Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF-S 60 mm 2.8 Macro USM versus EF-100mm 2.8 Macro USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF-S 60 mm 2.8 Macro USM versus EF-100mm 2.8 Macro USM

    Heb hier vrij recent een Canon EF-S 60 mm 2.8 Macro USM lens gekocht die ik gebruik op mijn 7D
    om wat te "experimenteren" met Macro fotografie. Zit hier 's avonds nogal wat te prutsen aan tafel met die
    donkere dagen... mijn duifjes zitten al lang op stok als ik thuis kom...

    Nu, voor de kleinere insecten komt de EF-S 60 mm wat tekort heb ik ondervonden (de eerste resultaten toch).
    Wat ik me afvraag hoe de EF-100mm 2.8 Macro USM zou presteren (in vergelijking met die EF-S 60 dus op de 7D) ?
    In welke zin kan die mogelijks een verbetering op leveren ?
    "If any" uiteraard (de 7D is ondertussen een oud beestje waar ik geen wonderen van verwacht...).

    Natuurlijk, een EF-100 zou bruikbaar blijven als ik op FF overstap, in die zin ok natuurlijk.

    Heb alleen nu geen idee hoe de EF-100 zou presteren in vlgn et de EFS-60....

    Of gaan de verschillen verwaarloosbaar zijn op de 7D ?

  • #2
    Re: Canon EF-S 60 mm 2.8 Macro USM versus EF-100mm 2.8 Macro USM

    Oorspronkelijk geplaatst door Duivengek Bekijk bericht
    Heb hier vrij recent een Canon EF-S 60 mm 2.8 Macro USM lens gekocht die ik gebruik op mijn 7D
    om wat te "experimenteren" met Macro fotografie. Zit hier 's avonds nogal wat te prutsen aan tafel met die
    donkere dagen... mijn duifjes zitten al lang op stok als ik thuis kom...

    Nu, voor de kleinere insecten komt de EF-S 60 mm wat tekort heb ik ondervonden (de eerste resultaten toch).
    Wat ik me afvraag hoe de EF-100mm 2.8 Macro USM zou presteren (in vergelijking met die EF-S 60 dus op de 7D) ?
    In welke zin kan die mogelijks een verbetering op leveren ?
    "If any" uiteraard (de 7D is ondertussen een oud beestje waar ik geen wonderen van verwacht...).

    Natuurlijk, een EF-100 zou bruikbaar blijven als ik op FF overstap, in die zin ok natuurlijk.

    Heb alleen nu geen idee hoe de EF-100 zou presteren in vlgn et de EFS-60....

    Of gaan de verschillen verwaarloosbaar zijn op de 7D ?
    De EF-S 60mm gebruik ik alleen voor paddestoelen en bloemen (en dat vind ik nogal saai).
    Het is de equivalent van 100mm op FF, de brandpuntsafstand van de meeste makrolenzen.

    Veeeeel te kort voor vlinders en libellen, daarvoor heb ik een 180mm (op een crop is dat 288mm FF equivalent).

    Als je met kleine insecten kevertjes ed bedoelt die toch niet wegvliegen (van je tafel ?) zie ik niet in waarom de 60mm een probleem zou zijn.
    Ik zou nog wat verder oefenen alvorens te veranderen.

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF-S 60 mm 2.8 Macro USM versus EF-100mm 2.8 Macro USM

      Nee nee op mijn tafel zitten geen kevers :-) om vanalles uit te proberen (scherptediepte, focus, enz) leg ik een geribbelde doek op tafel met daarop
      allerlei "kleine spullen" (van een potloodslijper tot een knikker....). 't is vooral improviseren omdat ik tijdens de dag meestal geen tijd heb
      en dat het donker is tegen ik thuis ben... in het weekend is het vaak afwachten wat de weersomstandigheden zijn...

