Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extender

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Extender

Hallo,

Ik hoorde van iemand dat de Canon extender enkel op L-glas past. Het zou mechanisch onmogelijk zijn om er non-L glas op te zetten.
    Klopt dit?
    en is dit ook het geval voor extenders van andere merken?
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Re: Extender

Oorspronkelijk geplaatst door ODB
    Hallo,

Ik hoorde van iemand dat de Canon extender enkel op L-glas past. Het zou mechanisch onmogelijk zijn om er non-L glas op te zetten.
    Klopt dit?
    Tamron extenders zijn universeel. Deze passen dus zeer zeker op alle lenzen. Sigma is beperkt als ik het goed heb en Canon is beperkt tot een aantal L lenzen.

P.s. : Ga voor de 1.4x en niet de 2x
    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ODB
      Hallo,

Klopt dit?
      Wat betreft de Canon extenders kun je één en ander nakijken op de Canon website. Bedenk wel dat elk merk zijn extenders optimaliseerd voor hun eigen lenzen. Zo heb ik zowel een Sigma 1.4x als een Canon 1.4x, en zowel een Tamron 2.0x als een Canon 2.0x. Die oude Tamron werkt toevallig ook zeer goed op mijn Sigma 180mm macro lens maar absoluut niet op mijn Canon 400mm f/4 lens. De Canon 2.0x werkt dan weer wel prima op mijn 400mm f/4.

Comment

Inderdaad, de canon extenders werken enkel op:
        1) 70-200mm f 2.8 L (IS) USM
        2) 70-200mm f 4.0 L
        3) 100-400mm F 4.5-5.5 L IS USM
        4) 400mm f4.0 DO IS USM
        5) op alle lenzen uit de L-serie met vast brandpunt van 135mm of meer

Ik zou ook opteren voor de 1.4x i.p.v. 2.0x tenzij je over L-lenzen beschikt met vast brandpunt en f2.8 of lager

Geert
        Last edited by raceshot 2nd; 24 februari 2005, 20:19.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raceshot 2nd
          Ik zou ook opteren voor de 1.4x i.p.v. 2.0x tenzij je over L-lenzen beschikt met vast brandpunt en f2.8 of lager

Geert
          www.raceshots.be
          Lager dan f/2.8 bestaat bij mijn weten niet bij Canon tele's . Trouwens, die 2x werkt prima op al die f/4 telelenzen (400,500 & 600), alleen werkt enkel het centrale AF punt nog (bij de 1D reeks uiteraard).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
            Lager dan f/2.8 bestaat bij mijn weten niet bij Canon tele's
            Ik denk zomaar voor de vuist weg aan de 135mm f/2 en de 200mm f/1.8, die je toch bezwaarlijk groothoek-objectieven kan noemen he....

Mvg,

Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartD
              Ik denk zomaar voor de vuist weg aan de 135mm f/2 en de 200mm f/1.8, die je toch bezwaarlijk groothoek-objectieven kan noemen he....

Mvg,

Bart
              ok, je hebt gelijk Bart. Ik had enkel maar oog voor de echte tele's ( > 300mm).

Comment

ik was van plan de canon 70-200 f2.8 L IS USM en een 2x converter te kopen maar blijkbaar word dit hier afgeraden en beter een 1.4 te nemen, waarom?

Comment

2 redenen.

Er komt 2 f/stop extra bij en iedereen die die extender heeft of gehad heeft doet hem weg omdat ie te veel onscherpte geeft(spijtig toch met al uw prima glaswerk) en idd deze extender is gemakkelijk te vinden op de 2° handels markt, in tegenstelling tot de 1.4.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door teddy-bear
                    2 redenen.

Er komt 2 f/stop extra bij en iedereen die die extender heeft of gehad heeft doet hem weg omdat ie te veel onscherpte geeft(spijtig toch met al uw prima glaswerk) en idd deze extender is gemakkelijk te vinden op de 2° handels markt, in tegenstelling tot de 1.4.

Mijn aankoop plannen zijn gewijzigd van een 20D naar een 1D Mark II , telt die regel " EF 70-200mm f/2.8L IS USM met extender 2.0 x " ook of heb je bij dit toestel geen of minder last , werkt de AF dan even snel en goed als zonder extender ?

