Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro lenzen

Als ik het goed begrijp dan kun je met een 180mm verder van het onderwerp blijven, maar met een 150mm kun je dichter komen dan met een 180mm.

In beide gevallen heb je een 1/1 vergroting.
    Nadeel van een 180mm is dat je wel een statief nodig hebt om die stil genoeg te kunnen houden.

Conclusie: als afstand houden geen probleem is, dan ben je met een kortere
    macrolens beter af omwille van het feit dat je gemakkelijker uit de hand kunt werken ?

BB

Re: Macro lenzen

Als je dicht bij het onderwep kan komen, dan heb je niet echt een lange macrolens nodig. Maar als je vlinders of andere kleine beestjes wil fotograferen, dan heb je veel meer kans als je er verder af kan blijven. Daarom heb ik tegenwoordig meestal zelfs de 1,4x TX tussen de 150mm macrolens en de 20D zitten.

Met een langere lens is het ook gemakkelijker om de achtergrond wazig te krijgen, maar bij sommige foto's is het dan weer de bedoeling dat er zoveel mogelijk scherptediepte is, en dan ben je zeker beter af met een korte macrolens (of met een compactje, want dat is daarin meestal nog beter) .
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Ik weet compactjes die scherpstellen vanaf 4 cm, maar ik ken geen enkel compactje dat 1:1 bereikt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scientist
        Ik weet compactjes die scherpstellen vanaf 4 cm, maar ik ken geen enkel compactje dat 1:1 bereikt...
        Omdat je 1:1 met een compact niet echt kan vergelijken met1:1 bij een slr: Bij een compactje kan je pas spreken van 1:1 als je een voorwerp beeldvullend fotografeert met de grootte van de ccd met grootte van 1cm. Bij een slr kan je spreken van 1:1 als je iets van 3cm fotografeert.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door basielbreton
          Als ik het goed begrijp dan kun je met een 180mm verder van het onderwerp blijven, maar met een 150mm kun je dichter komen dan met een 180mm.

Nadeel van een 180mm is dat je wel een statief nodig hebt om die stil genoeg te kunnen houden.

macrolens beter af omwille van het feit dat je gemakkelijker uit de hand kunt werken ?

BB
          voor een bloem of iets da blijft zitten kan je beter een 105 gebruiken dan een 180mm ja
          ik heb een 105 en persoonlijk vind ik dat meer dan genoeg. maar voor vlinders ed. is dit wel veel te kort. dan is een 180mm aangeraden.

Comment

Deze post van perrush een nalezen....

Een 105 mm of een 180mm geven een heel andere beeldhoek, en dus een heel andere achtergrond als je foto's neemt.

Jo.
            A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
            Nikon stuff

Comment

ik ben aan het twijfelen over een tamron 90mm of een 180mm. kmoet er nog eens goed over nadenken maar voorlopig hel ik over naar 90mm. is niet echt de bedoeling van snel bewegende vlinders en zo te proberen shooten, wel stilstaande dingen (bloemen, andere close ups). handheld shooten is een must voor me en dat gaat net iets makkelijker met een 90mm. bovendien heb je als ik me niet vergis met een 180mm nog een kleinere scherptediepte dan met een 90mm? en bij macro is de scherptediepte zowieso al klein...
              Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

Comment

Vergeet de sigma 180 niet. De sigma heeft een focus limiter, die toch wel handig is als de lens gaat hunten bij het focussen.
                De sigma moet zeker niet onderdoen voor de tamron (zie foto's van hvr_oosterzele, perrush, black bandit en anderen (kan ze niet allemaal opnoemen)...

Jo.

Oorspronkelijk geplaatst door nightowl
                ik ben aan het twijfelen over een tamron 90mm of een 180mm. kmoet er nog eens goed over nadenken maar voorlopig hel ik over naar 90mm. is niet echt de bedoeling van snel bewegende vlinders en zo te proberen shooten, wel stilstaande dingen (bloemen, andere close ups). handheld shooten is een must voor me en dat gaat net iets makkelijker met een 90mm. bovendien heb je als ik me niet vergis met een 180mm nog een kleinere scherptediepte dan met een 90mm? en bij macro is de scherptediepte zowieso al klein...
                A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                Nikon stuff

Comment

op basis van de post van immage (kheb er al veel gelezen ) ben ik eens gaan zien naar de sigma 105mm. Lijkt me volgens fredmiranda ook een uitstekende lens, is in een tussenrange tussen 180 en 90, is bruikbaar voor portret (ik heb al een Tamron 28-75, dus die 90 ligt iets te dichtbij de 70 om nuttig te zijn als portret, dan beter de 105).

nog iemand ervaring mee?

Jo - ik heb ook eens die 180mm bekeken en die ziet er idd ook goed uit. Tss - dit helpt een mens niet verder.
                  Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

Comment

Sigma 150mm f2.8 Macro DG HSM....

Comment

kijk ook eens naar mijn foto's met de Tamron 90mm
                      www.skillshot.nl -> Macro World
                      staan foto's bij die ik vanmiddag nog heb gemaakt.
                      zie onder:

Met vriendelijke groeten,
                      Ronald
                      www.konings.biz

Comment

Heeft die Tamron 90mm Macro een metalen of kunststof vatting?

Alle Tamron's die ik tot op vandaag heb gezien, hebben geen metalen vatting!...
                        De 28-300mm bvb. is anders geen goedkoop ding...
                        De 90mm Macro ook niet trouwens...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door basielbreton

BB
                          Persoonlijk had ik eerst de Sigma 180 mm in gedachten.
                          Corné heeft me de Tamron 180 mm aangeraden en ik moet zeggen, vlijmscherp!!! De niet geslaagde foto's liggen aan bewegingsonscherpte omdat ik momenteel nog zonder statief foto's neem. Je weet wel Av hoog, flits en lage sluitertijd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nightowl
                            Ik heb onlangs een 2de handse Tamron 90 mm gekocht, is wel de DI versie niet, nieuwe DI-versie kost bij Konijnenberg - NL 375 euro + eventuele verzendingskosten.
                            Ik ben heel tevreden over de Tamron, is wel kunststof maar ligt toch stevig in de hand en heeft een uitstekende optische kwaliteit.

Tamron 90 mm - 1/200 sec - f 18 - ISO 200 - externe flash
                            Bed & Breakfast Wiesenloch, Crombach (Sankt Vith)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                              Heeft die Tamron 90mm Macro een metalen of kunststof vatting?

Alle Tamron's die ik tot op vandaag heb gezien, hebben geen metalen vatting!...
                              De 28-300mm bvb. is anders geen goedkoop ding...
                              De 90mm Macro ook niet trouwens...
                              Tamron 90 mm, oudere of nieuwste versie, allebei kunststofversie.
                              Ouder model onlangs 2de hands aangeschaft en naar mijn oordeel toch een stevige lens, is niet bedoeld om mee te werpen.
                              De Tamron-macrolenzen zijn evenwaardig qua optische kwaliteit als de merk- en Sigmalenzen !

Bed & Breakfast Wiesenloch, Crombach (Sankt Vith)

Comment

Working...
                              X