Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macrolens

hallo,

Graag even wat advies, ik zou graag een Macro lens kopen voor bij mijn recent aangekochte Canon 350D, op dit ogenblik heb ik een drietal lenzen die mijn aandacht trekken
    1) Canon EF-s 60mm f2.8 Macro USM
    2) Canon EF 100mm f2.8 Macro USM
    3) Sigma 105mm f2.8 EX DG

Sigma lijkt iets goedkoper te zijn als ik wat prijzen zie en vergelijk, maar dat doet er niet toe, kwaliteit gaat voor.

Ten tweede heb ik nog een vraag ivm de samenvattende info die je krijgt als je de foto's bekijkt via ZoomBrowser, als ik foto's neem met de tele (75-300)
    en de teleconverter (2x), dan geeft de info slechts 300mm weer terwijl ik de lens volledig gebruik, dus 600mm, is dit normaal dat de teleconverter niet 'herkend' word door het toestel?

Alvast bedankt voor een antwoord

Canon Eos 350D - EF-s 18-55 * EF35-70 f3.5-4.5 * EF75-300 USM f4-5.6 * Tamron-F Teleconverter 2x C-AF1 BBAR MC7 * Sandisk CF Ultra II 1.0GB
    Last edited by Henk_01; 24 april 2005, 04:59.
    2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

Re: Macro lens

Ik zou bij die macrolenzen ook de Tamron 90mm overwegen. Daar hoor je veel goeds over.

Je kiest bewust niet voor de 150mm of 180mm macrolenzen?
    Gijs
    Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Op deze site kan je meer informatie vinden over die macrolenzen:

Ik weet niet waarvan je macro's wil maken, maar als je vlinders of insecten wil fotograferen dan is een langere lens wel aan te raden omdat je met een 100mm te dicht bij moet komen (en dan zijn de beestjes gewoonlijk weg).

Ik heb zelf de Sigma Macro 150mm f2,8 en daarover ben ik heel tevreden .

Als je onderwerpen fotografeert die zich niet (kunnen) verplaatsen (of wegvliegen) dan is een kortere macro wel handiger.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Nummer 2 , 'k heb daar niets dan lof over .
        http://www.dullaert.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs
          Ik zou bij die macrolenzen ook de Tamron 90mm overwegen. Daar hoor je veel goeds over.

Je kiest bewust niet voor de 150mm of 180mm macrolenzen?

Het is geen kwestie van (niet) bewust, maar 'k weet eigenlijk niet of je daar zoveel voordeel mee doet, misschien wel een beetje handig als je onderwerp kan vliegen (bv. vlinders) zoals Black B@ndit zegt, maar is het ook geen kwestie van een beetje geluk hebben bij het fotograferen van zo'n dingen?
          En eigenlijk ga ik liever dicht bij het onderwerp, indien mogelijk, dus dan liever een iets kortere lens.
          De Canon EF100mm f2.8 lijkt me ook de juiste keus vanwege de compatibiliteit, maar 'k ben der nog niet helemaal uit welke het zal worden.

groeten,
          2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henk_01
            Graag even wat advies, ik zou graag een Macro lens kopen voor bij mijn recent aangekochte Canon 350D, op dit ogenblik heb ik een drietal lenzen die mijn aandacht trekken
            1) Canon EF-s 60mm f2.8 Macro USM
            2) Canon EF 100mm f2.8 Macro USM
            3) Sigma 105mm f2.8 EX DG

Sigma lijkt iets goedkoper te zijn als ik wat prijzen zie en vergelijk, maar dat doet er niet toe, kwaliteit gaat voor.
            Kwalitatief zijn 2 en 3 gelijkwaardig, dus daar moet je je geen zorgen om maken. Van de 60mm heb ik nog te weinig gezien om een goed oordeel te vellen. Wat een beetje tegen die 1ste zou kunnen spreken is zijn EF-s vatting... de lens is niet bruikbaar op crops kleiner dan 1.6, maar dat hoeft geen verschil te maken...

