Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma/Tamron en de toekomst

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma/Tamron en de toekomst

Het moeilijkste aan een DSLR is de lenskeuze vind ik zelf. Nikon en Canon lenzen zijn steengoed maar ook keiduur.

Sigma en Tamron hebben uiteraard ook heel goeie lenzen waar iedereen veel goeds over spreekt en de prijs is beduidend lager dan de A-merken. Waarom zouden we dan de dure Nikon of Canon lenzen kopen?

Momenteel kijk ik uit naar een eerste Macro lens. Ik wou een Nikkor 105 kopen maar de Sigma 150 spreekt me ook zeker aan na het zien van een aantal testbeelden.

Goeie Sigma lenzen zijn ook al niet echt goedkoop. Een Sigma 150mm kost ook al snel een 600-700 euro.

Ik vraag me alleen af of het geen risico is hierin te investeren? Past deze lens in de toekomst nog op een nieuwe Nikon body?

Men zegt altijd dat een Nikon lens later nog waarde heeft en andere merken minder maar dat zeiden ze van mijn Toshiba laptop ook en waarom zou een goeie Sigma lens later geen waarde meer hebben?
    Je moet bij een eventuele latere verkoop ook nog een koper vinden zeg ik dan altijd.

Dus ik weet niet of je hiermee rekening moet houden bij de keuze tussen een Nikon of Sigma.

Of zou Sigma een soort van naverkoop dienst hebben en eventueel later de lens vatting aanpassen voor een nieuwe body mocht blijken dat deze niet compatibel is?

Stel je voor dat je voor 2500 euro Sigma lenzen koopt en die blijken later niet meer op je camera te passen?
    Nikon D70

Re: Sigma/Tamron en de toekomst

Bij toekomstige compatibiliteit gaat het niet zozeer om het feit of de vatting nog past op toekomstige camera bodies. Dat risico loop je net zo hard bij lenzen van je eigen merk.

Wat bij oudere Sigma lenzen vaak een probleem is is dat de electronica niet goed communiceert met de camera, omdat de lens niet berekend is op ontwikkelingen op dit gebied in nieuwe camera's. Wanneer je dit constateert schijnt Sigma soms kostenloos je lens van een nieuwe chip te voorzien. Als de lens echter niet meer in productie is kunnen ze hierover moeilijk gaan doen. Dit is voor mij een reden om in ieder geval geen hele dure Sigma lenzen aan te schaffen.

Mocht er een focusprobleem (front/backfocus) zijn met een toekomstige camera / lenzencombinatie en je wil de boel opnieuw laten calibreren (door Canon danwel Sigma), dan ben ik ook een beetje bang dat beide bedrijven elkaars producten de schuld gaan geven en service weigeren. Als je alleen Canon lenzen hebt kan je de camera EN je lenzen opsturen en kunnen ze bepalen of je camera of bepaalde lenzen een probleem vormen. Ik denk niet dat Canon's service center ook Sigma lenzen voor je gaat testen. Of dat Sigma zondermeer accepteert dat hun lens niet goed is als je op je oude Canon body geen problemen hebt en op je nieuwe wel.
    Gijs
    Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Ik volg je redenering Gijs.

Sigma komt ook om de haverklap met nieuwe lenzen uit en ik vermoed ook wel dat ze regelmatig lenzen upgraden dus als je dan een oudere versie hebt of ze is helemaal uit productie dan zou je wel eens een probleem kunnen hebben.

Ik ben er ook van overtuigd dat zowel Canon of Nikon alleen voor het eigen materiaal ondersteuning biedt. Gegarandeert dat ze elkaars producten de schuld geven mocht één van beide niet werken. Da's bij Apple net zo heb ik al mogen ontdekken.
      Nikon D70

Comment

Zou het kloppen dat Tamron een licensie heeft genomen op het communicatieprotocol tussen Nikon camera's en hun lenzen waardoor er met die lenzen geen communicatieproblemen zouden zijn? ik heb dat ooit ergens op dpreview gelezen maar weet niet of het waar is. Ik heb alleszins nog nooit over opnieuw 'gechipte' Tamrons gehoord.
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Ik denk dat ze bij Canon geen al te grote aanpassingen kunnen doen, want hun eigen lenzen moeten ook nog compatibel blijven met de eventuele nieuwe body. Als Canon wel zo'n drastische aanpassing zou doen, dan zijn ze ook in 1 klap alle klanten kwijt die met Sigma/Tamron of andere merken lenzen werken. Die zullen zich volledig tegen Canon keren, en volgens mij nooit nog een Canon kopen.
          En dat is volgens mij meer dan de helft van al hun klanten, die dan voor een volgende aankoop bij de concurrent zullen aankloppen .

