar het verschil tussen die lens en mijn 18-55 kitlens, is veeeeel minder frappant...

Mocht ik van, jouw zijn zou ik ze er zeker bijnemen. Vooral als beginner, probeer de camera wat uit, en je zal snel wel zien waar je lens tekort schiet. Bij mij was dat in het begin lengte....
          In het begin ken je je camera toch nog niet goed, en beleef je al genoeg plezier aan experimenteren met je camera alleen, en dan is die lens minder belangrijk... Na een tijdje wil je wel wat meer, en kijk dan rond voor een andere lens.

Hoop dat mijn woordje van nut is...
          Vriendelijke groeten
          JO
          Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste
            De 350 heeft een cropfactor, één van de gevolgen daarvan is, dat de camera, voornamelijk het middenste van je lens gebruikt, het beeld dat in de hoeken van je lens wordt gevormd, komt als het ware niet op de sensor terecht.
            Dacht dat die EFs lenzen enkel gebouwd waren voor APS sized sensors, dus dit voordeel juist niet hebben?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
              Dacht dat die EFs lenzen enkel gebouwd waren voor APS sized sensors, dus dit voordeel juist niet hebben?

Weet niet goed wat je bedoelt, de sensor van een 350 is in eider geval kleiner dan die van een 1d... dus er valt een stuk van je beeld af, op de sensor van de 350.
              Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Maar de EF-s lenzen zijn, zoals Tony Smet al heeft gezegd, speciaal gemaakt voor de kleinere sensor van de 1,6x cropfactor camera's (300D, 350D, 20D). De beeldcirkel van die lenzen is verkleind totdat die juist de sensor bedekt. De EF-s lenzen zullen dus niet op een full frame of 1,3x cropfactor camera passen. Als je die ombouwt zodat ze er toch op passen, zal je zien dat ze serieus gaan vignetten (donkere hoeken krijgen, dus).

Comment

ok, technische uitleg blijkbaar geen 100%
                  Jo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geert1845
                    De beeldcirkel van die lenzen is verkleind totdat die juist de sensor bedekt. De EF-s lenzen zullen dus niet op een full frame of 1,3x cropfactor camera passen. Als je die ombouwt zodat ze er toch op passen, zal je zien dat ze serieus gaan vignetten (donkere hoeken krijgen, dus).

Maar als ze die beeldcirkel verkleinen, komt toch enkel het centrale deel van je lens op je sensor terecht. En is dat toch om de slechte kwaliteit in de periferie van die lenzen weg te moffelen. Dat is toch ook waarschijnlijk de reden waarom die lenzen zoveel goedkoper zijn?

Of heb ik het daar verkeerd...

Comment

Kan er nog iemand zo goed zijn kort uit te leggen wat die USM betekent ? Heb er iets van gelezen op internet in de trant van 'auto-focus'...klopt dit ?

Comment

ik denk dat de iets te maken had met de motor in de lens.
                        dat die snel focust en niet veel geluid maakt dacht ik.

ps : morgen zal ik wat foto's online zetten want dan heb ik de lens. (met 300D)
                        Kodak EasyShare DX6340

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door IXIOX
                          Kan er nog iemand zo goed zijn kort uit te leggen wat die USM betekent ? Heb er iets van gelezen op internet in de trant van 'auto-focus'...klopt dit ?
                          USM = Ultra Silent (AF)Motor (lenzen van het merk Canon)
                          Ultra = snel
                          Silent = stil

Klik in m'n sign-off eens op lens-afkortingen, dan weet je ook ineens hoe ze dat noemen bij de andere lens-merken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste
                            Maar als ze die beeldcirkel verkleinen, komt toch enkel het centrale deel van je lens op je sensor terecht. En is dat toch om de slechte kwaliteit in de periferie van die lenzen weg te moffelen. Dat is toch ook waarschijnlijk de reden waarom die lenzen zoveel goedkoper zijn?

Of heb ik het daar verkeerd...
                            Héél de lens is kleiner, compacter gemaakt, daarom dat ze dus enkel en alleen passen op die 3 modellen. Voor zover ik begrijp waarom ze EF-s in het leven geroepen hebben is omdat door de kleinere sensor ook de spiegel kleiner is en er dus minder afstand tussen lens en sensor nodig is waardoor ze de lenzen korter kunnen monteren, wat als resultaat geeft dat je minder lichtverlies hebt door die kleinere afstand en het dus makkelijker is om lenzen te bouwen met dezelfde lichtsterkte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
                              USM = Ultra Silent (AF)Motor (lenzen van het merk Canon)
                              Ultra = snel
                              Silent = stil
                              Ik dacht dat het stond voor Ultrasonic Motor, omdat het mechanisme bewogen wordt door ultrasone geluidsgolven. Photonotes.org bevestigt dit trouwens.
                              Gijs
                              Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Working...
                              X