Om m'n vraag anders te stellen : doe ik er goed aan om EF 70-200mm f/2.8L IS USM aan te schaffen met de 2.0 of neem ik beter de 1.4 ?? met de 2.0 zit ik dan ongeveer op een f/4 ?? of ben ik mis ... help
                    "Denk zelf. Kijk Zelf. Oordeel Zelf. Beslis zelf. "

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Night666Watcher
                      Mijn aankoop plannen zijn gewijzigd van een 20D naar een 1D Mark II , telt die regel " EF 70-200mm f/2.8L IS USM met extender 2.0 x " ook of heb je bij dit toestel geen of minder last , werkt de AF dan even snel en goed als zonder extender ?
                      De AF van de 1D werkt beter dan de 20D en gaat tot f8 i.p.v. f5.6. De regel 1.4x kost 1 stop, 2x extender kost 2 stops, is universeel en niet afhankelijk van het toestel.
                      Het toestel bepaalt wel of het AF nog toestaat of niet bij een bepaalde minimale f-waarde. Over het geheel genomen zal de 1D beter functioneren dan de 20D, maar hoeveel precies kan ik je niet vertellen.

Om m'n vraag anders te stellen : doe ik er goed aan om EF 70-200mm f/2.8L IS USM aan te schaffen met de 2.0 of neem ik beter de 1.4 ?? met de 2.0 zit ik dan ongeveer op een f/4 ?? of ben ik mis ... help
                      De 1.4 levert f4 op en de 2x f5.6 bij een 2.8 lens als ik me niet vergis

Even in het algemeen, een extender levert altijd kwaliteitsverlies op. Hoeveel te meer je vergroot, hoe meer verlies en andere problemen. Vandaar dat iedereen je aanraadt om niet verder dan 1.4 te gaan bij een zoom lens. Voor een prime ligt het weer anders en kun je wel naar 2x gaan zonder al teveel verlies in kwaliteit.
                      Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                        Even in het algemeen, een extender levert altijd kwaliteitsverlies op. Hoeveel te meer je vergroot, hoe meer verlies en andere problemen. Vandaar dat iedereen je aanraadt om niet verder dan 1.4 te gaan bij een zoom lens. Voor een prime ligt het weer anders en kun je wel naar 2x gaan zonder al teveel verlies in kwaliteit.
                        Beter de EF 300mm f/4L IS USM nemen dan met de 2.0 extender ?

Wat is de min. afstand van die lens dan ? een paar meter ?

Stel op de EOS 1D Mark II + EF 300mm f/4L IS USM + 2.0 extender, ...
                        300mm x 2.0 = 600 x 1.3 (cropfactor) = 780mm , dus verlies 2 stops dan is dit iets van f/6 ? ben ik juist in m'n berekening ? De snelheid van de AF zou dus niet mogen veranderen want die AF (met extender) werkt tot op f/8 op die 1D Mark II , corrigeer me als ik verkeerd ben aub ...
                        "Denk zelf. Kijk Zelf. Oordeel Zelf. Beslis zelf. "

Comment

Beter de EF 300mm f/4L IS USM nemen dan met de 2.0 extender ?
                          Hangt er vanaf hoe flexibel je wilt zijn. Naar ik begrepen heb is de 300mm een geweldig goede lens. Met 2x Canon convertor zal het ook best goed zijn. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Wat is de min. afstand van die lens dan ? een paar meter ?
                          Geen idee hoe dit uitpakt met een extender.

Stel op de EOS 1D Mark II + EF 300mm f/4L IS USM + 2.0 extender, ...
                          300mm x 2.0 = 600 x 1.3 (cropfactor) = 780mm , dus verlies 2 stops dan is dit iets van f/6 ? ben ik juist in m'n berekening ? De snelheid van de AF zou dus niet mogen veranderen want die AF (met extender) werkt tot op f/8 op die 1D Mark II , corrigeer me als ik verkeerd ben aub ...
                          f4 -> f5.6 -> f8 = is 2 stops
                          Je zit dus precies op de grens. De AF snelheid onder goede lichtomstandigheden zal er niet echt onder lijden. Je verliest echter wel 3/4 (zeg ik dit goed ?) van het binnenkomende licht. Anders gezegd, in de schemering kun je met f4 nog betrouwbaar AF'en met f8 niet meer. Manueel kan natuurlijk wel. Alles heeft z'n prijs.

Het betekent ook dat je sluitersnelheid omlaag moet. Kun je b.v. bij f4 nog met 1/1000ste een foto trekken zal dit bij f8 al 1/250ste zijn. Zodra er minder licht is moet je nog verder terug. Een statief is dus een vereiste voor deze combi !

Voor de volledigheid over die 780mm. Je berekening klopt voor zover het gaat om de beeldhoek. De beeldhoek zal conform een 780mm lens zijn. Je vergrotingsfactor is en blijft die van een 600mm lens.
                          Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Stomtoevallig dit topic net gevonden: http://dutchphotozone.nl/viewtopic.p...cd50327f73a622

Zou even kijken !
                            Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Working...
                            X