En als die aanpassingen te groot zijn, dan zal Canon zelf er ook voor moeten zorgen dat alle bestaande Canon-lenzen aangepast worden. Dat zal dus wereldwijd enorm veel geld gaan kosten, en daarvoor zullen ze ook wel opletten.

Dus zal het volgens mij allemaal wel meevallen, ook omdat Canon het zich niet kan veroorloven om meer dan de helft van zijn klanten te verliezen .
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Daar heb je een punt Black B@ndit.
            Nikon D70

Comment

Zou het kloppen dat Tamron een licensie heeft genomen op het communicatieprotocol tussen Nikon camera's en hun lenzen waardoor er met die lenzen geen communicatieproblemen zouden zijn? ik heb dat ooit ergens op dpreview gelezen maar weet niet of het waar is. Ik heb alleszins nog nooit over opnieuw 'gechipte' Tamrons gehoord.
              Ik weet niet hoe het zit met Nikon, maar er waren vergelijkbare geruchten dat Tamron een licentie zou hebben genomen op Canons EF vatting en dus veel makkelijker dan bijvoorbeeld Sigma nieuwe EF lenzen zou kunnen maken. Dit gerucht is door Canon heel duidelijk afgeschoten, Tamron heeft gewoon beter de vatting geretro-engineerd (is dat een woord?). Met Nikon zal dit hoogstwaarschijnlijk juist hetzelfde zijn.

Comment

Feit is dat Sigma heel regelmatig problemen geeft bij nieuwe Canon bodys, en dan met het excuus komen dat ze reverse engineering moeten toepasen, en niet weten wat de volgende move van ome Canon gaat zijn. Raar, maar ik hoor dit bijna nooit van Tamron, Tokina of anderen.
                Trouwens, nu ik op de Minolta forums zit , blijk ik dit opnieuw te zien, en opnieuw bij , je raad het al, Sigma.
                Daarom, heel duur Sigma glas kopen?? ik weet het zo niet, maar een veilig gevoel geeft het niet, als je morgen een 1DmkIII koopt, en blijkt dat die 300mm APO 2.8 niet werkt. (nog erger als sigma dan zegt, helaas pindakaas...)

Comment

[QUOTE=Pondlib]
                  Ik vraag me alleen af of het geen risico is hierin te investeren? Past deze lens in de toekomst nog op een nieuwe Nikon body?
                  [QUOTE]

Mijn motto , in aandelen investeer je , niet in lenzen .
                  http://www.dullaert.net

Comment

Mijn motto , in aandelen investeer je , niet in lenzen .
                    bwa als ik 1500 euro afdok voor een lens dan heb ik die graag toch een tijdje

Comment

fotomateriaal kopen is een afschrijving, nooit en investering. tenzij het de job is, dan is het een investering. en een afschrijving.
                      Kunst is het evenwicht te vinden tussen uitegeven en genieten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door immage
                        bwa als ik 1500 euro afdok voor een lens dan heb ik die graag toch een tijdje

Tuurlijk daar ga ik ook mee akkoord ( daarom koop ik zelf ook geen sigma of tamron - alhoewel ik over dieze laatste al begin te twijfelen), maar lenzen dalen altijd in waarde , dus het is geen investeering .
                        http://www.dullaert.net

Comment

Tuurlijk is een lens een investering. Je geeft veel geld uit en je hoopt een tijd plezier te beleven van een lens. Als die lens op een gegeven moment niet meer werkt dan is dat jammer van die investering.
                          Gijs
                          Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Working...
                          X