Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portret/weinig licht/wandellens: welke?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• portret/weinig licht/wandellens: welke?

Ok, ik zit met een dilemma. Ik zoek een vervanging voor de Nikon 18-70 kitlens, om vooral te gebruiken op feesten voor portretten van mensen. Tegelijk zou ze moeten dienen als wandellens. Ik heb twee redenen om op tocht te gaan naar vervanging: ik vond de 70mm soms (vaak) te kort komen in situaties waarbij je onderwerp niet mag zien dat je een foto aan het maken bent (voor de goede zeden: om natuurlijke portretten te maken hé ) en in situaties waarbij je weinig licht hebt en toch zonder flits wil werken. Ik heb hiervoor een Minolta A1 en ik grijp nog geregeld terug naar de gestabiliseerde 200mm lens die daarin zit, jammer dat er zoveel ruis zit op iso > 200. Ik zoek dus eigenlijk een lens om te doen wat ik met mijn Minolta kan, maar dan beter ! Ik dacht aan vier mogelijke keuzes:

- de Tamron 28-75 2.8: lichtsterk, maar niet veel meer bereik, wel goedkoop
    - de Nikon 24-120 VR: jammer genoeg weinig lichtsterk, wel VR maar ik ben bang dat die niet genoeg compenseert, voorlopig toch mijn voorkeur
    En dan in het groter tele-bereik:
    - de Nikon 70-200 VR: prachtlens, maar reuzegroot om een hele avond op een feest vast te houden, verlies aan groothoek wordt gecompenseerd door winst aan tele, maar lijkt me toch niet ideaal; peperduur!
    - De Sigma 70-200: geen VR maar voor de rest even lichtsterk als de Nikon

Wat met een Sigma 150 2.8 macro of zo, bruikbaar hiervoor? Ze schijnt scherp te zijn en is lichtsterk en k ga me toch een macrolens kopen? Natuurlijk geen vr en vooral ook geen zoom of breedhoek?
    Help mij!

Re: portret/weinig licht/wandellens: welke?

De Sigma 150mm f2,8 Macro is in ieder geval een heel scherpe macrolens. Ik heb er ook al een paar testfoto's mee gemaakt op f2,8 en die vallen ook best mee.
    Vanavond heb ik waarschijnlijk de kans om die beter te testen in omstandigheden waar de f2,8 goed van pas zal komen. Morgen weet ik daarover hopelijk wat meer .

Maar voor portretten moet je toch echt ver van je model afstaan met die 150mm. En als wandellens is die ook zeker niet geschikt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

weet niet of het perse een zoom moet zijn, maar wellicht is de nikon 180mm/2.8 een mooie aanvulling hiervoor. De lens is half zo lang als de nikon 70-200VR, weegt de helft ofzo en is vreselijk scherp en open (2.8) te gebruiken. Voorts is hij veel voordeliger...
      Mijn Foto's

Comment

Ik denk dat je iets zoekt dat niet bestaat. Een lichtsterke zoom met een groot bereik is nou eenmaal groot en lomp. Bovendien lever je bij grote zoombereiken in op kwaliteit. Met een paar compacte maar lichtsterke primes kom je misschien ook een heel eind.

Zoals iemand hier al eens zo mooi zei: het wisselen van lenzen is een privilege, niet een last!
        Gijs
        Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Met eenzelfde doel voor het ogen, heb ik me de SONY DSC-F828 aangeschaft.
          Lichtsterk (f2-2.8) mooie 7x zoom (28-200) gering gewicht (1 Kg) en geringe omvang.
          Last edited by Jazzaddict; 2 mei 2005, 09:49.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs
            Ik denk dat je iets zoekt dat niet bestaat. Een lichtsterke zoom met een groot bereik is nou eenmaal groot en lomp. Bovendien lever je bij grote zoombereiken in op kwaliteit. Met een paar compacte maar lichtsterke primes kom je misschien ook een heel eind.

Zoals iemand hier al eens zo mooi zei: het wisselen van lenzen is een privilege, niet een last!
            Het hoeft niet per sé een zoom te zijn met een groot bereik. Ik heb alleen al vaker het gevoel gehad dat ik met de 18-70 nét dat ietsje te kort kom op het tele eind. Ik zoek dus iets dat tenminste rond de 100 mm kan (waarmee k eigenlijk de tamron al uitsluit). De 70-200's zijn groot; maar zijn ook bruikbaar voor 1001 andere dingen natuurlijk. Heeft er hier iemand ervaring met de Nikon 24-120 VR? Ik wil ook eens weten wat mensen hier zoal gebruiken als portretlens op feesten (trouwfeesten bv, maar ook kleinere verjaardagsfeesten of zo)?
            En inderdaad, primes zijn een goed idee, maar niet altijd handig in de omstandigheden die ik voor ogen heb. K ga er toch eens naar kijken!

