Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nee, zo spijtig genoeg niet. De 18-55 heeft een EF-s vatting die speciaal is gemaakt voor de nieuwe Canon 1,6x crop DSLR's. MAW alleen voor de 300D, de 20D en de 350D zover.
Ach, voor de handige Harry bestaat er altijd een oplossing...
yep en ik heb het met succes gedaan, als je wat handig bent en je durft het aan is het niet zo moeilijk, koop een 2e handse ef-s18-55 en voor 50euro zet je eigenlijk geen kapitaal op het spel. Zo heb ik het ook gedaan.
alleen had ik toen nog een 10D en is de lens erbij verkocht dus kan het niet meer tonen aan je.
De 20D heb ik ook met de kitlens gekocht maarja deze blijft tot dusver standaard tenzij er een fullframe in de plaats voor zou komen, dan 'zaag' ik er opnieuw een stukje af.
De 20D heb ik ook met de kitlens gekocht maarja deze blijft tot dusver standaard tenzij er een fullframe in de plaats voor zou komen, dan 'zaag' ik er opnieuw een stukje af.
Ik weet niet of dit ook met een fullframe camera zal werken. De EF-S lenzen hebben een kleinere beeldcirkel dan de gewone EF lenzen, om makkelijker op de 1,6x crop camera's te werken. Je kan een EF-S lens wel zo verbouwen dat die op een 10D werkt, aangezien de 10D ook een 1,6x crop heeft, maar ik denk dat de beeldcirkel van die lenzen te klein is voor fullframe camera's. Je krijgt dan waarschijnlijk enkel een kleinere cirkel in het midden die belicht is.
yep en ik heb het met succes gedaan, als je wat handig bent en je durft het aan is het niet zo moeilijk, koop een 2e handse ef-s18-55 en voor 50euro zet je eigenlijk geen kapitaal op het spel. Zo heb ik het ook gedaan.
alleen had ik toen nog een 10D en is de lens erbij verkocht dus kan het niet meer tonen aan je.
Hoe moet je dat dan doen die verbouwing?
Komt er dan geen licht binnen tussen lens en body?
is er geen vervorming aan de randen als je hem op een 10D draait?
Is de communicatie tussen de lens en de body van de 10D optimaal.
Neem je geen risico tot beschadiging van je body. Daar wil ik wel 100% zeker van zijn want ik zou niet graag mijn body (die ik destijds voor maar dan 2000 EUR gekocht heb) beschadigen of ontregelen. Ik zeg dit omdat ik ergens op een Canon site gelezen heb dat je deze lens niet mag aanpassen zonderrisico voor je body.
Allé, overtuig mij ... :-)
Nicodemus
"Een foto bekijken is als wijn proeven. Het is de proever die beslist of hij goed is."
Neem je geen risico tot beschadiging van je body. Daar wil ik wel 100% zeker van zijn want ik zou niet graag mijn body (die ik destijds voor maar dan 2000 EUR gekocht heb) beschadigen of ontregelen. Ik zeg dit omdat ik ergens op een Canon site gelezen heb dat je deze lens niet mag aanpassen zonderrisico voor je body.
Nicodemus
Op die site staat er duidelijk bij dat het op eigen risico is...
Niemand kan of durft je garanderen dat alles zonder problemen zal werken .
Ik zou zelf eerder wat meer uitgeven voor een lens die wel voor je body gemaakt is dan zo'n risico te moeten nemen .
Hoe moet je dat dan doen die verbouwing?
Komt er dan geen licht binnen tussen lens en body?
is er geen vervorming aan de randen als je hem op een 10D draait?
Is de communicatie tussen de lens en de body van de 10D optimaal.
Nicodemus
Beschadiging aan de electronica is uitgesloten daar deze lens werkt op een 20D, 300D (en 350D bestond toen nog niet) daar ging ik van uit.
Het risico voor de beschadiging is eigenlijk zeer klein als het goed gedaan is.
De beschadiging die kan volgen als je de laatste ring niet verwijderd is je spiegel die ertegen klapt en aan diggelen vliegt. Gevolg: spiegel stuk en 95% kans dat je sensor ook beschadigd is.
Ik ging als volgt tewerk:
2e hands lensje 18-55 toen 65euro voor betaald. Eerst het lenselement met karton en schilderskleefband afgeplakt om er geen krassen op te maken en dan de achterste ring zo mooi mogelijk met een ijzerzaagje afgezaagd, gevijld, geschuurd,... en met een schuifmaat alles nagemeten wel 100 keer en vergeleken met een 28-80 lensje van op mijn Canon 500n. Ik wist dat deze lens zonder probs op mijn 10D werkte. Dus na het vele passen en meten heb ik toen besloten om omgekeerd eerst te werk te gaan, want mijn analoge body gebruikte in toch nooit meer. Dus de AANGEPASTE 18-55 op mijn 500n en toen met een geknepen hart de ontspanknop ingedrukt en wat een geluk ik hoorde geen glas breken. Daarna nog een dag of 2 getwijfeld en alles voor de 200e keer nagemeten en gedaan met mijn 28-80 en toen besloten deze AANGEPASTE lens op mijn 10D te plaatsen. Daarna was ik zo bang dat de spiegel zou breken dat ik de kamer uitgeweest ben en aan mijn vrouw gevraagd heb om op de ontspanknop te drukken en iets in de keuken te fotograferen. En 1 min later kwam mijn echtgenote uit de keuken met een foto op het toestel. sindsdien was de lens dus goedbevonden.
Maar ik verzeker je dit is ALLEMAAL op eigen risico. Niets verzekert je hiervoor en verzeker jou ook niet dat het bij jou lukt. Zaag je het stuk 0,5 mm te lang af en klapt je spiegel ertegen dan is je body naar de filipijnen.
Ik nam ook een enorm risico, maar ik moest het weten of het kon.
Als die kitlens een EF-s model is zal je die na het afzagen nog steeds niet op een fullframe kunnen gebruiken vermits ze een kleinere beeldcirkel hebben!! Of anders gezegd, je gaat ze wel kunnen monteren en gebruiken maar je zal zware vignettering hebben
Ik heb nog een ander vraagje: die EF-s lenzen passen enkel op digitale toestellen met kleinere ccd's, maar moet ik die 18 en 55 nu ook nog x1.6 doen of niet??
Comment