      Beetje opzoeken wat mogelijk is met die 60mm dus (afstand tot het onderwerp enz).
      Je moet begrijpen, het is allemaal nog nieuw voor mij, en ik vroeg me dus af wat het zou geven met een EF 100 (of dat het beter zou zijn later een langere aan te schaffen).
      Het is niet zo dat ik OF de 60 OF de 100 zou kopen, de 60 heb ik al en die 100 (of langer) komt er vroeg of laat wel.
      Maar zoals je zegt zal het ws. iets langer worden dan de 100 (EF).
      Nu ja, ik kan ook niet alles tegelijk kopen. Tussendoor advies vragen helpt veel, dus zeker bedankt voor je reactie
      En ik moet in mijn achterhoofd houden dat ik niet te gek EF-S lenzen moet kopen als ik nadien ws. zal overstappen op FF...

      ik oefen zoveel ik kan, ik amuseer me in elk geval met mijn 2dehands-spulletjes :-)
      De foto's zijn zeker nog niet wat ze kunnen zijn, in geen honderd jaar, maar ik heb er wel lol in
      Qua onderwerpen is het nog ff wachten tot ik erop uit trek, hier in de tuin is het behelpen met mijn duiven :-)
      Als ik dan toch eens een uurtje sneller thuis ben is het snel effe buiten kijken met de camera, en dan is een mens al happy met een eenvoudige mus :-)

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF-S 60 mm 2.8 Macro USM versus EF-100mm 2.8 Macro USM

        Oops bedenk met net dat die foto's niet rechtstreeks te maken hebben met de 60 / 100 mm discussie, als het teveel off-topic is zal ik ze wel verwijderen

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF-S 60 mm 2.8 Macro USM versus EF-100mm 2.8 Macro USM

          Je vogelfoto's missen wel scherpte.
          In de veronderstelling dat het niet aan de opname ligt (focus, beweging):

          Zijn dat sterke uitsneden ?
          Het is normaal dat je verscherping toepast in nabewerking.
          Hoe doe je de export naar BD ?

          enz, enz ...

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF-S 60 mm 2.8 Macro USM versus EF-100mm 2.8 Macro USM

            Wat bedoel je met tekort schieten??
            Kwaliteit zal het normaal niet zijn.60 mm EFS is een goede lens. is een goede macro
            Vergroting:gaat tot 1 x net zoals de 100 mm macro.
            Het grote verschil is dat een 100 mm een grotere werkafstand heeft.Afstand lens tot onderwerp,en dat geeft met insecten enz. wel een voordeel.Je blijft uit de vluchtafstand,en daarom is een 180 mm voor libellen nog beter bv.
            Ook belichting is gemakkelijker met wat meer werkafstand.
            Wil je sterker vergroten,dan kun je er tussenringen tussen zetten.Maar je werk afstand verkleint dan weer.

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF-S 60 mm 2.8 Macro USM versus EF-100mm 2.8 Macro USM

              Die missen absoluut scherpte, die mus is idd. flink uitgesneden (en uit de hand gefotografeerd).
              en beide foto's zijn eerder "toevallige" foto's, geen "geplande".
              Verder zit ik echt nog in het probeer-stadium, dingetjes uitzoeken, nota's maken, proberen en achteraf uitvissen wat er nog niet goed is (en dat is meestal nogal wat...).

              Wat betreft fotobewerking ben ik amper aan toe gekomen, ik weet dat ik met Jpeg telkens kwaliteit verlies.
              Al wel geprobeerd van Raw te bewerken maar echt goed lukt me dat nog niet (niet beter dan met Zoombrowser de foto's wat lichter of donker maken enzz), daar moet ik ook nog veel tijd in steken.
              Plan is wel volgend jaar (?) een cursus te volgen (digitale fotografie i/h algemeen en fotobewerking) afhankelijk hoe alles evolueert
              en wat er mogelijk is tegen dan natuurlijk.

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF-S 60 mm 2.8 Macro USM versus EF-100mm 2.8 Macro USM

                Wat me absoluut niet lukt is zo een mus (of zelfs duif) haarscherp op een jpeg krijgen vanop 15 meter, misschien wel met een statief en L IS tele maar dat is verre toekomstmuziek en ik mijn auto ervoor verkopen gaat me net iets te ver :-)
                Soit, dus hou ik me maar bij de "gewone dingen des levens" zoals onze poes...
                Kleuren zijn ook niet bewerkt hé, het gras zou zeker mooier zijn als het groener was, enz

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF-S 60 mm 2.8 Macro USM versus EF-100mm 2.8 Macro USM

                  Originele jpeg mus, ik zet deze hier maar om te zeggen dat ik gewoon vanalles uitprobeer (en vooral nog veel moet leren).
                  Meestal kijk ik totaal nog niet naar de achtergrond, al probeer ik het wel, maar ja als die grijs is (bij de tortelduif) is die ook daadwerkelijk grijs en saai... gelukkig hier en daar een herfstblaadje met wat kleur, maar de foto als geheel is het natuurlijk niet.

