Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tele + zand

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• tele + zand

Hallo,

Ik ben nog steeds op zoek naar een tele. Maar nu vroeg ik mij het volgende af:
    Ik ben van plan om deze in weer en wind op het strand te gebruiken (surfen). Als ik nu een lens zoals de sigma 100-300 zou nemen (die intern focust, zodat de lens niet uitschuift) heb ik hier dan minder of geen kans op zand dat tussen het lensmechanisme geraakt? Of maakt dit niet veel uit ten opzichte van telescopische lenzen?

alvast bedankt,
    Olivier
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Re: tele + zand

Heeft niemand hier ervaring mee?
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Als ik me niet vergis, heeft dat er niks mee te maken.

Bij IF wordt je lens niet langer / korter bij het scherpstellen, omdat het scherpstellen idd intern gebeurt. Maar dit neemt volgens mij niet weg dat je lens nog steeds uitschuift bij het inzoomen...

Comment

er zal zeker minder snel zand in de tele komen bij een tele die niet 'uitschuift'

er zal echter evenveel zand 'op' de tele komen.

'k surf zelf ook, en 't is moeilijk om alles zandvrij te houden, zeker ne keer het zand stevig begint te stuiven, en bij windsurfers stuift het altijd... dus...

Koop een goede tas waar alles zandvrij inkan, en zandvrij kan gehouden worden.

Dit voorjaar 14 dagen in Egypte geweest, en 't is te doen maar je moet heel voorzichtig zijn. Verwissel zeker niet van lenzen op het strand als het waait.
        Handen afkuisen aan een propere handdoek en zo...
        Ik had toen de 70-300 lens bij de D-70 Kit, een schuiflens, en heb geen problemen gehad.

's avonds je toestel goed controleren, en preventief mogelijke korreltjes die aan het toestel kleven verwijderen. Zeker als je toestel een beetje 'vettig' wordt blijft alles plakken. Als je na het varen je handen nog een beetje 'zoutig zijn' blijft zand ook plakken. blaaspeertje en stofvodje meedoen. en enorm opletten van zandkorrels op het objectief.

succes,

nayy

Comment

De 100-300 schuift niet uit noch bij het zoomen, noch bij het scherpstellen.
          In principe zou de luchtverplaatsing enkel intern mogen zijn. Of dat een garantie is tegen indringend zand is een andere zaak.

Jo.

Oorspronkelijk geplaatst door mfwauters
          Als ik me niet vergis, heeft dat er niks mee te maken.

Bij IF wordt je lens niet langer / korter bij het scherpstellen, omdat het scherpstellen idd intern gebeurt. Maar dit neemt volgens mij niet weg dat je lens nog steeds uitschuift bij het inzoomen...
          A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
          Nikon stuff

Comment

Working...
          X