Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Circ. polarfilter 77mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Circ. polarfilter 77mm

Heb gelezen dat je een polarisatiefilter niet voor heftige groothoeken toe kunt passen omdat je dan een ander effect krijgt in bepaalde delen van je foto.

Vanaf welke brandpunt is dit van toepassing ?

Ik wil er een kopen voor mijn Tamron 17-35 Di, dus effectief 27mm maximaal, kan dit problemen geven ?
    Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Re: Circ. polarfilter 77mm

Vanaf welk brandpunt is moeilijk te zeggen.

Het verschijnsel dat je bedoelt (probleem... in dit geval) heeft alles te maken met hoeken.

Als je bij landschapsfotografie graag een strak blauwe hemel met goed kontrasterende wolken wil hebben gebruik je een pola filter. In dit geval is de werking van de filter is het sterkst als de zon 90° staat van de richting waarnaar je camera naar kijkt.

Grof voorbeeld : gebruik je een fisheye (180° beeldhoek) en kijk je met de camera 90° van de zon weg dan zal de uiterste zijkant van de fish eye lens nog altijd recht in de zon kijken en het pola effect zal daar 0 (nul) zijn. In het centrum van de lens is ze maximaal. Grof want : heb nog nooit een fish met filter vooraan gezien.

De Tamron 17-35 heeft een beeldhoek van 104° tot 63°. Als je dus aan 17mm fotografeert, de grootste hoek, dan zal het pola effect gelijdelijk aan afnemen naar de zijkanten. Als je dus wel 90° van de zon wegkijkt met de camera.
    Een probleem is dat niet. Wel zal je zelf moeten bepalen of je die foto nog mooi vindt of niet. Het is dus goed mogelijk dat de foto nog mooi is hoor. (Andersom ook ).

Je kan door aan de filter te draaien zelf (in zeer beperkte mate) bepalen waar je het accent van de foto wil leggen.

Dus bij langere brandpuntsafstanden heb je dat effect ook. Want die hebben ook een beeldhoek, wel een kleinere. Maar veel minder en meestal niet zichtbaar of.... niet storend.

'k zou zeggen ( maar dat is een schatting..) dat je vanaf een hoek van 75° ( dat is 37,5° naar links en 37,5° naar rechts van je 90°...) goed zit.
    En dat valt nog binnen het lange bereik van de 17-35 lens.

Groetjes
    Skitch
    Last edited by Skitch; 14 juni 2005, 01:17.
    " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Van harte bedankt Skitch, da's nu eens goeie feed-back en uitleg

Comment

Haai8

Maak je echter geen illusie want als je een grijze lucht fotografeert dan mag je
        10 pola filters gebruiken, dan wordt de lucht nog niet blauw.

Het effect dat een pola filter langs de randen van de lens minder effect zou hebben als in het midden van de lens heb ik tot op heden nog niet meegemaakt en ik fotografeer nu toch als zo bijna 15 jaar landschappen en dergelijk met een groothoeklens (o.a. 16 en 24 mm).
        Waar je wel moet op letten bij een groothoek is naar de vignetering in de hoeken van de opnames.

Comment

Ik heb totaal geen ervaring met pola filters, maar als ik de uitleg van Skitch lees, denk ik dat er een redeneringsfout in zit. De filter werkt best op 90°, dus moet de filter op 90° staan en niet de lens. De filter blijft toch gelijk, of het nu een groothoek of tele is (ok, misschien een andere diameter, maar dat maakt geen verschil, denk ik). Dat de lens dan een grotere hoek heeft, zou dan toch normaal geen verschil mogen maken, aangezien de filter wel nog op 90° staat.

Klopt dit, of sla ik de bal volledig mis?
          Nikkon D7000 • Nikkor AF-S 35mm f1.8G • Nikkor 50mm f1.8D • Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G • Sigma 70-200 F2.8 & converter 1.4x • SB-600
          Website: http://www.matthieucalu.be - vernieuwd!

Comment

Hallo McSerial,

Het is wel de richting waarnaar de lens "kijkt" die het beste op 90° van de zon staat om het meeste effect te hebben. Dus het "filtervlak" staat dan ook vast op de lens. Het filtervlak kan je niet naar links of rechts draaien t.o.v. de lens.

Je kan wel de polarisatierichting van het filter draaien door het ronddraaien van de filterring op de lens. zoals je de diafragma- of focusring draait. Dat is een ander verhaal. Dit heeft niets met die 90° te maken.

Het is dus niet naar links of rechts draaien, dat zijn die 90°. En die 90° geven het beste effect.
            Het is wel daarne het ronddraaien van het filter, rond de optische as van de lens, die het licht polarizeert om het effect te bekomen.

Groetjes

SKitch
            Last edited by Skitch; 16 juni 2005, 20:55.
            " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DEAN
              Haai8

Maak je echter geen illusie want als je een grijze lucht fotografeert dan mag je
              10 pola filters gebruiken, dan wordt de lucht nog niet blauw..
              Dat wist ik nu ook al wel

Comment

Working...
              X