                  Maar ja, men kan alleen maar uitvissen wat men moet leren met het te proberen, niet geschoten is altijd mis, en ik ben nooit bang om mislukkingen toe te geven :-) Daarom, alle mogelijke tips altijd welkom, pen en papier liggen hier naast het klavier. Nu ja, zal voor vanavond zijn, het is mooi weer buiten, duifkes soigneren en daarna de camera ff vastnemen, tenzij mijn wederhelft nog wat klusjes achter de hand heeft... ai...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF-S 60 mm 2.8 Macro USM versus EF-100mm 2.8 Macro USM

                    Toen ik hier 15 jaar of zo geleden mijn eerste foto's toonde heeft men mij wel gestimuleerd om eraan te werken en raad gegeven.
                    Dat je met eenvoudig materiaal werkt is geen excuus om maar wat vanalles te doen, integendeel, je hebt het voordeel dat je extra je best moet doen voor de afwerking. Dat zal je later van pas komen.

                    Ik zou beginnen met in raw te fotograferen en het gratis Canon programma Digital Photo Professional te installeren en ermee te leren werken.

                    Veel succes.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF-S 60 mm 2.8 Macro USM versus EF-100mm 2.8 Macro USM

                      Hier zitten we met foto's met een 300 mm.
                      Wat heeft dit te maken met een efs 60 mm macro?
                      Wat bedoel je met te kort schieten van die lens bij insecten??
                      Onscherp,bokeh of ik weet niet wat??

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF-S 60 mm 2.8 Macro USM versus EF-100mm 2.8 Macro USM

                        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                        Hier zitten we met foto's met een 300 mm.
                        Wat heeft dit te maken met een efs 60 mm macro?
                        Wat bedoel je met te kort schieten van die lens bij insecten??
                        Onscherp,bokeh of ik weet niet wat??
                        Ik heb hierboven zelf al geschreven, citaat :
                        "Oops bedenk met net dat die foto's niet rechtstreeks te maken hebben met de 60 / 100 mm discussie, als het teveel off-topic is zal ik ze wel verwijderen".

                        Ik zal ze dus verwijderen

                        Mijn vraag was - initieel - wat voor mij het verschil zou kunnen geven tussen de EF-S 60mm en de EF 100mm.

                        Als ik het goed begrepen heb niets m.u.v. de afstand tot het object

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF-S 60 mm 2.8 Macro USM versus EF-100mm 2.8 Macro USM

                          Ik ga je raad zeker ter harte nemen. Thanks,

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF-S 60 mm 2.8 Macro USM versus EF-100mm 2.8 Macro USM

                            Even off-topic maar dat komt niet door mij :

                            Zoals je zelf al had opgemerkt heb je veel licht nodig voor je 70-300 IS USM.
                            Bovendien zou je op f:8 moeten diafragmeren voor de beste scherpte zeker op 300mm en met een oudere cropsensor kan je de ISO niet erg verhogen (alhoewel er tegenwoordig veel betere denoise toepassingen zijn).
                            Je zal je moeten beperken tot dagen met veel licht en onderwerpen op kortere afstand (de zoom zal ook beter presteren op 200mm, lees de testen maar na).

                            Maar dat is voor iedere vogelfotograaf zo. Elke stop licht en elke 100mm kost geld.
                            Werk eerst je techniek bij (een razendscherpe poes bv) en kijk dan eens rond voor de betere oudere tele's (EF 400 f:5.6, EF300 f:4 IS + 1.4, eventueel een Sigma/Tamron 150-600 alhoewel niet mijn gedacht ...) daarmee zijn prachtige foto's gemaakt en dan hoef je je auto nog niet te verkopen.
                            Last edited by palombian; 8 november 2020, 09:34. Reden: zinswending

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF-S 60 mm 2.8 Macro USM versus EF-100mm 2.8 Macro USM

                              Ik doe veel aan natuur macro,steeds Jpeg en crop camera,heb die 100 mm canon gehad,super lens ontegensprekelijk.Ben overgestapt naar ander merk camera en kocht een Sigma 105(de goedkoopste uit de huidige makrolenzen markt)die het even goed doet als de canon lens.
                              Ik vrees dat uw (prima)60mm te kort zal schieten in de natuur,alles hangt er vanaf welke soort makro U wilt doen..
                              Voor vlinders,libellen en andere grotere insekten moet ge eens kijken naar een télélens die een korte minimumafstand heeft,die gaan prima voor dat soort fotografie bvb 70-200 L...

                              Comment

                              Working...
                              X