Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Makro: welk objectief ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Makro: welk objectief ?

Aan iedereen op dit forum, bedankt voor de feedback voor een groothoekzoom.

Nu de volgende vraag: ik wil mijn eerste stapjes zetten in de wereld van de makrofotografie. Welk objectief raden jullie me aan, en waarom ?

Alvast bedankt,

Patrick
    Nikon D200 en een grote zak glas

Re: Makro: welk objectief ?

Hi,

Ik heb sinds 2 weken de Sigma 50 f2.8 EX DG Macro. Gekocht op e-bay 219 euro(er komt wel 20 euro verzending bij).Deze lens is lichtsterk, klein, compact en haarscherp, perfect om mee uit de hand te fotograferen!!
    Ben hier zéér tevreden over. Zie maar op mijn site, alle macro foto's zijn genomen met deze lens. En als er al eens een niet al te scherpe foto tussen zit is dit mijn fout en zeker niet te wijten aan de lens!! Ben nl. ook nog maar 2 weken met macro fotografie bezig

Danny
    Last edited by danny verhamme; 31 oktober 2005, 16:41.
    Canon 1 DMark II - EF 70-200 f2.8 L USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TripleP
      Aan iedereen op dit forum, bedankt voor de feedback voor een groothoekzoom.

Nu de volgende vraag: ik wil mijn eerste stapjes zetten in de wereld van de makrofotografie. Welk objectief raden jullie me aan, en waarom ?

Alvast bedankt,

Patrick
      Eerste vraag die je je moet stellen is deze : welke soort macro wil je doen? Voorwerpen, beestjes, insecten, bloemen......
      Voor niet bewegende voorwerpen zijn 50 mm tot 105 mm macro lenzen perfect bruikbaar..... wil je de schuchtere beestjes gaan fotograferen, dan heb je een grotere werkafstand nodig en kijk je beter uit naar een 150 of 180 mm macrolens.
      Het merk van de lenzen laat ik een beetje in het midden omdat ieder merk wel zijn eigen goede macrolenzen maakt.
      Ikzelf heb gekozen voor de Sigma 180 mm f/3.5 macro nadat ik de 60 mm en de 105 mm van Nikon had verkocht.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
        Eerste vraag die je je moet stellen is deze : welke soort macro wil je doen? Voorwerpen, beestjes, insecten, bloemen......
        Voor niet bewegende voorwerpen zijn 50 mm tot 105 mm macro lenzen perfect bruikbaar..... wil je de schuchtere beestjes gaan fotograferen, dan heb je een grotere werkafstand nodig en kijk je beter uit naar een 150 of 180 mm macrolens.
        Het merk van de lenzen laat ik een beetje in het midden omdat ieder merk wel zijn eigen goede macrolenzen maakt.
        Ikzelf heb gekozen voor de Sigma 180 mm f/3.5 macro nadat ik de 60 mm en de 105 mm van Nikon had verkocht.
        Inderdaad, ik had mijn vraag iets specifieker moeten stellen. Uiteindelijk zou ik zowel niet bewegende onderwerpen als de "schuchtere beestjes" willen fotograferen. Ik ben ondertussen al heel de namiddag aan het surfen, en ik denk dat het in de richting 150 mm zal gaan. Ik heb onlangs op dit forum foto's gezien, gemaakt met een Sigma 150 mm macrolens, en die bevielen me wel. Vraag is natuurlijk: origineel Nikon of een onafhankelijk merk...

Comment

180mm

Comment

Sigma 150mm f2.8

Comment

Het is gewoon niet waar dat je werkafstand met een 150 180 of 200 groter wordt dan met een 105.
              Dat is te wijten aan de IF van die lenzen waardoor bij close focussen het brandpunt vrij kort wordt.
              Wie het niet met me eens is mag gelijk zijn 105mm Sigma of Nikon voor een redelijke prijs middels pm aanbieden want ik ben driftig op zoek.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

Hallo, deze moet voor digitaal zeer goed scoren!