Comment

ik zie mijn eigen nu ook wel nie een avond op een feest dan nog me mijn 70-200 rondzeulen zenne

gewicht valt goed mee, maar de lengte denk da ik regel matig es e glas ga omstoten dan...

op feesten zou ik eerder gebruik maken van de 28-70. ideale portretlens he... maar redelijk wat euros en zwaar,...
              de 28-70 + d70 + sb 600 is een dik boeleke zenne perfect voor feesten maar denk nie da ik ze ga menemen als ik 25 km ga gaan wandelen want dan hangt mijne nek aan mijn knieën zenne. (alhouel, ik heb er als een 25 en eens 30 km mee gedaan)

da all in one oplossing bestaat niet he.
              ik zou es kjiken naar 28-70 en 70-200 vr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door immage
                ik zou es kjiken naar 28-70 en 70-200 vr
                Heb net dezelfde lenzen en ze zijn inderdaad WOW

Kosten inderdaad wel een pakske, maar daarvoor krijgt ge ook top-glas in de plaats en ze zijn scherp zenne, neem dat maar van mij aan.

Sven

Comment

Moraal van het verhaal: toch maar eens uitkijken naar de Tamron 28-75 2.8 ipv de Nikon VR 24-120 3.5 5.6?

Comment

"Op papier" zou de Sigma 28-105mm f2.8-4.0 het gewenste bereik bieden, maar ik vermoed dat de beeldkwaliteit wellicht te wensen overlaat?...

Tot op vandaag weinig commentaar hierover gelezen.
                    Iemand praktijkervaring met dit objectief?

Comment

De 24-120 vr is een knap lenske en lekker scherp als je het niet wijd open gebruikt, op 120 is het geen lichtsterk lenske, maar voor de rest een prima allrounder. Je mag hem gerust is komen testen, zelf heb ik beslist om voor lichtsterkere lenzen te gaan.
                      Groeten.
                      Last edited by paepke; 2 mei 2005, 15:51.
                      KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
                      http://www.photopat.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                        "Op papier" zou de Sigma 28-105mm f2.8-4.0 het gewenste bereik bieden, maar ik vermoed dat de beeldkwaliteit wellicht te wensen overlaat?...

Tot op vandaag weinig commentaar hierover gelezen.
                        Iemand praktijkervaring met dit objectief?
                        Deze lens zat bij mijn 2e handse D30, en ik ben er zeker niet ontevreden over. Als ik zie wat die lens nieuw kost (€ 200), mag je geen L-prestaties verwachten uiteraard, maar ze is toch tamelijk lichtgevoelig ondanks z'n lage prijs!

Maar vel zelf maar een oordeel met volgende voorbeeldjes.
                        (ze zijn dus 'maar' 3 megapixel hé )

Comment

De Sigma 150mm lijkt me geen gekke lens. Ik heb zelf de 3,5/180mm en ben daar zeer tevreden over. De 2,8 150 is lichtsterker en 150 is zeker een mooi brandpunt.
                          Wat Edwin over de 180mm zegt is zeker waar, ik ben er zelf ook een groot fan van, alleen heb ik nu die Sigma om zowel de 200 micro als de 180 tele te vervangen.
                          Voor hogere lichtsterkte zou ik zeker kijken naar de 1.8 85mm of de 2.0 135 DC lens.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
                            Deze lens zat bij mijn 2e handse D30, en ik ben er zeker niet ontevreden over. Als ik zie wat die lens nieuw kost (€ 200), mag je geen L-prestaties verwachten uiteraard, maar ze is toch tamelijk lichtgevoelig ondanks z'n lage prijs!

Maar vel zelf maar een oordeel met volgende voorbeeldjes.
                            (ze zijn dus 'maar' 3 megapixel hé )
                            Thx voor je reactie Tony!
                            Idd. zeer overtuigende beelden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                              Thx voor je reactie Tony!
                              Idd. zeer overtuigende beelden...
                              De redelijk overtuigende zijn genomen met volle zon, dus met diafragma behoorlijk dicht, de laatste foto is zo te zien met diafragma verder open genomen maar overtuigt dan ook allerminst, zelfs niet op deze resolutie. Logisch ook voor, maar voor hetzelfde geld heb je een 1,8 85mm in zeer goede staat die ERG veel beter presteert.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

Comment

Working...
                              X