Zijn er hier die een 90mm Tilt & Shift lens van Canon hebben?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Canon TS-E 90mm
Collapse
X
-
-
Re: Canon TS-E 90mm
'k Heb twee Hartblei Super Rotators, met Canon vatting.
Een 45mm/3.5 en een 120mm/2.8
Als je wil kan je die uittesten. (PM etje...)
De "Superrotator" wil zeggen dat je kan shiften en tilten in alle richtingen (360°) , onafhankelijk van mekaar. Dat is enerzijds een groot voordeel want multifunctioneel. Anderzijds is het soms teveel van het goede... Een goedbedoelde uitdrukking om te zeggen dat het soms "ingewikkeld" wordt om controle te houden over al die mogelijke instellingen. Lenzen die je dus duidelijk moet "leren kennen".
Het kwaliteitsverschil tussen de Canon en de Hartblei kan ik niet beoordelen. 'k Ben wel best tevreden met de Hartblei kwaliteit.
Het nadeel van de Canon (buiten de zekerheid van een lens te hebben van bijna L kwaliteit) is dat de Shift en de Tilt altijd 90° van elkaar verdraaid blijven. Die staan vast. Geen "superotator" dus....
Wel kan je de lens "openvijzen" en de Shift en de Tilt in lijn brengen. Dus geen 90° verdraaid maar 0° verdraaid. Wat me logischer lijkt. (**)
Dit is heel gemakkellijk gedaan maar : je MOET de lensvoet dan wel in de JUISTE richting 90° verzetten. (De website waar dit grondig uitgelegd wordt ben ik kwijt [PC-crash]),
(**) Als je Tilt en Shift lenzen gebruikt leer je vlug, na de speel en leer periode, om ofwel Tilt ofwel Shift te gebruiken. Dus Canon weet wel wat ze doen. Nochtans geeft de Hartblei de kans om ze samen te gebruiken. Wel moet je je hoofd er dan goed bijhouden of je loopt verloren met al de "mogelijkheden"
Hartblei gekocht bij Kievcamera
Ten slotte : als je het Scheimpflug principe kent kan die lens wonderen doen. (Google eens naar Scheimpflug ...) En na een beetje oefenen is het een makkie.
Ten allerlaatste : Een TS lens schreeuwt om een statief.
Groetjes
SkitchLast edited by Skitch; 10 mei 2005, 00:57."In een tijd van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad." ~ George Orwell
-
Oorspronkelijk geplaatst door Skitch'k Heb twee Hartblei Super Rotators, met Canon vatting.
Een 45mm/3.5 en een 120mm/2.8
Als je wil kan je die uittesten. (PM etje...)
De "Superrotator" wil zeggen dat je kan shiften en tilten in alle richtingen (360°) , onafhankelijk van mekaar. Dat is enerzijds een groot voordeel want multifunctioneel. Anderzijds is het soms teveel van het goede... Een goedbedoelde uitdrukking om te zeggen dat het soms "ingewikkeld" wordt om controle te houden over al die mogelijke instellingen. Lenzen die je dus duidelijk moet "leren kennen".
Het kwaliteitsverschil tussen de Canon en de Hartblei kan ik niet beoordelen. 'k Ben wel best tevreden met de Hartblei kwaliteit.
Het nadeel van de Canon (buiten de zekerheid van een lens te hebben van bijna L kwaliteit) is dat de Shift en de Tilt altijd 90° van elkaar verdraaid blijven. Die staan vast. Geen "superotator" dus....
Wel kan je de lens "openvijzen" en de Shift en de Tilt in lijn brengen. Dus geen 90° verdraaid maar 0° verdraaid. Wat me logischer lijkt. (**)
Dit is heel gemakkellijk gedaan maar : je MOET de lensvoet dan wel in de JUISTE richting 90° verzetten. (De website waar dit grondig uitgelegd wordt ben ik kwijt [PC-crash]),
(**) Als je Tilt en Shift lenzen gebruikt leer je vlug, na de speel en leer periode, om ofwel Tilt ofwel Shift te gebruiken. Dus Canon weet wel wat ze doen. Nochtans geeft de Hartblei de kans om ze samen te gebruiken. Wel moet je je hoofd er dan goed bijhouden of je loopt verloren met al de "mogelijkheden"
Hartblei gekocht bij Kievcamera
Ten slotte : als je het Scheimpflug principe kent kan die lens wonderen doen. (Google eens naar Scheimpflug ...) En na een beetje oefenen is het een makkie.
Ten allerlaatste : Een TS lens schreeuwt om een statief.
Groetjes
Skitch
Bedankt voor de uitvoerige uitleg Skitch,
Ik veronderstel dat die H. lenzen ook geen automatische koppeling hebben?