Heeft ook een verdaaibare filterhouder op uiteinde voor cir. pol. filters.

Een van mijn droomlijstje

Comment

Nikkor Micro 105 AF-D. Compacte, solide lens en goed voor veel macro onderwerpen : bloemen, insecten,....
                  Ze is niet echt geschikt voor vlinders of libellen. Het hangt er een beetje vanaf hoeveel honger ze hebben.
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
                    Het is gewoon niet waar dat je werkafstand met een 150 180 of 200 groter wordt dan met een 105.
                    Dat is te wijten aan de IF van die lenzen waardoor bij close focussen het brandpunt vrij kort wordt.
                    Allé, daar gaan we weer voor de ongelovigen :

180mm haalt 1:1 op 46cm
                    150mm haalt 1:1 op 38cm
                    105mm haalt 1:1 op 31cm
                    50mm haalt 1.1 op 19cm

Dat lijkt mij toch wel korter, niet?

Comment

Niet onbelangrijk: de 180 en de 150 zijn beiden IF (internal focus), waarbij de tubus niet uitschuift bij scherpstelling. Deze objectieven blijven dus steeds hun constante lengte behouden.
                      De 105 en de 50 daarentegen worden wél langer bij focussen. Sommige insecten appreciëren dat niet altijd!...
                      BTW, ook de afwerkingskwaliteit van de 180 en de 150 zijn van een duidelijk hoger niveau dan dat van de 105 en de 50...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                        Niet onbelangrijk: de 180 en de 150 zijn beiden IF (internal focus), waarbij de tubus niet uitschuift bij scherpstelling. Deze objectieven blijven dus steeds hun constante lengte behouden.
                        De 105 en de 50 daarentegen worden wél langer bij focussen. Sommige insecten appreciëren dat niet altijd!...
                        BTW, ook de afwerkingskwaliteit van de 180 en de 150 zijn van een duidelijk hoger niveau dan dat van de 105 en de 50...
                        Luc,

Ik ga ervan uit dat je nu van de Sigma lenzen spreekt ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                          Spijtig maar heel waar
                          BD0497BE : Nikon body + glas
                          www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TripleP
                            Luc,

Ik ga ervan uit dat je nu van de Sigma lenzen spreekt ?
                            idd.!

Comment

Ik had de Canon 100mm en heb die geruild voor een Sigma 150mm.

Reden?

1) De Sigma is geen pakje plastiek dat je vast hebt, de zonnekap is standaard meegeleverd en de statiefring ook.

2) De Sigma is sneller en scherper dan de Canon.

3) 150mm geeft de kans om op grotere afstand te werken (180mm ook natuurlijk).

Bij een 50mm moet je voor grotere afstanden een externder* gebruiken, wat kwaliteitsverlies geeft.

Om een 150 of 180mm voor korterbij te gebruiken kan je een extension tube* gebruiken welke buiten iets minder licht geen vervorming teweeg brengt.

*Ter info => in een extender zit een stuk glas, in een extension tube niet.

Op een lens kan je gemakkellijk ook een clopse-up voorzetlens (OA Canon 500D) gebruiken wat de vergrotingsfactor groter maakt en de werkafstand kleiner zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies (natuurlijk geen bazar kopen ook niet). Die voorzetlenzen werken best op lenzen van >70mm.

Simpel besluit :
                              Je kan van een lens met grotere werkafstand (150-180mm) redelijk goedkoop en zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies een lens maken voor dichterbij.
                              Het omgekeerde kan ook, je kan van een lens voor kleinere werkafstanden (50-100mm) een lens maken voor grotere werkafstanden maar met meer geld- en kwaliteitsverlies.

Het IF systeem heeft zekers zijn voordelen, de lens wordt niet langer, zeker belangrijk als je op korte afstand wil fotograferen zonder ergens tegen te stoten (als je bijv. door een kiekendraad wil fotograferen).

Wat je meest gebruikt zal je zelf moeten uitmaken en uw keuze daar naar richten.

Mvg,
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Working...
                              X