Ten tweede heb ik nog een vraag ivm de samenvattende info die je krijgt als je de foto's bekijkt via ZoomBrowser, als ik foto's neem met de tele (75-300)
            en de teleconverter (2x), dan geeft de info slechts 300mm weer terwijl ik de lens volledig gebruik, dus 600mm, is dit normaal dat de teleconverter niet 'herkend' word door het toestel?
            Niet alle convertors geven de info door aan de cam, en voor zover ik weet hoort de Tamron bij diegenen die dat niet doen... De Canon en de Sigma doen het in elk geval wel, maar werken dan weer niet op de 75-300...
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Als aanvulling op mijn eerdere vraag, niemand ervaring met de MP-E 65mm 1 tot 5x 'Life Size' ?(negatief punt is hier waarschijnlijk de prijs; meer dan 900 Euro; en enkel manuele focus)

Ben nu toch aan het twijfelen gegaan tussen Canon 100mm en Sigma 150mm,
              spijtig dat canon zo geen tussenmaatje heeft.

groeten,

Comment

Forumlid Fredericrom heeft die gehad, en dan weer doorverkocht aan een ander lid... Misschien even zoeken, daar is ooit een lang draadje van geweest...
                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Ben nu toch aan het twijfelen gegaan tussen Canon 100mm en Sigma 150mm,
                  spijtig dat canon zo geen tussenmaatje heeft.

groeten,
                  ik ben ook aan't overwegen om er een ring tussen te zetten!
                  zoals hierboven gezegd is deze canon 100mm 2.8 gemakkelijk om bloemen enzo vast te leggen,maar voor insecten moet je er te kort op gaan zitten!
                  daarom overweeg ik een tussenring oid om het beste van allebei te hebben!
                  als je handen een beetje trillen moet je zeker niet hoger gaan dan 100mm,anders zie je door de lens een hevige aardbeving hoor!
                  suc6 met je aankoop!
                  grts; M

Comment

Waarom werken met een ring? Kan je dan niet beter een 150mm of 180mm (tele)macro nemen, 't is maar een idee hé...

Comment

Met een tussenring wordt de werkafstand nog korter, je moet dus dichter bij het onderwerp komen. Er is dan wel meer vergroting mogelijk.

Een 100mm + tussenring is dus niet hetzelfde als een 150mm.
                      BD0338BE

Comment

Ik denk een oplossing te hebben door een teleconverter ertussen te plaatsen of gaat dit niet? Is een macro een lens met vast brandpuntsafstand (Bv de Canon EF 100mm f2.8), anders kom ik toch in de buurt met 200mm, ook om vlinders te 'shooten', of ben ik mij hier ferm aant 't vergissen.

Comment

Met een teleconverter verlies je altijd scherpte, en bovendien is die 100mm + convertor duurder dan bijvoorbeeld een Sigma 180 of 150mm.
                          BD0338BE

Comment

Converter heb ik reeds, moet dus enkel nog de gepaste lens vinden,(alleen geen ef-s lens want die is niet compatibel met de convertor), maar de ander uitkomst zou de tussenring EF 25 II kunnen zijn) maar de prijzen zijn aan de stevig kant, heb deze namiddag effe info gaan vragen waar mijn toestel van komt:

Canon EF-s 60mm: 449 Euro
                            Canon EF 100mm: 692 Euro
                            Sigma EX DG 105mm: 539 Euro
                            Sigma EX DG 150mm: 779 Euro

Stevig prijs als je al naar een Sigma 150mmm gaat....

Comment

Die Sigma 150mm heb ik een paar euro meer betaald dan wat jij zou moeten betalen voor de 105mm .

Kijk hier eens: www.sdcard.be

Ondertussen is die daar ook al een beetje duurder geworden, nu kost die 568 euro (tot einde voorraad).
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X