Wat me vooral aanspreekt aan de Canon versie staat hier : http://www.fredmiranda.com/TS-E90/
Hoe is dat met die H. lenzen? Heb je daar voorbeelden van?
Voor uw dossier : die link voor de Canon ombouw staat hier : http://www.outbackphoto.com/workflow/wf_42/essay.html
Groet,
--
Hans VR
Comment
-
Hallo HAns,
Bedankt voor de link. Staat al bij mijn faforieten..
De Hartblei is volledig manueel.
Foto's met de 120/2,8 vindt je op het album van SD-Dendermonde Het gebruikte lenstype vindt je onderaan de foto. Wel had ik toen nog geen UV filter en dat zie je er aan. Meestal is ze ook gebruikt als "gewone" lens. Sommige foto's zijn met duidelijke tilt.....
Enkele foto's van de 45/3,5 vindt je hier. (De andere foto's van de 45/3,5 zijn technisch en saai. MAar 'k Zal er deze avond nog eentje bijzetten.
Groetjes
SkitchLast edited by Skitch; 10 mei 2005, 19:29."In een tijd van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad." ~ George Orwell
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JadedWat ik me afvraag is waarom enkel de 24mm een L objectief is?
TS objectieven worden vooral gebruikt voor (professionele...) landschaps en architectuur fotografie. Dan komt een groothoek goed van pas.
Misschien daarom.
De TS-E 24mm en de TS-E 90 mm zijn beide beter gewaardeerd op gebied van lenskwaliteit dan de TS-E 45mm. Alhoewel de prijzen niet ver uiteen liggen : Ze hebben namelijk dezelfde prijs.
Groetjes
SkitchLast edited by Skitch; 13 mei 2005, 23:01."In een tijd van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad." ~ George Orwell
Comment
-
-
Zo te zien is deze lens een toplens. Alleen ,er is geen AF op.
Geen distortions, geen vignetering, neutrale kleurbalans, klein beetje flare, exelente optische eigenschappen, dus een zeer goede lens.
Zie ook :photozone.de
Groetjes
JOGroetjes
----JO
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JadedWat ik me afvraag is waarom enkel de 24mm een L objectief is?
sugar
Comment
-
ik doe niet liever dan panorama's maken. Daarom is die TS-e 90 perfect.
Wat ik me afvraag is of hij ook geschikt is voor portret fotografie?
Als ik een 90mm shift koop. Heb ik dan nog een 85mm L prime nodig? Denk het toch niet hé? Want die 90mm op Fred Miranda is ho*re scherp!Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door multipasserik doe niet liever dan panorama's maken. Daarom is die TS-e 90 perfect.
Wat ik me afvraag is of hij ook geschikt is voor portret fotografie?
Als ik een 90mm shift koop. Heb ik dan nog een 85mm L prime nodig? Denk het toch niet hé? Want die 90mm op Fred Miranda is ho*re scherp!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzeleIk heb ondertussen die TS-E 90mm lens gekocht en die is schitterend. Volgens mij ook perfect voor portret fotografie (maar dan wel in MF).
Anders koop ik de 85mm en een 24mm shift! Maar die 24mm was minder scherp geloof ik! Prijs is hetzelfde.Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzeleIk heb ondertussen die TS-E 90mm lens gekocht en die is schitterend. Volgens mij ook perfect voor portret fotografie (maar dan wel in MF).
sugar
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sugarEn dus moeilijk te combineren met een 20D of 350D (vanwege donkere zoeker)
sugarCanon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door multipasserMoeilijk is relatief! Ok de zoeker op een 350 is klein. Maar is het totaal ondoenbaar om die te combineren met een MF lens?
Een 20D en een 350D zijn totaal ongeschikt voor MF volgens mij. Ik heb zéér goede ogen (bij mijn laatste arbeidsgeneeskundig onderzoek scoorde ik voor mijn ogen respectievelijk 12/10 en 11/10) maar met een 20D MF lukt niet bij lenzen met kleine DOF
Ik heb hier een oude 135 mm f1/1.8 lens liggen en perfect focussen lukt gewoon weg niet
sugar
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzeleIk heb ondertussen die TS-E 90mm lens gekocht ...
Ik zie hier het begrip Scheimpflug passeren, en hoewel ik het princiepe wel snap heb ik op het internet nog niet echt veel foto's gevonden waar heel duidelijk wordt wat je met deze techniek kan bereiken.
Ik heb zelf ook wel wat belangstelling voor deze lens - vooral voor macro-opnames - maar heb jij (of anderen) wat voorbeelden van de mogelijkheden. En vooral van dat fameuze Scheimpflug princiepe in de praktijk? Kwestie dat ik Corné nog ne keer kan vragen op de koffieDigiCam
Comment
Comment